Infraestructures

Dibuixant la via verda del Vallès

El Parlament insta ara el govern a dedicar un tram de la interpolar al camí verd

La reivindicació de la via verda al Vallès va arribar un cop més al Parlament. Va ser dimecres arran d'una resolució presentada pel diputat de Ciutadans, José Domingo, que insta el govern a construir la via verda com més aviat millor. Aquesta part va ser aprovada per tots els grups. Però a més hi afegeix un segon punt, aprovat per tots els grups, a excepció del PSC, en què es demana al govern que dediqui «única i exclusivament» l'antic traçat ferroviari entre Sant Quirze i l'estació de Bellaterra, i els terrenys reservats a Cerdanyola per al vial interpolar a la via verda.

Aquesta petició topa ara amb l'opció defensada pel Departament de Política territorial i Obres Públiques, que vol fer compatible la construcció de tots dos vials, l'interpolar i el camí verd, per la reserva de terrenys que transcorren en paral·lel a la via dels ferrocarrils. Aquesta proposta, que també recull el pla d'infraestructures del transport de Catalunya, aprovat el 2006, preveu la formació d'una carretera de doble calçada amb limitació d'accessos amb encreuaments formats per giratoris. Pel que fa al terme de Bellaterra, la previsió és que el futur vial interpolar es construeixi paral·lelament a l'antiga línia del ferrocarril però en una altra rasant, la qual cosa, segons el departament, permetria destinar l'antiga línia del ferrocarril al camí verd. Des de l'octubre del 2008, el Departament de Política Territorial i Obres Públiques de la Generalitat té sobre la taula l'estudi informatiu i l'estudi d'impacte ambiental del vial interpolar. Aquesta via, d'acord amb les previsions i les reserves de terrenys que fixa els planejaments urbanístics, ha de tenir una longitud d'uns 40 quilòmetres que transcorren paral·lelament a la B-30, el lateral de l'AP-7, des del municipi del Papiol fins a Cardedeu passant per Molins de Rei.

Un dels trams més problemàtics afecta el territori comprès entre el polígon de Can Sant Joan, a Sant Cugat del Vallés, i el nucli de Sant Pau de Riu Sec, a Sabadell. Aquest tram forma part d'una antiga reivindicació del territori que és convertir precisament aquesta reserva de terrenys en la via verda del Vallès, aprofitant que la proximitat d'escoles, universitat i polígons industrials afavoriria l'ús del camí verd per a ciclistes i vianants, la qual cosa, a més, faria millorar la mobilitat a la zona.

També la construcció del vial interpolar ha posat en estat d'alerta els veïns del nucli de Bellaterra, a Cerdanyola, ja que la construcció del vial afectaria una zona forestal pròxima als habitatges i partirà el nucli, segons denuncien els membres de la Plataforma Via Verda al Vallès. L'Ajuntament de Sant Cugat, d'altra banda, també s'ha mostrat contrari al pas del vial interpolar pel tram del polígon de Can Sant Joan, i en aquest sentit han presentat al·legacions al pla d'infraestructures i al planejament metropolità.

L'Ajuntament de Sant Cugat considera aquest tram una via urbana, lluny de la concepció que el vial interpolar té com a via d'alta capacitat per a vehicles. El diputat de CiU, Josep Borull, va aclarir que són partidaris de construir el vial interpolar, si bé caldria buscar el consens per emplaçar aquesta via en altres terrenys que no afecti el futur traçat del camí verd.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia