El túnel de Bracons ja no és virtual

Olot i Vic queden definitivament connectats amb l'obertura al trànsit dels nou túnels i els sis viaductes del nou eix

L'expressió «Ja era hora!» és la que van fer ser­vir ahir José Mon­ti­lla i el líder de CiU, Artur Mas, per refe­rir-se a l'ober­tura del túnel de Bra­cons, tot i que en uns sen­tits i en uns llocs molt dife­rents. El pri­mer, sobre el via­ducte de les Sali­nes (Sant Pere de Torelló), va recor­dar que final­ment s'obria una infra­es­truc­tura exem­plar en qua­li­tat i inte­gració pai­satgística, i l'altre, en un acte de par­tit, va posar l'accent en el retard de l'obra i en el fet que el túnel s'ha cons­truït gràcies al fet que CiU el va començar. Mon­ti­lla va recor­dar que el túnel era una rea­li­tat després de més d'un segle de par­lar de millo­rar les comu­ni­ca­ci­ons entre la Gar­rotxa i Osona, i va insis­tir en les opor­tu­ni­tats que a tots els nivells repre­senta per a les dues comar­ques. Segons ell, es tracta d'una obra com­plexa tècni­ca­ment i exem­plar. En aquest sen­tit, va defen­sar la decisió presa el 2003 en el marc del Pacte del Tinell de mini­mit­zar l'impacte a la Gar­rotxa reduint els qua­tre car­rils ini­ci­als, abai­xant la cota del túnel i fent-ne més tros i millo­rant el dis­seny tècnic amb pen­dents infe­ri­ors sense afec­tar la fun­ci­o­na­li­tat.

El pre­si­dent de la Gene­ra­li­tat va coin­ci­dir amb el con­se­ller de Política Ter­ri­to­rial, Joa­quim Nadal, que moments abans havia expo­sat les carac­terísti­ques tècni­ques de l'obra a dalt del via­ducte de Rubió, a repar­tir agraïments a tot­hom: als que el van dis­se­nyar –CiU–, als que el van redis­se­nyar –el tri­par­tit–, els sec­tors que a cada comarca hi han donat suport i, fins i tot, als que s'hi han opo­sat.

Nadal va reconèixer a aquest últims, als quals va qua­li­fi­car de «petit sec­tor», que gràcies a les seves exigències s'ha millo­rat sen­si­ble­ment el nou eix.

Mon­ti­lla, fins i tot, va afe­gir-hi que han con­tribuït a implan­tar una nova manera d'enten­dre l'obra pública a Cata­lu­nya, de més qua­li­tat i de més res­pecte ambi­en­tal.

LES FRASES

JOSÉ MONTILLA
President del govern
«El túnel s'obre després que Victoriano Muñoz en parlés ja amb la Generalitat republicana.»
«No hi ha precedents en la història de tanta inversió pública. Bracons no és una acció aïllada, forma part d'una estratègia.»
JOAQUIM NADAL
conseller de política territorial
«Avui inaugurem una obra que permet la permeabilitat que en el passat havia existit entre Olot i Vic, amb uns altres sistemes de comunicació.»
«El túnel ofereix un canvi de perspectiva entre dos territoris en tots els àmbits.»

3.000 persones

És el nombre d'efectius que han treballat 6 anys en la construcció del tram entre Torelló i la Vall d'en Bas que inclou el túnel de Bracons i la inversió ha estat de 308 milions d'euros. Dels 19 quilòmetres que té, quasi la meitat discorren per túnels, un total de 10, i viaductes, un total de 6. Hi destaca el de Rubió de més de mig quilòmetre i dissenyat per Pedelta. La meitat del traçat, també té tres carrils. El nou eix connecta Olot i Vic en mitja hora i escurça en 10 quilòmetres el recorregut que calia fer per la Vola. A part de la connexió directa entre Olot i Vic, la nova infraestructura uneix les comarques gironines amb la Catalunya central. La previsió és que hi circulin 9.000 vehicles diaris. L'eix Vic-Olot ja estava executat entre Vic i Torelló, de 9 quilòmetres. Ara, caldrà definir les variants d'Olot i les Preses.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.