La unió dels tramvies començarà per les Glòries
Les obres del primer tram de l’eix central de la Diagonal s’encetaran el primer semestre de l’any vinent i duraran 21,5 mesos
Es construiran tres estacions fins a Verdaguer amb un cost de 45 milions
La unió de la xarxa de tramvies per la Diagonal començarà a materialitzar-se l’any vinent. Ahir, el consell d’administració de l’Autoritat el Transport Metropolità (ATM) va fer l’aprovació definitiva de la primera fase del projecte constructiu que permetrà lligar el Trambaix amb el Trambesòs. Es tracta del tram que anirà de Glòries a Verdaguer i enllaçarà amb la línia T4 del Trambesòs. El projecte inclou la construcció de tres noves parades: Verdaguer, on es podrà enllaçar amb l’L4 i l’L5 del metro, Sicília i Monumental. A més es reubicarà la parada de Glòries al davant del Museu del Disseny per crear un nou intercanviador de transport públic entre tramvia, bus i metro. La previsió és que el projecte, que tindrà un cost de 45 milions a càrrec del pressupost de la Generalitat, es posi a licitació durant el darrer trimestre d’aquest any i, un cop adjudicat, les obres puguin començar el primer semestre del 2021. Els treballs tindran una durada de 21,5 mesos. Per a l’entrada en servei d’aquest tram seran necessaris 3 tramvies addicionals i es preveu que la demanda diària s’incrementi en uns 19.000 viatges diaris, que s’ampliaran fins a 110.000 usuaris diaris quan culmini la unió de la xarxa. El projecte de tramvia per la Diagonal inclou un sistema sense catenària, mitjançant la tecnologia d’alimentació contínua per terra.
El conseller de Territori i president de l’ATM, Damià Calvet, va destacar l’aposta perquè el transport públic sigui l’eix vertebrador de la mobilitat metropolitana. La unió dels tramvies “és una obra estratègicament important, pel pas endavant que significa en la implantació d’un nou model de mobilitat”, va dir, i va remarcar el valor de la inversió per contribuir a la reactivació econòmica.
La segona tinenta d’Alcaldia i directora de l’àrea d’Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, Janet Sanz, va donar valor al projecte: “Connectar el centre neuràlgic de la ciutat amb l’àmbit Besòs vol dir facilitar la vida de la gent”, va dir. També va explicar que les obres es faran en paral·lel amb la construcció del col·lector i que l’execució dels dos projectes “és compatible”. Va xifrar el 35 milions d’euros la inversió per transformar la Diagonal per fer-la “més verda i amb menys fum”. Pel que fa al futur model de gestió del sistema tramviari, tant Calvet com Sanz van assegurar que una comissió ho està estudiant i encara no s’ha pres cap decisió.
LES FRASES
Allargaments als dos extrems
El conseller de Territori va recordar ahir que el disseny original de la xarxa de tramvia era més ampli que el que hi ha actualment executat i va destacar dos projectes que faran créixer la xarxa de tramvia metropolità des dels dos extrems. Un és l’allargament del Trambaix entre Esplugues de Llobregat i Sant Just Desvern. Calvet va destacar que els darrers tràmits aprovats donen pas a l’encàrrec del projecte constructiu. D’altra banda, en l’extrem oposat de la xarxa, el conseller va assegurar que l’aprovació del pla director d’urbanisme de les Tres Xemeneies servirà per desencallar els estudis per l’extensió del Trambesòs entre l’estació de Sant Adrià de Besòs i el port de Badalona. Es tracta d’una sola parada i, segons Calvet, els ajuntaments de Sant Adrià de Besòs i Badalona estan fent els tràmits que els corresponen i la comissió d’Urbanisme farà l’aprovació del pla en els pròxims dies.