Infraestructures i serveis

Red Eléctrica mou peça

La companyia admet que el ramal de la MAT de la Selva no és l’única possibilitat per dotar de més energia el TAV i a la Costa Brava sud

Un dels dos traçats proposats passaria per Vilablareix, Fornells i Vilobí

El govern admet que té poc pes a l’hora d’incidir en la infraestructura

La com­pa­nyia Red Eléctrica Española (REE) ha mogut peça i estu­dia dos altres traçats per reforçar la línia Vic-Bes­canó de molt alta tensió (MAT) a les comar­ques giro­ni­nes. Pels res­pon­sa­bles de REE, el ramal de la Selva –entre Riu­da­re­nes i Santa Coloma de Far­ners– té dues alter­na­ti­ves, i s’han avin­gut a estu­diar-les. “Una altra cosa és que siguin via­bles”, adme­ten fonts de la com­pa­nyia.

A pro­posta de la Gene­ra­li­tat l’agost del 2020, ahir res­pon­sa­bles del govern, d’Endesa, REE, l’Estat, la Dipu­tació de Girona, el Con­sell Comar­cal de la Selva i de diver­sos ajun­ta­ments es van reu­nir de manera telemàtica en una sessió de la taula de tre­ball sobre de les infra­es­truc­tu­res necessàries per dotar de més sub­mi­nis­tra­ment elèctric la demar­cació. Segons REE, que depèn del Minis­teri d’Indústria, Comerç i Turisme, el tren d’alta velo­ci­tat (TAV) i la xarxa “ines­ta­ble” de la comarca de la Selva –en parau­les d’ahir de res­pon­sa­bles d’Endesa– fan necessària una ampli­ació de la línia d’alta tensió.

L’opo­sició d’enti­tats del ter­ri­tori, com ara la pla­ta­forma No a la MAT Selva, i del Con­sell Comar­cal, la Dipu­tació i la Gene­ra­li­tat, ha permès que REE posi sobre la taula dos traçats a banda del ramal sel­vatà. L’un vin­dria des de Sant Celoni (Vallès Ori­en­tal), al sud, i l’altre, des del nord del país, des de la subes­tació de Bes­canó (Gironès). En els dos casos, la línia desem­bo­ca­ria a la subes­tació de Riu­da­re­nes, per la qual l’Ajun­ta­ment va sig­nar un con­veni amb REE fa vuit anys.

L’opció nord apro­fi­ta­ria infra­es­truc­tu­res com ara l’auto­pista AP-7, i dis­cor­re­ria, entre altres muni­ci­pis, per Vila­bla­reix, For­nells de la Selva i Aigua­viva (Gironès) i Vilobí d’Onyar i Riu­de­llots (Selva). Aquesta alter­na­tiva té alguns defec­tes com ara que enva­eix les ins­tal·laci­ons de l’aero­port Girona-Costa Brava, al terme de Vilobí, segons van expo­sar els direc­tius de REE.

El 2006, en època del tri­par­tit, la Gene­ra­li­tat havia des­car­tat un recor­re­gut de la línia de 400 kV per Vila­bla­reix i muni­ci­pis veïns perquè pas­sava per nuclis habi­tats i tècni­ca­ment era menys via­ble.

L’alcal­dessa de Vilobí d’Onyar (GMI), Cris­tina Mun­det, va assis­tir a la reunió d’ahir. Con­si­dera que la infra­es­truc­tura es farà pels dèficits d’ener­gia detec­tats, però que ara les admi­nis­tra­ci­ons locals han de pre­ser­var “el patri­moni cul­tu­ral i pai­satgístic”. Mun­det reco­neix que el fet que una hipotètica línia de molt alta tensió pugui pas­sar per Vilobí li genera “intran­quil·litat”. Té molts dub­tes que la MAT sigui “l’única manera” de dur més ener­gia allà on en falta.

L’alcalde de Riu­da­re­nes, Josep Pitu Solé (Junts), és escèptic sobre les alter­na­ti­ves del ramal sel­vatà. És par­ti­dari d’una alter­na­tiva “menys agres­siva” i es queixa que no hi hagi sobre la taula una altra manera de pal·liar el dèficit de sub­mi­nis­tra­ment. Endesa va dema­nar la llicència a l’Ajun­ta­ment el novem­bre del 2019 per cons­truir la subes­tació. La tra­mi­tació no va anar més enllà, i l’actual equip de govern, de Junts i Som Riu­da­re­nes, vol la dero­gació del pro­jecte. El ramal inclou 37 tor­res de més de 70 metres d’alçada entre el poble i Santa Coloma.

Després de la vide­o­tru­cada d’ahir, totes les parts impli­ca­des han acor­dat cons­ti­tuir una taula tècnica, menys nom­brosa, que hau­ria de defi­nir els avan­tat­ges i els defec­tes de les tres pos­si­bi­li­tats i els detalls de l’obra. D’alguna manera, REE ha fet una selecció de les pro­pos­tes que va plan­te­jar el 2016 el Col·legi Ofi­cial d’Engi­nyers Indus­tri­als de Cata­lu­nya (COIEC) en un informe que havia estat encar­re­gat pel govern.

Efec­tes del 155

Amb la futura taula tècnica de tre­ball, la Gene­ra­li­tat vol rei­vin­di­car el seu paper a l’hora de pla­ni­fi­car i tra­mi­tar les infra­es­truc­tu­res elèctri­ques de trans­port que arran de l’apli­cació del 155 han que­dat dis­sol­tes, segons informa l’agència ACN. Des del 2018 la Gene­ra­li­tat no dis­posa de com­petència en la tra­mi­tació d’aques­tes infra­es­truc­tu­res, ja que l’Estat va denun­ciar un con­veni que tenia des de feia 30 anys amb el govern perquè assumís aquesta tasca. El direc­tor gene­ral d’Ener­gia, Manel Tor­rent, reco­neix que des de REE i Endesa se’ls escolta, però que “no tenen l’última paraula” i per tant, la posició del govern és “molt feble”.

Tor­rent va par­ti­ci­par en la reunió d’ahir, igual que el dele­gat del govern, Pere Vila; el sub­de­le­gat del govern espa­nyol, Albert Bra­mon; el pre­si­dent del Con­sell Comar­cal de la Selva, Sal­va­dor Balliu; José Igna­cio Lallana (REE) i Fran­cisco Vizcaíno i Isa­bel Buesa (Endesa), entre molts altres.

LES XIFRES

17
quilòmetres
faria el ramal de la MAT de la Selva, projectat per REE entre Riudarenes i Santa Coloma de Farners.
70
metres
d’alçada fan les torres de molt alta tensió que s’haurien de construir en el ramal de la Selva.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia