Infraestructures i serveis

Denuncien la falta d’inversió a l’R3

La Cambra de Comerç adreça una reclamació al Síndic de Greuges pels incompliments d’Adif a la línia de Vic i Puigcerdà

Alcaldes i agents del territori se sumen a la queixa i exigeixen el desdoblament des de Montcada

Farta d’espe­rar inver­si­ons que no arri­ben, la Cam­bra de Comerç de Bar­ce­lona ha denun­ciat davant del Síndic de Greu­ges les deficiències de la línia R3 de roda­lies, que afec­ten els usu­a­ris d’Osona, el Vallès Ori­en­tal, el Ripollès i la Cer­da­nya. La línia, que cobreix el tra­jecte entre l’Hos­pi­ta­let de Llo­bre­gat, Vic i Puig­cerdà, és l’única de la xarxa de roda­lies en què gran part del tra­jecte dis­corre per via única. És per això que con­si­de­ren que l’incom­pli­ment rei­te­rat dels com­pro­mi­sos i la falta d’inver­si­ons resta opor­tu­ni­tats i poten­cial econòmic al ter­ri­tori.

El pre­si­dent de la Cam­bra de Comerç de Bar­ce­lona, Joan Cana­dell, recorda que la rei­vin­di­cació per des­do­blar el tram entre Mont­cada i Vic és de pràcti­ca­ment fa vuit anys i encara no s’ha mate­ri­a­lit­zat res. L’únic que està en procés d’exe­cució és el tram de 17,4 quilòmetres entre Parets del Vallès i la Gar­riga, però encara no hi ha ni ter­mi­nis con­crets ni una pla­ni­fi­cació dels tre­balls. “L’únic que hem vist és un parell de quilòmetres de ter­res remo­gu­des”, es quei­xava ahir Cana­dell, que va fer el recor­re­gut en tren des de Bar­ce­lona fins a Vic acom­pa­nyat del síndic de greu­ges, Rafael Ribó, per mos­trar-li sobre el ter­reny les deficiències que denun­cien. De fet, el tren que van aga­far va arri­bar amb un quart d’hora de retard per pro­ble­mes deri­vats d’una incidència a l’estació de Sants. “Es tracta de l’única línia que es manté en via única des del segle XIX. És into­le­ra­ble que per anar de Vic a Bar­ce­lona es pugui arri­bar a tri­gar una hora i mitja”, es lamen­tava el pre­si­dent de la Cam­bra.

La menys pun­tual

L’R3 és la línia de roda­lies amb menys pas­sat­gers, unes 27.000 per­so­nes la fan ser­vir cada dia, cosa que repre­senta un 72% menys que la mit­jana del con­junt de línies. És també la que té un menor índex de pun­tu­a­li­tat, d’un 88,6%. És per això que, segons el Síndic de Greu­ges, l’estat de la línia “vul­nera el dret a la mobi­li­tat dels veïns”. A la queixa s’han sumat també alcal­des i agents soci­als de les comar­ques afec­ta­des, que ahir es van aple­gar a Vic per donar a conèixer les recla­ma­ci­ons al Síndic.

Segons càlculs fets per la Cam­bra, el des­do­bla­ment de la línia per­me­tria dupli­car el volum diari d’usu­a­ris. “Pen­sem que, si es prestés un ser­vei efi­ci­ent, les xifres fins i tot es podrien tri­pli­car o qua­dru­pli­car”, expli­cava Joan Cana­dell, que recor­dava l’incom­pli­ment rei­te­rat de l’Estat. “Pràcti­ca­ment no s’ha inver­tit res del que s’havia anun­ciat. En el període d’inver­si­ons del 2008 al 2016 hi havia d’haver una pluja de 4.000 mili­ons, dels quals 700 eren per a aquesta línia, i això no s’ha exe­cu­tat. Després hi va haver una nova pro­mesa, entre el 2014 i el 2016 el minis­teri es va com­pro­me­tre a posar 306 mili­ons per al pla de roda­lies, dels quals només s’han exe­cu­tat fins avui un 12%, i final­ment el 2015 es va començar a posar a lici­tació el des­do­bla­ment del tram de la Gar­riga, i encara no tenim ni un full de pla­ni­fi­cació de les acci­ons que es faran”, enu­me­rava ahir el pre­si­dent de la Cam­bra. Aquest dèficit difi­culta també que la línia es pugui fer ser­vir per al trans­port fer­ro­vi­ari de mer­ca­de­ries. Cana­dell reco­nei­xia que només una empresa de tot el ter­ri­tori la fa ser­vir. “Si tinguéssim una doble via i un ser­vei ade­quat, altres empre­ses i sec­tors indus­tri­als la uti­lit­za­rien”, asse­gu­rava.

Per aquest motiu, la Cam­bra reclama un “traspàs efec­tiu” de la com­petència de roda­lies a la Gene­ra­li­tat, que, segons diuen, no s’ha com­plert perquè l’Estat no ha trans­fe­rit direc­ta­ment la con­sig­nació pres­su­postària necessària per cobrir el dèficit d’ope­ració del ser­vei, que es cal­cula que és d’uns 170 mili­ons a l’any. A la queixa adreçada al Síndic de Greu­ges es qua­li­fica d’“essen­cial” que la Gene­ra­li­tat “assu­meixi la plena res­pon­sa­bi­li­tat en la gestió de totes les infra­es­truc­tu­res necessàries per a la pres­tació del ser­vei de roda­lies i regi­o­nals a Cata­lu­nya”. La denúncia forma part del pla d’acció de la Cam­bra, en l’àmbit d’infra­es­truc­tu­res, amb l’objec­tiu de bas­tir una xarxa des­cen­tra­lit­zada que per­meti cons­truir un país con­nec­tat. Es con­si­dera que l’R3 “és una veri­ta­ble infra­es­truc­tura de país que per­met lli­gar comar­ques i entre­llaçar tres vegue­ries d’un alt poten­cial estratègic i econòmic per a Cata­lu­nya”.

Deman­des del ter­ri­tori

A més de la demanda de des­do­bla­ment, els alcal­des del ter­ri­tori espe­ra­ven ahir el Síndic amb altres peti­ci­ons. Des de Sant Quirze de Besora, l’alcalde, David Solà, expli­cava que el seu muni­cipi té l’única estació de la demar­cació de Bar­ce­lona “amb pas a nivell que no té pro­jecte per des­a­parèixer”. L’alcalde de Man­lleu, Àlex Gar­rido, recla­mava la millora de la freqüència dels trens i la neces­si­tat de tenir “una línia en con­di­ci­ons per afa­vo­rir el crei­xe­ment de tota la comarca”. Des de Ripoll, l’alcalde, Jordi Munell, rei­vin­di­cava igual­tat de con­di­ci­ons amb altres ter­ri­to­ris. “En un país en equi­li­bri ha de ser igual de digne viure a Ripoll que viure a l’àrea metro­po­li­tana i tenir un mitjà de trans­port fia­ble i segur és impres­cin­di­ble per poder rete­nir talent pro­fes­si­o­nal i inno­vació”, des­ta­cava. L’amfi­tri­ona, l’alcal­dessa de Vic, Anna Erra, exi­gia el com­pli­ment de les millo­res pro­me­ses i recla­mava “un ser­vei d’acord amb les neces­si­tats del segle XXI”.

LES FRASES

És intolerable que per anar de Vic a Barcelona es pugui arribar a trigar una hora i mitja
Joan Canadell
President de la cambra de comerç de barcelona
Amb la falta d’inversions del Ministeri de Foment es vulnera el dret a la mobilitat dels veïns
Rafael Ribó
Síndic de greuges


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.