El port de Palamós dobla el volum de mercaderies del primer trimestre del 2020
Entre el gener i el març han mogut gairebé la meitat de càrrega que al llarg de tot l’any passat
Obren línies per exportar colza i biomassa i en recuperen d’altres d’importació de barita blanca i pasta de paper
El volum de mercaderies carregades i descarregades al port de Palamós en aquest primer trimestre del 2021 –53.111,4 tones– ha doblat els registres del mateix període del 2020, quan s’hi van moure 23.800 Tn abans de l’arribada de la pandèmia. El tràfic de matèries primeres a la infraestructura el 2020, tot i acabar tancant l’exercici un 18% per sota del 2019, va resistir amb un total de 116.309 tones i va salvar un any en què el mercat global de creuers va caure gairebé fins a l’activitat zero.
Entre les bones notícies, a escala mercant, l’obertura de noves línies per exportar colza de l’Empordà i Osona cap als ports de Liverpool i Rotterdam, per diversificar uns moviments en què van pesar força la pasta de paper i la barita.
En aquestes dues mercaderies a dojo també hi ha dades a l’alça, com ara la recuperació d’una de les línies de pasta de paper amb Finlàndia, que s’havia perdut els anys 2018 i 2019. I pel que fa a la barita, a inicis de mes el vaixell Nord Vind en va descarregar 6.277 tones procedents del port de Fangcheng, a la Xina, una altra ruta que torna a Palamós després de nou anys d’absència, des del 2012.
El director general de Ports de la Generalitat, Joan Pere Gómez, valora que l’evolució “és bona, perquè l’activitat de mercaderies continua situant amb força el port de Palamós com a motor econòmic de les comarques gironines”.
La descàrrega de productes siderúrgics també s’ha incrementat notablement respecte al 2019. Pel que fa a la biomassa, aquest trimestre també n’han mogut 2.595 tones i l’empresa consignatària, Fèlix Ribera i Fills, ha pogut obrir nous mercats amb subministraments, a banda dels regulars de l’última dècada cap a Itàlia i les illes mediterrànies, ara també amb destinació als països nòrdics.
LA XIFRA
Els creuers, un sector que s’adapta
Pel que fa al mercat creuerístic, la planificació de les grans companyies havia previst escales enguany, sempre que la situació de la pandèmia ho permetés. Però les escales d’inici de primavera s’han anat cancel·lant i el sector estudia ara mecanismes per readaptar l’activitat i permetre que hi hagi escales, amb PCR i protocols de seguretat al passatge i rutes adaptades a l’escenari.