Infraestructures i serveis

L’R1 anirà per dins de la Sagrera al desembre

Els treballs de desviació de la línia de Mataró avancen a bon ritme

El tall per fer la connexió de les vies, previst per al 7 i 8 de novembre, es farà durant el pont de la Puríssima

L’R1, la línia de tren que enllaça Mataró amb Barcelona, serà la primera que circularà per l’interior de la futura estació intermodal de la Sagrera. Les obres avancen a bon ritme i només falta fer-hi l’enllaç amb el traçat actual, uns 70 metres de via, que obligaran a fer un tall absolut de la línia, que actualment està en servei per via única en l’àmbit de l’obra, un tram d’1,7 quilòmetres, situat entre les estacions de Sant Adrià i El Clot-Aragó.

El tall, previst en principi per al cap de setmana del 7 i el 8 de novembre, s’endarrerirà previsiblement fins al pont de la Puríssima, ja que la durada de la interrupció del servei, 72 hores per fer les tasques d’enllaç i quatre més per a les proves de validació, fan que sigui preferible esperar fins al 5 de desembre, quan, als dos dies de cap de setmana, s’hi afegeixen el dimarts festiu i el dilluns de pont. D’aquesta manera, l’operador del servei vol minimitzar l’afectació als viatgers, que en un dia feiner poden ser uns 70.000. Passat el 8 de desembre, els trens recuperaran la freqüència horària anterior, que en els quatre mesos que haurà durat l’obra s’ha vist reduïda a sis trens per hora i sentit en les hores punta i a quatre trens per hora i sentit durant la resta de la jornada.

Lluís Ubalde, coordinador de les obres de l’estació de la Sagrera, qualificava ahir de “fita històrica” el pas dels trens de l’R1 per l’interior de l’estació, que funcionarà només com a túnel fins que no estiguin acabats tots els treballs que l’han de convertir en estació intermodal, amb servei de rodalies, de regionals i d’alta velocitat, a més d’incloure una terminal de busos interurbans i les línies L4, L9 i L10 del metro.

Sense data final

Ubalde no va voler donar terminis per a l’acabament de la infraestructura, però va avançar que el pas següent serà la col·locació de les vies de l’R2, la línia de Granollers, que aniran en paral·lel a les de l’R1 a la planta inferior. Seran quatre vies per línia, fet que permetrà millorar la fiabilitat del servei en cas d’incidència. Per sobre, hi haurà el vestíbul de l’estació, que tindrà 12.000 m² i dos aparcaments amb capacitat per a més de 1.400 vehicles. Per sobre del vestíbul, es construiran les andanes de l’alta velocitat. En seran quatre, amb vuit vies en total. A més, hi haurà un espai d’estacionament logístic amb cinc andanes i dotze vies, dissenyat pensant en les necessitats que generarà la liberalització de l’alta velocitat.

Proves al pont de la Tordera

Les obres del pont de ferrocarril de la Tordera, que es va emportar el temporal Glòria el gener passat, entren en la recta final. Adif ha dut a terme amb èxit les proves de càrrega a l’estructura del nou pont. Per fer-les, ha utilitzat un tren format per tres locomotores, amb un pes total de 300 tones, que s’ha aturat en diversos punts del pont per a la prova estàtica i ha fet quatre passades per sobre del nou viaducte per a la prova dinàmica. Un cop acabat el muntatge de la via i la catenària, s’estan fent els treballs d’instal·lacions i telecomunicacions i, de manera paral·lela, s’està tramitant la documentació per obtenir les autoritzacions per posar en servei el nou pont abans que acabi l’any.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.