Medi ambient

ANTONI POVEDA

VICEPRESIDENT DE MOBILITAT, TRANSPORT I SOSTENIBILITAT DE L’ÀREA METROPOLITANA DE BARCELONA (AMB)

“El més important és la salut de les persones”

“Tenim previst que en hora punta es pugui augmentar més en funció de la demanda als accessos a Barcelona”

“És una assignatura pendent i no s’entén que encara no estiguin fets”

“Caldrà analitzar els resultats de la primera fase de la zona de baixes emissions per veure cap on avancem. El peatge no és una solució per si mateix”

Tres anys de feina i consens
El gener del 2017, el consell d’alcaldes i alcaldesses de l’Àrea Metropolitana de Barcelona va aprovar un pla per reduir la contaminació de l’aire que preveia diverses mesures. Entre d’altres, la creació de la zona de baixes emissions. El març d’aquell any, en una cimera al Palau de Pedralbes amb la Generalitat, l’Ajuntament de Barcelona i l’AMB, es va acordar per unanimitat adoptar tota una sèrie de mesures en la mateixa línia.

Q

uè es tro­ba­ran els con­duc­tors que acce­dei­xin a la ZBE?
Una nova senya­lit­zació al vol­tant de les sor­ti­des de les ron­des. Estem fent una cam­pa­nya molt inten­siva amb tots els suports pos­si­bles. Tot­hom hau­ria de saber que a par­tir de l’1 de gener hi haurà res­tric­ci­ons als vehi­cles més con­ta­mi­nants.
Caldrà por­tar l’eti­queta posada al vehi­cle?
No caldrà, tot i que és impor­tant per faci­li­tar la iden­ti­fi­cació del vehi­cle. Les càmeres lle­gi­ran les matrícules i, d’acord amb el padró de matrícules de la DGT, iden­ti­fi­ca­ran si al vehi­cle li cor­res­pon una eti­queta ambi­en­tal.
Les càmeres estan situ­a­des als acces­sos? I els vehi­cles que cir­cu­lin per l’inte­rior de la ZBE?
N’hi ha als acces­sos i també en alguns punts de la ciu­tat. La Guàrdia Urbana tindrà també la missió de no per­me­tre que els vehi­cles sense dis­tin­tiu cir­cu­lin per aquesta zona.
El RACC aler­tava fa uns dies del risc de col·lapse al trans­port públic. Què pre­ve­uen que passi quan comenci la ZBE?
El RACC forma part del lobby auto­mo­bilístic, perquè res­pon majo­ritària­ment als interes­sos dels con­duc­tors. En els dar­rers anys s’ha reforçat el trans­port públic i tenim pre­vist que en hora punta es pugui aug­men­tar més en funció de la demanda als acces­sos a Bar­ce­lona.
No es pot negar que alguns roda­lies i trens d’FGC estan satu­rats a pri­mera hora del matí.
Em consta que Renfe ha anun­ciat que reforçarà les línies en hora punta.
Les línies d’auto­bu­sos exprés són la solució?
En els dar­rers anys hem cres­cut amb 20 noves línies, 11 d’exprés i 9 de Metrobús. Ho hem fet als eixos Llo­bre­gat i Bar­ce­lonès que con­nec­ten amb el cen­tre de Bar­ce­lona. La cre­ació de la xarxa orto­go­nal de busos i els reforços en metro, en FGC i en els busos de gestió indi­recta han donat com a resul­tat un incre­ment del pas­satge en el trans­port públic al vol­tant del 5%.
Fa mesos, recla­mava la neces­si­tat de tenir més car­rils bus-VAO per acce­dir a Bar­ce­lona.
Aquesta és una assig­na­tura pen­dent i no s’entén que encara no esti­guin fets. Ens fal­ten el de la B-23 i la C-31 sud i nord.
Hi ha prou apar­ca­ments dis­su­a­sius perquè els vehi­cles no arri­bin al cen­tre?
No, se n’han de fer més, tant a l’àrea metro­po­li­tana com a fora. Si els cot­xes hi arri­ben, no resol­drem bé el pro­blema. Ara tenim 300 pla­ces entre el Papiol, Sant Just, Sant Joan Despí i Cas­tell­de­fels, i són total­ment insu­fi­ci­ents. L’ATM té un encàrrec de la Gene­ra­li­tat per desen­vo­lu­par punts de park&ride i des de l’AMB en posa­rem en marxa tres més el 2020.
Alguns muni­ci­pis metro­po­li­tans també estan interes­sats a tenir la seva pròpia zona de bai­xes emis­si­ons?
Tenim dotze con­ve­nis sig­nats amb muni­ci­pis i des de l’AMB els aju­da­rem a tenir la seva pròpia ZBE, perquè som cons­ci­ents que la con­ta­mi­nació no només afecta Bar­ce­lona.
Com millo­rarà la fluïdesa a les ron­des amb la ZBE?
Tenim cal­cu­lat que hi ha 30.000 motos i 80.000 cot­xes sus­cep­ti­bles d’estar afec­tats i que podrem millo­rar els nivells de con­ta­mi­nació entre un 15% i un 20%.
Hi ha estu­dis que diuen que la ZBE no serà sufi­ci­ent. Què caldrà fer més?
Hem d’ana­lit­zar els resul­tats de la pri­mera fase. Pas­sat l’estiu, en farem una pri­mera anàlisi i esta­rem en con­di­ci­ons de veure cap on avan­cem. A Europa hi ha 220 grans ciu­tats que tenen ZBE, algu­nes des del 2010, i en aquests moments estan actu­a­lit­zant les pro­pos­tes per reduir més els índexs de con­ta­mi­nació d’aques­tes ciu­tats amb mesu­res com ara la pro­hi­bició de cir­cu­lació de vehi­cles dièsel. El més impor­tant és la salut de les per­so­nes i l’interès gene­ral.
El peatge metro­po­lità és la solució?
Per si mateix, no. La solució són mol­tes coses. Cal la cons­ci­en­ci­ació ciu­ta­dana, un millor trans­port públic amb tari­fes acces­si­bles per a tot­hom...
Defensa la pròrroga dels peat­ges per des­ti­nar els diners a millo­rar el trans­port públic?
Aquest és un debat obert del minis­teri i la Gene­ra­li­tat. Fa uns anys es va fer un eslògan, Cata­lu­nya, lliure de peat­ges, i ara es vol posar un import per a tots els pro­pi­e­ta­ris de vehi­cles. No sé què és pit­jor. La rea­li­tat és que els peat­ges actu­als estan al perímetre metro­po­lità. Reduir-los incre­men­tarà el pas de vehi­cles pel cen­tre de la metròpoli. El més lògic seria rees­tu­diar el paga­ment d’aquests peat­ges i no començar a par­lar d’altres.
La ZBE deixa fora la Zona Franca. No serà nega­tiu?
Hem de ser capaços de crear consciència dins del sec­tor del trans­port. Vam aga­far el perímetre de les ron­des per fer la ZBE perquè defi­nei­xen molt bé un ter­ri­tori, i el port queda fora de les ron­des. Som cons­ci­ents que és una zona molt con­ta­mi­nant i està fent un procés per avançar cap a l’elec­tri­fi­cació.
Des de l’AMB afron­ten l’1 de gener amb els deu­res fets?
Tenim la con­vicció que hem creat un con­sens molt ampli per la qua­li­tat de l’aire, que afecta la salut de les per­so­nes. Aquest és el pri­mer pas per després fer-ne d’altres.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia