Infraestructures i serveis

Sis accessos nous a la C-32 per refer l’N-II amb menys cotxes

El govern destinarà 120 milions del 2022 al 2026 per fer els treballs a les dues vies

No preveu cap congestió en eliminar el peatge però sí que canalitzi el 85% del pas fins a Calella

A l’N-II s’actuarà per fases

En breu es farà la licitació del projecte per a l’N-II en el tram del Baix Maresme

La des­a­pa­rició del peatge a la C-32 nord a par­tir d’aquest dimarts acce­le­rarà la trans­for­mació de la car­re­tera N-II en una via urbana, cívica, de pas­seig i amb la presència de menys cot­xes, una de les deman­des històriques dels muni­ci­pis del Maresme. Els ajun­ta­ments, Con­sell Comar­cal, enti­tats i agents del ter­ri­tori són cons­ci­ents que no hi haurà un trac­ta­ment homo­geni en tota aquesta via, com va que­dar palès en l’estudi de mobi­li­tat i pro­pos­tes de millora viària que el Depar­ta­ment de Ter­ri­tori els va pre­sen­tar ahir. Les pre­vi­si­ons que fa el govern són que a par­tir de dime­cres cana­litzi el 85% del trànsit interurbà fins a Cale­lla i, per fer més fàcil l’accés a la via que deixa de ser de peatge, també va anun­ciar-los que encar­re­garà un estudi infor­ma­tiu per defi­nir el dis­seny de sis nous pos­si­bles enllaços.

El Depar­ta­ment de la Vice­pre­sidència i de Polítiques Digi­tals els va pre­sen­tar un estudi previ de com hau­rien de ser aquests sis enllaços nous, als quals se suma­rien els tre­balls per com­ple­tar-ne dos més: el de Lla­va­ne­res i el de Pineda de Mar. D’aquesta manera la C-32 nord pas­sa­ria de tenir els 18 enllaços actu­als a 24, i cal­cu­len que això supo­sarà una millora en l’acces­si­bi­li­tat a l’auto­pista que bene­fi­ciarà el 25% dels mares­mencs. Els nous enllaços per faci­li­tar el trans­va­sa­ment de trànsit de l’N-II a la C-32 són els d’Ale­lla/Mas­nou, a la car­re­tera de Teià, a Premià de Mar, a Vilas­sar de Mar, Canet i Cale­lla.

Aquest estudi ja es va pro­po­sar en el Pacte de Mobi­li­tat del 2020 i s’ha fet a par­tir de l’anàlisi de les dades de trànsit i el model de simu­lació amb totes les dades dis­po­ni­bles per secció cen­sal dels muni­ci­pis agre­gant-hi les xifres reco­lli­des a les esta­ci­ons d’afo­ra­ment que es van ins­tal·lar per comp­ta­bi­lit­zar els vehi­cles. Els resul­tats es poden veure en el gràfic que acom­pa­nya aquesta infor­mació, en què es comp­ta­bi­lit­zen i com­pa­ren les dades d’inten­si­tat mit­jana diària (IMD) i la inten­si­tat en hora punta (IHP) que hi ha actu­al­ment a la C-32 i a l’N-II i fa una pro­jecció del que espe­ren que passi a par­tir de dime­cres que ve. En qual­se­vol cas, segons va expli­car el secre­tari gene­ral de Polítiques Digi­tals i Ter­ri­tori, Ricard Font, es pre­veu que la C-32 cana­lit­zarà el 85% del trànsit interurbà fins a Cale­lla i con­si­de­ren que en cap cas es pro­dui­ran con­ges­ti­ons.

