Infraestructures i serveis

La Vall d’en Bas es potencia com a municipi de bicicleta

L’Ajuntament i Vies Verdes volen connectar tots els nuclis del municipi amb carrils condicionats per fer-los en bicicleta o a peu

En una primera fase, l’any que ve s’uniran, d’una banda, el veïnat de Verntallat i el poble del Mallol, i d’una altra, Sant Esteve d’en Bas i els Hostalets

L’Ajuntament ho vol potenciar per a l’ús quotidià dels veïns

L’Ajuntament de la Vall d’en Bas i el Consorci de Vies Verdes de Girona tenen a punt el projecte d’adequació de dos carrils per a vianants i ciclistes entre diferents nuclis del municipi garrotxí. Es tracta del primer pas de l’ambiciós objectiu del consistori de tenir units a mitjà i llarg termini tots els pobles que conformen la Vall d’en Bas amb un vial d’aquest tipus –sempre, segregats de les carreteres, amb senyalització, superfície regular i àrees de repòs–, pensant sobretot en la mobilitat interna quotidiana, per més que es podrà aprofitar com a infraestructura turística, ja que les dues noves rutes estaran connectades amb la via verda del Carrilet I (Girona - Olot per Amer), que creua el terme municipal de nord a sud. De fet, els futurs vials interns quedaran integrats a la xarxa de les Vies Verdes de Girona.

L’escola i més enllà

“Va ser una de les peticions del Consell dels Infants per poder anar a escola en bici, però també ens ho han demanat molts altres veïns”, argumenta l’alcalde, Lluís Amat. En aquest sentit, és significativa –apunta l’alcalde– l’alta participació de la comunitat educativa en les marxes amb bicicleta que s’organitzen amb motiu de la Setmana de la Mobilitat Sostenible i Segura.

El fet que els carrils bici passin per una plana facilita que l’ús de la bicicleta sigui accessible a la major part de la gent, una circumstància de la qual molts municipis no poden gaudir. Consegüentment, a més de donar resposta a aquella demanda –assegura l’alcalde– es busca fomentar el costum saludable de pedalar –o caminar– pels desplaçaments quotidians, no només per anar i tornar de l’escola.

Verntallat - el Mallol

Una via connectarà el veïnat de Verntallat (el que està a tocar del nucli de les Preses, per on passa l’actual Via Verda) amb el poble del Mallol, rodejant el camp de futbol i l’escola. Tindrà uns 2 km. Actualment ja existeix un vial d’aquesta mena, però no està equipat com a via verda. Entre el centre d’ensenyament i el Mallol és on caldrà fer l’obra més destacada del projecte: un viaducte sobre el Fluvià, de 22 metres de llargada, que s’aixecarà al costat del pont de la carretera.

L’altra intervenció remarcable del tram Verntallat - el Mallol és una zona d’estada en un extrem del camp de futbol, a tocar del recinte de l’estació meteorològica.

En Bas - els Hostalets

La segona via verda local connectarà Sant Esteve d’en Bas (conegut popularment com En Bas) i els Hostalets, per camins situats a llevant de la plana amb una longitud de també uns 2 km. Com en l’anterior projecte, en aquest s’evita el fet de compartir trams amb els vehicles de motor, però amb alguna excepció, com són els aproximadament 100 metres que s’hauran d’aprofitar de la carretera veïnal que passa per sota el mas la Carrera. Aquesta futura via verda s’equiparà amb una zona d’estada al costat del pont de la Cau (és un espai arbrat) i a l’altura de la Caseta, més enllà de la casa senyorial de la Cau. També caldrà construir una rampa a la part posterior del monument al pagès i a Francesc de Verntallat, situat a tocar del camp de futbol, a l’entrada dels Hostalets.

En general, la superfície serà de sauló compactat, però en els punts que tècnicament sigui necessari s’hi aplicarà formigó i es posaran baranes als laterals.

El pressupost

El cost previst dels dos vials és de 483.000 euros. L’Ajuntament hi posa el 30% i la resta va a càrrec del Consorci de Vies Verdes i diverses administracions. Es preveu que el projecte s’executi l’any vinent. Com que els nous vials s’integraran a la xarxa de Vies Verdes de Girona, serà aquest consoci qui se’n faci càrrec del manteniment.

La connexió entre els altres nuclis s’anirà fent “a poc a poc”, expliquen a l’Ajuntament. Com que es volen evitar les expropiacions, se seguirà el model d’aquests dos primers vials d’aprofitar camins ja existents o condicionar-ne a la vora de rius i rieres, una opció que, a més, destacaria el valor del patrimoni natural. L’objectiu és molt ambiciós, si tenim en compte que la Vall d’en Bas té nou nuclis: Sant Esteve, els Hostalets, Joanetes, Puigpardines, Can Trona, el Mallol, Sant Privat, Verntallat i la Pinya. La xarxa serà molt extensa, però la majoria dels traçats seran planers. En el cas dels nuclis que queden a una cota més elevada, com Joanetes, serà més complex perquè les vies verdes no poden tenir desnivells grans, ja que es procura que siguin accessibles per a tota mena d’usuaris.

Una tradició

Històricament, la Vall d’en Bas ha estat un municipi per on les bicicletes circulen més que en altres indrets de la Garrotxa. La proximitat amb Olot i la gran extensió de plana disponible ha fet que les seves carreteres veïnals asfaltades (entre les quals, la popular Parcel·lària) siguin el lloc ideal per passejar-hi pedalant.

Paral·lelament, la Ruta del Carrilet I hi té aquí un dels segments de més èxit, segons Vies Verdes. L’ens no disposa de dades objectives, però sí que ha constatat l’elevat índex d’usuaris que té el carril bici entre Olot i l’antiga estació de Sant Esteve d’en Bas, tant de visitants com de gent del territori.

LES XIFRES

483.000
euros
costaran les dues vies noves, dels quals l’Ajuntament de la Vall d’en Bas posarà el 30%.
2
km
aproximadament tindran de longitud cadascuna d’aquestes dues vies verdes internes.

Una injecció d’euros de la UE

R. E

El pressupost de les noves vies de la Vall d’en Bas es cobrirà, en part, amb recursos del fons Feder de la UE. El Consorci de Vies Verdes de Girona en rebrà 242.000 euros per a aquest projecte (la meitat del cost). Però no és l’únic que el consorci ha aconseguit finançar d’aquesta manera. També se’n beneficiaran la via verda de Cassà de la Selva-Campllong-Fornells-Llambilles (750.000 euros); la via entre Platja d’Aro i Sant Antoni de Calonge (318.713 euros); el tram d’Aiguaviva a Vilablareix i l’aeroport (545.000 euros); la connexió entre les rutes de les valls del Ter i Llémena, que inclou la passarel·la sobre el Ter que ha d’unir Bescanó i Sant Gregori (352.000 euros); la via de Celrà a Girona (458.000 euros); o el potent projecte de via verda des de Sant Joan de les Abadesses a la Vall de Bianya, que permetrà enllaçar les rutes del Ferro i del Carbó i la del Carrilet I (781.000 euros). L’esforç econòmic que suposa la creació de la xarxa de vies verdes s’ha de veure compensada amb un retorn econòmic, ja que està creixent el sector del turisme de natura, tant a peu com en bicicleta. En aquest sentit es calcula que, ara mateix, l’impacte econòmic de les vies verdes gironines se situa entre els 2 i 3 milions d’euros anuals, que van a parar a negocis a peu dels carrils (de restauració i també serveis d’assistència als ciclistes) i a establiments dels municipis de la rodalia. No obstant, des del consorci es remarca que, a banda de la qüestió econòmica, es busca que l’hàbit d’utilitzar la bicicleta de manera quotidiana es vagi implantant en la societat.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.