Infraestructures

Pas a les mercaderies

L'ample europeu ha acabat en la data prevista

Això donarà sortida a trens de càrrega des del port de Barcelona cap a França

El ter­cer rail és una obra amb un mar­cat caràcter estratègic. El trans­port de mer­ca­de­ries per fer­ro­car­ril repre­senta avui en dia només un 4% del total a l'Estat espa­nyol, un per­cen­tatge molt infe­rior al de la resta de la Unió Euro­pea. Per exem­ple, França arriba al 16% i Ale­ma­nya, al 22%. Poten­ciar aquest sec­tor també és una sor­tida impres­cin­di­ble per al port de Bar­ce­lona, una de les infra­es­truc­tu­res de més pes específic en aquests moments dins el mapa català. Con­ver­tir el port en la porta d'entrada de les mer­ca­de­ries que es mouen en vai­xell des del sud-est asiàtic és una aposta també estratègica, con­si­de­rada com un dels valors segurs per sor­tir de la crisi econòmica. I els ges­tors por­tu­a­ris no es podien per­me­tre els retards que acu­mu­lava la cons­trucció del TAV si no volien per­dre com­pe­ti­ti­vi­tat en un camp clau per al futur.

Per això es va pla­ni­fi­car la cons­trucció del ter­cer rail en els trams ina­ca­bats del TAV entre Bar­ce­lona i la fron­tera fran­cesa. L'obra va començar a cons­truir-se el juny de l'any pas­sat, tre­ba­llant de nit per no afec­tar el trànsit fer­ro­vi­ari diari, i va incloure la ins­tal·lació d'un ter­cer rail adap­tant la via que va en direcció nord. El ter­cer rail per­met la cir­cu­lació de trens en ample euro­peu, de 1.435 mil·límetres, i el com­pa­gina així amb l'ample ibèric, que és de 1.668 mil·límetres.

De Girona a Figue­res

D'aquesta manera, els trens que sur­tin del port de Bar­ce­lona en direcció a França podran cir­cu­lar sense haver de fer el canvi de vies a Port­bou. Aquest és avui en dia un requi­sit impres­cin­di­ble, que fa per­dre mol­tes hores als ope­ra­dors.

El ter­cer rail s'ha ins­tal·lat al port i Mollet, amb una cir­cum­val·lació pel Vallès que sal­varà així el pas per sota Bar­ce­lona. A par­tir de Mollet, els trens de mer­ca­de­ries ja aga­fa­ran la línia d'alta velo­ci­tat fins a l'entrada de Girona, un tram que fa mesos que està aca­bat en la majo­ria del seu recor­re­gut. A Girona els trens con­nec­ta­ran amb un ramal a l'altura de la cen­tral de mer­ca­de­ries amb la línia actual. A par­tir d'aquí ja hi ha el ter­cer rail ins­tal·lat, i les mer­ca­de­ries segui­ran el mateix recor­re­gut que els com­bois de viat­gers que fan la línia Figue­res-Bar­ce­lona.

A Vila­ma­lla serà quan els trens ja aban­do­na­ran defi­ni­ti­va­ment la via con­ven­ci­o­nal. A través d'un ramal, que és la pri­mera part de la vari­ant fer­roviària de Figue­res, con­nec­ta­ran altra vegada amb la via d'alta velo­ci­tat, fins a arri­bar a Per­pinyà cre­uant el túnel trans­fron­te­rer del Pertús. A Vila­ma­lla pre­ci­sa­ment hi ha pre­vist tot un pro­jecte inter­mo­dal fer­ro­vi­ari per con­ver­tir aquesta zona i la del Far d'Empordà en un gran espai logístic, impul­sat per la Gene­ra­li­tat i amb socis com ara el mateix Port de Bar­ce­lona. Aquí els com­bois podran fer tots els can­vis pos­si­bles d'ample de via, i con­nec­tar amb qual­se­vol de les línies: la d'alta velo­ci­tat o la con­ven­ci­o­nal.

Comença el ser­vei

Un cop aca­bat el ter­cer rail entre Girona i Figue­res, l'objec­tiu és fer-lo arri­bar a Port­bou. El tram inter­na­ci­o­nal del TAV té alguns incon­ve­ni­ents per a les mer­ca­de­ries, sobre­tot pen­dents massa pro­nun­ci­ats per a deter­mi­na­des càrre­gues i el fet de ser un túnel de peatge. A més, si els trens de viat­gers fun­ci­o­nen, es podria satu­rar la via. Per això l'alter­na­tiva a través de Port­bou es con­si­dera impres­cin­di­ble, i si bé està pla­ni­fi­cat, l'exe­cució de l'obra ara mateix no té cap data.

En tot cas, els trens de mer­ca­de­ries podran començar a cir­cu­lar pel ter­cer rail el dia 21 de desem­bre, només en sen­tit nord. Renfe posarà a dis­po­sició qua­tre trens set­ma­nals per a les empre­ses interes­sa­des, però en ser un ser­vei libe­ra­lit­zat, qual­se­vol altre ope­ra­dor pot afe­gir-se a par­tir d'ara a l'oferta.

LA DATA

21.12.10
és el dia
que començaran a circular els trens de mercaderies pel tercer carril.

LA XIFRA

4
trens
de mercaderies per setmana serà el que programarà Renfe. També en poden posar empreses privades.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.