Aquest és un per­cen­tatge gai­rebé igual que el que ara regis­tra el tram cen­tral, que fun­ci­ona com a ronda de Mataró lliure de peatge i que, amb la supressió de les altres bar­re­res, veurà incre­men­tat només un 2% el pas de vehi­cles, fins a arri­bar al 87%. Font va dei­xar clar que aquest és només un estudi i falta veure “si es pro­du­eix d’aquesta manera o pot can­viar radi­cal­ment”. Al Baix Maresme els incre­ments de trànsit són d’entre el 5 i el 15%, el més impor­tant –d’entre el 20 i el 40%– s’iden­ti­fica a Sant Andreu de Lla­va­ne­res, i a la resta de l’Alt Maresme seran d’un 20%.

El pla de mobi­li­tat pre­veu 431 mili­ons per al con­junt d’actu­a­ci­ons en tots els àmbits, però Font va expli­car que estan pen­dents de nego­ciar amb l’Estat 303 mili­ons de l’acord amb l’Estat pel traspàs de l’N-II, però en qual­se­vol cas el com­promís del govern, arri­bin o no, és des­ti­nar 120 mili­ons, repar­tits al 50%, per a la C-32 i la recon­versió de l’N-II. Les actu­a­ci­ons es pri­o­rit­za­ran en funció de l’impacte en la mobi­li­tat i dels estu­dis soci­o­e­conòmics.

Eix cívic a l’N-II

A l’Alt Maresme és on actu­al­ment el trànsit a l’N-II és més ele­vat que el de la C-32 ja que no s’ha fet el per­llon­ga­ment de l’auto­pista i té millors con­ne­xi­ons amb la comarca de la Selva. Tot i així, sense el peatge es pre­veu rever­tir en part els per­cen­tat­ges i que el 60% pas­sin per la C-32.

Aques­tes diferències entre la uti­lit­zació de les dues vies entre el Baix i l’Alt Maresme també faran que les actu­a­ci­ons urbanísti­ques a l’N-II s’abor­din amb solu­ci­ons dife­rents segons els trams. Entre Mont­gat i Mataró en la lici­tació del pro­jecte cons­truc­tiu que es farà en breu es pro­posa que s’inte­gri a la trama urbana i es con­ver­teixi en un eix cívic i que sigui un recor­re­gut per a via­nants, dei­xant un car­ril per sen­tit, ampli­ant vore­res, cons­truint fins a sis roton­des i fent un car­ril bici. Entre Arenys i Tor­dera les actu­a­ci­ons i pro­jec­tes es faran per trams perquè s’hi regis­tra més trànsit. Tot i així, s’ajus­tarà la capa­ci­tat de la via on sigui pos­si­ble perquè via­nants i ciclis­tes gua­nyin espai i es pre­veu cons­truir fins a deu roton­des.

LES XIFRES

25%
de la població
del Maresme tindrà una millor accessibilitat a l’autopista quan es facin els enllaços.
16
rotondes
es proposen fer a l’N-II, sis de les quals entre Montgat i Mataró i la resta d’Arenys a Tordera.

La C-33 absorbirà un 20% del trànsit a la C-17

A diferència del que passa amb la C-32 nord, l’alliberament del peatge a la C-33 entre Barcelona i Montmeló, via que també passarà a gestionar directament la Generalitat en finalitzar la concessió a Abertis, no anirà acompanyat de mesures complementàries de redisseny d’altres vies amb l’objectiu de millorar la mobilitat. Segons va explicar el secretari general de Polítiques Digitals i Territori, Ricard Font, abans que se suprimeixin les barreres el trànsit a la C-33 i a la C-17, que s’utilitza com a alternativa que transcorre en paral·lel per no haver de pagar, està repartit al 50%. A partir de dimecres els percentatges variaran significativament, ja que la C-33 passarà a recollir-ne el 70% fins a Mollet, mentre que en el tram de Mollet a Montmeló les previsions són que s’incrementi un 10% el trànsit a la C-33. El juliol passat la C-33 va registrar una intensitat mitjana de trànsit de 31.084 cotxes en sentit nord i de 33.468 cotxes en sentit sud. Les úniques actuacions que s’hi faran seran el desmantellament de les infraestructures i el manteniment de l’àrea de servei.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.