medi ambient
vessament a la plataforma de repsol
El vent allunya el cru del Delta, però a causa de la boira no se sap si la taca s'ha reduït
Els helicòpters gairebé no van poder enlairar-se i l'Estat manté activat el pla per contaminació
Repsol admet que el detonant va ser un error humà
Millor, però no se sap ben bé en quina mesura. El vessament de cru provocat dimecres per una fallada a la plataforma Casablanca de Repsol, a uns 54 quilòmetres del Delta, va deixar ahir de ser una amenaça per a la costa ebrenca, però la boira que va embolcallar la zona de l'accident al matí i el vent posterior que va ajudar a dispersar la taca, van impedir als helicòpters enlairar-se amb normalitat i poder quantificar el resultat de la feina que hi mantenien la dotzena d'embarcacions que hi treballen, i que encara ho hauran fet –algunes– durant la nit. El vent de mestral que auguraven les previsions es va endur la taca mar endins, i la volatilitat del cru de la zona i les hèlices de les barques, així com la mateixa acció mecànica de la mar, haurien contribuït a evaporar bona part del vessament que dimecres s'escampava per 19 quilòmetres quadrats. Al migdia la subdelegada del govern estatal, Teresa Pallarès, ja parlava d'un 30% o un 40% menys d'afectació. “Les embarcacions ja gairebé no troben restes de taca”, asseguraven al vespre fonts oficials de la mateixa subdelegació. El matís és que les barques anaven un pèl a cegues, sense el guiatge aeri, i s'haurà d'esperar avui al matí per inspeccionar un altre cop la zona, si el temps ho permet; valorar la situació i desactivar, si cal, el pla estatal de contingències per contaminació marítima.
Per la seva banda, fonts oficials de Repsol van aclarir ahir la seqüència de l'incident: va fallar una vàlvula (del sistema de bombeig cap a la refineria de Tarragona) que, “en lloc d'estar tancada, estava oberta”, per un error humà imputable a l'última revisió –la plataforma havia parat per manteniment–. La companyia també va “aportar” a Capitania Marítima dades que porten Repsol a quantificar el vessament en un màxim de 63 m³ (63.000 litres), una tercera part del màxim (180.000) calculat per Capitania. La producció diària de la plataforma és de 570 m³ i els mesuradors de la plataforma en donaven una de 507, segons Repsol, que a més matisa que la planta no estava a ple rendiment perquè acabava d'arrencar.