Infraestructures

Reclosos dins de Schengen

L'Estat no ha permès que l'aeroport de Lleida ofereixi vols fora de l'espai de lliure circulació europeu, tot i haver-s'hi compromès per atraure turistes

L'aero­port d'Alguaire es va inau­gu­rar el 17 de gener del 2010 amb un vol espe­cial de Bar­ce­lona a Lleida. Molts s'ho van pren­dre com una broma i hi va haver molts de comen­ta­ris joco­sos entre els pas­sat­gers –alcal­des, direc­tius de les empre­ses cons­truc­to­res i alguns peri­o­dis­tes– durant el poc més de mitja hora que va durar el tra­jecte. Però aque­lla excen­tri­ci­tat inau­gu­ral ha resul­tat pre­mo­nitòria: a la mei­tat de la cam­pa­nya, Vue­ling va can­cel·lar, per falta d'usu­a­ris, la con­nexió directa Lleida-París i la va subs­ti­tuir per un vol Lleida-Bar­ce­lona que per­met enllaçar, des d'allà, amb la capi­tal fran­cesa i altres des­ti­na­ci­ons de Vue­ling.

Aquest canvi no ha estat l'únic sotrac en l'enlai­ra­ment suau i de len­ti­tud con­tro­lada que ha tin­gut l'aero­port. La gran man­cança de l'aero­port llei­datà ha estat la falta de permís per volar fora de l'espai Schen­gen. Fa un any, el Minis­teri de Foment va pro­me­tre a la Gene­ra­li­tat que al cap de poques set­ma­nes con­ce­di­ria el permís admi­nis­tra­tiu perquè l'aero­port pogués ofe­rir vols a països com la Gran Bre­ta­nya o Rússia, grans objec­tius de la Gene­ra­li­tat per al turisme d'hivern. Però no ho va com­plir. Després es va anun­ciar per a l'estiu. A la tar­dor, la Gene­ra­li­tat ja va donar per per­duda la tem­po­rada d'hivern amb països de fora de l'espai Schen­gen, tot i que ja tenia ope­ra­dors turístics d'aquells països dis­po­sats a fer-hi vols. Ara, s'han anun­ciat per la tem­po­rada d'esquí de l'any vinent i els esquia­dors britànics aquesta tem­po­rada con­ti­nu­a­ran anant al Piri­neu a través de l'aero­port de Tolosa i de les esta­ci­ons del ves­sant nord de la ser­ra­lada.

El ter­cer sotrac d'aquest enlai­ra­ment ha estat la difi­cul­tat de tro­bar una empresa pri­vada que es fes càrrec de la gestió de l'aero­port. La Gene­ra­li­tat volia implan­tar a Lleida un sis­tema de gestió amb una empresa pri­vada que en tin­gui la con­cessió, sota la vigilància d'un con­sorci públic for­mat pel govern català, ins­ti­tu­ci­ons locals i empre­ses a través de la Cam­bra de Comerç. El con­curs d'adju­di­cació va que­dar desert a causa de les con­di­ci­ons econòmiques que dema­nava la Gene­ra­li­tat; és una assig­na­tura pen­dent per al segon any de vida de l'aero­port.

Mal­grat els sotracs, l'aero­port s'ha enlai­rat, con­ti­nua pre­nent alçada, i es pre­para per al futur. De moment, s'acaba de con­vo­car el con­curs per a l'avant­pro­jecte de l'ampli­ació de la ter­mi­nal. El pla nou inclou una altra ter­mi­nal de cap a 10.000 m² a més de l'ampli­ació de la pla­ta­forma per a l'esta­ci­o­na­ment d'avi­ons, que pas­sarà dels 36.000 m² als 96.000, i del pàrquing, que arri­barà a tenir mil pla­ces.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.