Infraestructures i serveis

Un informe de l’Airport Regions Council apunta que el Prat pot arribar als 100 milions de viatgers sense ampliar-lo

L’estudi suggereix augmentar l’ocupació dels avions, utilitzar naus més grans i potenciar l’aeroport de Girona

Un estudi de l’’Air­port Regi­ons Coun­cil de l’any pas­sat apunta que l’aero­port del Prat pot arri­bar fins als 100 mili­ons de viat­gers davant els 52,6 mili­ons del 2019 sense la neces­si­tat d’ampliar la ter­cera pista, tal com pro­posa Aena. Així consta en l’‘Informe d’Estratègies davant una situ­ació de satu­ració de l’Aero­port Bar­ce­lona-El Prat’, que ha avançat ‘Nació Digi­tal’ i al qual ha tin­gut accés l’ACN.

Per asso­lir a aquesta xifra, l’Air­port Regi­o­nal Coun­cil pro­posa que les aerolínies aug­men­tin l’ocu­pació dels avi­ons més enllà del 83,51% del 2019 fins al 90% o 95% i que uti­lit­zin avi­ons més grans. A més, con­si­dera que Girona podria actuar com a aero­port “secun­dari”, en la línia de grans capi­tals euro­pees com París, Lon­dres, Munic i Mos­cou.

L’Air­port Regi­ons Coun­cil, que va tenir l’actual minis­tra de Trans­ports, Raquel Sánchez, a la direcció de l’enti­tat en la seva con­dició d’alcal­dessa de Gavà, con­clou que la neces­si­tat d’ampliar l’aero­port del Prat no és tan urgent –tal com apunta Aena– pel paper que podria jugar, entre d’altres, una major ocu­pació de les aero­naus i l’aero­port de Girona. L’estudi, en canvi, no fa entrar Reus en aquest esce­nari ni tam­poc n’explica els motius.

L’informe, encar­re­gat e per l’Ajun­ta­ment del Prat de Llo­bre­gat el 2020, tre­ba­lla amb dades del 2019 de dife­rents aerolínies i tenint en compte el tipus d’aero­nau que uti­lit­zen, amb una ràtio mit­jana d’ocu­pació de 83,51%. L’enti­tat dibuixa dife­rents esce­na­ris amb ocu­pa­ci­ons més ele­va­des amb el mateix nom­bre d’aero­naus, fins al 90% i 95%, o d’altres més grans, ocu­pa­des fins al 95%.

En el pri­mer cas con­clou que tenint en compte el mateix nom­bre d’ope­ra­ci­ons i la mateixa flota, les aerolínies podrien trans­por­tar 1,8 mili­ons de pas­sat­gers, un 3,5% més que el 2019 i un 6,64% més, fins als 3,5 mili­ons, si el fac­tor d’ocu­pació s’eleva fins al 95%. En el segon cas, si s’usen apa­rells més grans, amb els fac­tors d’ocu­pació del 2019 s’acon­se­gui­rien 7,5 mili­ons més de pas­sat­gers (+4,23%, amb un fac­tor d’ocu­pació del 90%, 10,5 mili­ons més (+19,92%) i del 95%, 13,2 mili­ons més (+25,14%).

D’altra banda, també sug­ge­reix repar­tir les ope­ra­ci­ons al llarg del dia i no con­cen­trar-les a pri­mera hora del matí i a última del ves­pre, un esce­nari que en el millor dels casos –amb flo­tes maxi­mit­za­des i ocu­pa­des al 95%– acon­se­gui­ria sumar 31,2 mili­ons de viat­gers, un 59,37% més que les xifres del 2019. L’orga­nisme jus­ti­fica que és una de les solu­ci­ons a les quals recor­ren els aero­ports quan s’acos­ten a la seva capa­ci­tat màxima. “Si la demanda aug­menta, les aerolínies aug­men­ten les freqüències i ten­dei­xen a apu­jar preus dels tra­jec­tes amb hora­ris més deman­dats”, asse­nyala.

Amb tot, l’estudi tre­ba­lla comp­tant que la capa­ci­tat màxima tècnica és de 82 ope­ra­ci­ons cada hora davant les 90 ope­ra­ci­ons que apunta Aena i que, segons l’Air­port Regi­ons Coun­cil, no són via­bles. Segons argu­menta, ni a Lon­dres Heath­row, el que té més demanda del món, arriba a un màxim de 87 ope­ra­ci­ons acu­mu­lant un nivell alt de retard i fun­ci­o­nant amb dues pis­tes paral·leles de 3,9 i 3,6 quilòmetres.

Una altra de les estratègies que apunta l’estudi és recórrer a altres modes de trans­port per a tra­jec­tes que per exem­ple es puguin fer en tren i alli­be­rar ‘slots’. Des­carta que aques­tes rutes puguin des­a­parèixer com­ple­ta­ment però sí reduir el nom­bre de freqüències. En resum, situa el nom­bre d’ope­ra­ci­ons “fàcil­ment” subs­tituïbles en 20.000, un 6% del total del 2019, i 3,1 mili­ons de viat­gers.

Un altre dels eixos de l’estudi situa l’aero­port de Girona com a com­ple­men­tari del de l’Aero­port el Prat i con­si­dera que podria aco­llir fins a 11 mili­ons de pas­sat­gers sense haver-hi de fer cap inversió addi­ci­o­nal.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia