Infraestructures i serveis

L’ampliació de l’aeroport de Barcelona aixeca polseguera

El Prat fa un manifest contra l’allargament de la tercera pista i Viladecans ofereix terrenys per compensar

Castelldefels i Gavà s’oposen al canvi de configuració per evitar molèsties als veïns

Més d’un centenar d’entitats han signat un manifesta que exigeix la preservació de l’espai natural del delta del Llobregat davant l’anunci del president d’Aena, Maurici Lucena, que fa uns dies va posar damunt la taula la necessitat d’obrir el debat sobre l’ampliació de la capacitat operativa de l’aeroport. Una de les opcions que va assenyalar va ser el creixement en uns 500 metres de la tercera pista, la del cantó mar, que hauria d’anar lligada a la invasió del paratge natural de la Ricarda, una zona d’aiguamolls que forma part de la Xarxa Natura 2000. És per això que Lucena va reclamar que el creixement de l’aeroport per convertir-lo en un aeroport de connexió internacional fos una qüestió d’“interès general” i va proposar multiplicar per cinc les compensacions per allargar la tercera pista i envair l’espai natural.

Tots els grups municipals de l’Ajuntament del Prat de Llobregat van signar dimecres una declaració institucional en defensa de l’equilibri territorial al delta del Llobregat i de rebuig de la proposta d’ampliar la tercera pista de l’aeroport. El text insta Aena a buscar models de desenvolupament sostenible i “adequats a les necessitats del present de gestió aeroportuària” i proposa un disseny del sistema aeroportuari català que impliqui convertir Girona en la quarta pista de l’aeroport del Prat. El manifest ja ha recollit milers d’adhesions de ciutadans que estan d’acord que, tal com diu el text, “el delta del Llobregat ha sofert profundes intervencions durant dècades i no pot sostenir ni un pam més d’ampliacions de les infraestructures sense que la seva viabilitat es vegi compromesa de manera irremeiable”.

En la mateixa línia també s’havia expressat l’Ajuntament de Barcelona, que la setmana passada va aprovar una proposta en què insta Aena a analitzar l’impacte ambiental de qualsevol projecte d’ampliació de l’aeroport i reclama una millor connexió ferroviària dels aeroports de Barcelona, Girona i Reus.

L’altra opció per fer créixer el nombre d’operacions d’aterratge i enlairament és el canvi de configuració de les pistes. Els ajuntaments de Gavà i Castelldefels s’oposen a l’ús de les pistes independents i consideren una línia vermella que els canvis puguin provocar molèsties als veïns de les poblacions a causa del soroll. L’alcaldessa de Castelldefels, Maria Miranda, així ho va fer saber al president d’Aena en una reunió el gener passat, mentre que l’alcaldessa de Gavà es va pronunciar en la mateixa línia en la trobada que va fer una setmana més tard amb Lucena. “El creixement de l’aeroport no pot ser incompatible amb la convivència i amb la qualitat de vida dels veïns i les veïnes”, va assegurar-li. Totes dues poblacions tenen ben vives a la memòria les molèsties i la indignació que va causar la inauguració de la tercera pista ara fa quinze anys.

D’altra banda, l’alcalde de Viladecans ha ofert terrenys del seu municipi per compensar les afectacions als espais naturals que suposaria l’ampliació de la tercera pista. El municipi guanyaria, d’aquesta manera, espais de protecció natural.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, en declaracions a TV3, considera que en el debat sobre el creixement de l’aeroport “l’ampliació de pistes no hauria de ser el rovell de l’ou” i rebutja que un espai protegit es pugui compensar amb un altre espai. “Els espais naturals ho són pels seus valors”, diu, i defensa una gestió aeroportuària que inclogui Girona i Reus.

LA XIFRA

500
metres
cap a l’est hauria de créixer la tercera pista, cosa que representaria la invasió de l’espai natural protegit del delta del Llobregat.

LA FRASE

El delta del Llobregat ha sofert profundes intervencions i no pot sostenir més ampliacions de les infraestructures
Declaració institucional


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.