La francesa SNCF i Air Nostrum competiran amb Renfe a l’Alta Velocitat a partir del desembre del 2020
Adif preveu que la liberalització incrementi l’oferta comercial en un 65%
L’operadora francesa SNCF i Air Nostrum competiran amb Renfe en les línies del TGV, segons ha decidit aquest dimecres el consell d’administració extraordinari d’Adif. La resolució, aprovada per unanimitat, escull les empreses Renfe Viajeros, Intermodalidad de Levante (Air Nostrum) i Rielsfera (SNCF) com a preadjudicataris per operar les principals línies d’alta velocitat a partir del 14 de desembre del 2020: el corredor Madrid-Barcelona-frontera francesa, el Madrid-Llevant, que inclou València i Alacant, i Madrid-Sud, que arriba fins a Sevilla i Màlaga. Segons Adif, la liberalització del servei permetrà incrementar l’oferta comercial en un 65%.
Segons Adif, Renfe és el preadjudicatari del paquet A, Air Nostrum del paquet B i SNCF del C. A partir d’ara, els operadors tindran un any per començar a preparar-se i tenir els trens circulant a partir del 14 de desembre, data en què es liberalitzen oficialment els serveis.
La firma final dels acords marc està prevista per abans del 15 de març del 2020, i està subjecte a l’aprovació per part de la Comissió Nacional del Mercat de la Competència.
A través d’un comunicat, Adif AV ha assegurat que el procés de liberalització dels serveis ferroviaris ha estat “un gran èxit”, i ha destacat “l’enorme interès” que genera la xarxa espanyola.
La liberalització va començar l’1 de gener, com marquen les directives del quart paquet ferroviari. El 31 d’octubre va acabar el termini per presentar sol·licituds per l’adjudicació, hi s’hi van presentar sis empreses, de les que finalment Adif n’ha escollit tres.