Medi ambient

ANTONI POVEDA

VICEPRESIDENT DE MOBILITAT, TRANSPORT I SOSTENIBILITAT DE L’ÀREA METROPOLITANA DE BARCELONA (AMB)

“El més important és la salut de les persones”

“Tenim previst que en hora punta es pugui augmentar més en funció de la demanda als accessos a Barcelona”

“És una assignatura pendent i no s’entén que encara no estiguin fets”

“Caldrà analitzar els resultats de la primera fase de la zona de baixes emissions per veure cap on avancem. El peatge no és una solució per si mateix”

Tres anys de feina i consens
El gener del 2017, el consell d’alcaldes i alcaldesses de l’Àrea Metropolitana de Barcelona va aprovar un pla per reduir la contaminació de l’aire que preveia diverses mesures. Entre d’altres, la creació de la zona de baixes emissions. El març d’aquell any, en una cimera al Palau de Pedralbes amb la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i l’AMB, es va acordar per unanimitat adoptar tota una sèrie de mesures en la mateixa línia.

Q

uè es trobaran els conductors que accedeixin a la ZBE?
Una nova senyalització al voltant de les sortides de les rondes. Estem fent una campanya molt intensiva amb tots els suports possibles. Tothom hauria de saber que a partir de l’1 de gener hi haurà restriccions als vehicles més contaminants.
Caldrà portar l’etiqueta posada al vehicle?
No caldrà, tot i que és important per facilitar la identificació del vehicle. Les càmeres llegiran les matrícules i, d’acord amb el padró de matrícules de la DGT, identificaran si al vehicle li correspon una etiqueta ambiental.
Les càmeres estan situades als accessos? I els vehicles que circulin per l’interior de la ZBE?
N’hi ha als accessos i també en alguns punts de la ciutat. La Guàrdia Urbana tindrà també la missió de no permetre que els vehicles sense distintiu circulin per aquesta zona.
El RACC alertava fa uns dies del risc de col·lapse al transport públic. Què preveuen que passi quan comenci la ZBE?
El RACC forma part del lobby automobilístic, perquè respon majoritàriament als interessos dels conductors. En els darrers anys s’ha reforçat el transport públic i tenim previst que en hora punta es pugui augmentar més en funció de la demanda als accessos a Barcelona.
No es pot negar que alguns rodalies i trens d’FGC estan saturats a primera hora del matí.
Em consta que Renfe ha anunciat que reforçarà les línies en hora punta.
Les línies d’autobusos exprés són la solució?
En els darrers anys hem crescut amb 20 noves línies, 11 d’exprés i 9 de Metrobús. Ho hem fet als eixos Llobregat i Barcelonès que connecten amb el centre de Barcelona. La creació de la xarxa ortogonal de busos i els reforços en metro, en FGC i en els busos de gestió indirecta han donat com a resultat un increment del passatge en el transport públic al voltant del 5%.
Fa mesos, reclamava la necessitat de tenir més carrils bus-VAO per accedir a Barcelona.
Aquesta és una assignatura pendent i no s’entén que encara no estiguin fets. Ens falten el de la B-23 i la C-31 sud i nord.
Hi ha prou aparcaments dissuasius perquè els vehicles no arribin al centre?
No, se n’han de fer més, tant a l’àrea metropolitana com a fora. Si els cotxes hi arriben, no resoldrem bé el problema. Ara tenim 300 places entre el Papiol, Sant Just, Sant Joan Despí i Castelldefels, i són totalment insuficients. L’ATM té un encàrrec de la Generalitat per desenvolupar punts de park&ride i des de l’AMB en posarem en marxa tres més el 2020.
Alguns municipis metropolitans també estan interessats a tenir la seva pròpia zona de baixes emissions?
Tenim dotze convenis signats amb municipis i des de l’AMB els ajudarem a tenir la seva pròpia ZBE, perquè som conscients que la contaminació no només afecta Barcelona.
Com millorarà la fluïdesa a les rondes amb la ZBE?
Tenim calculat que hi ha 30.000 motos i 80.000 cotxes susceptibles d’estar afectats i que podrem millorar els nivells de contaminació entre un 15% i un 20%.
Hi ha estudis que diuen que la ZBE no serà suficient. Què caldrà fer més?
Hem d’analitzar els resultats de la primera fase. Passat l’estiu, en farem una primera anàlisi i estarem en condicions de veure cap on avancem. A Europa hi ha 220 grans ciutats que tenen ZBE, algunes des del 2010, i en aquests moments estan actualitzant les propostes per reduir més els índexs de contaminació d’aquestes ciutats amb mesures com ara la prohibició de circulació de vehicles dièsel. El més important és la salut de les persones i l’interès general.
El peatge metropolità és la solució?
Per si mateix, no. La solució són moltes coses. Cal la conscienciació ciutadana, un millor transport públic amb tarifes accessibles per a tothom...
Defensa la pròrroga dels peatges per destinar els diners a millorar el transport públic?
Aquest és un debat obert del ministeri i la Generalitat. Fa uns anys es va fer un eslògan, Catalunya, lliure de peatges, i ara es vol posar un import per a tots els propietaris de vehicles. No sé què és pitjor. La realitat és que els peatges actuals estan al perímetre metropolità. Reduir-los incrementarà el pas de vehicles pel centre de la metròpoli. El més lògic seria reestudiar el pagament d’aquests peatges i no començar a parlar d’altres.
La ZBE deixa fora la Zona Franca. No serà negatiu?
Hem de ser capaços de crear consciència dins del sector del transport. Vam agafar el perímetre de les rondes per fer la ZBE perquè defineixen molt bé un territori, i el port queda fora de les rondes. Som conscients que és una zona molt contaminant i està fent un procés per avançar cap a l’electrificació.
Des de l’AMB afronten l’1 de gener amb els deures fets?
Tenim la convicció que hem creat un consens molt ampli per la qualitat de l’aire, que afecta la salut de les persones. Aquest és el primer pas per després fer-ne d’altres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.