Medi ambient

La seguretat a les centrals de l'Estat, per sobre de la mitjana

Un estudi del Foro Nuclear assegura que la legislació, l'actitud dels titulars i altres índexs, com incidències, estan en paràmetres capdavanters

S'analitzarà què ha passat, i les conclusions s'aplicaran a tot el món

Les cen­trals nucle­ars de l'Estat són segu­res. Així ho con­clou, si més no, el vast i docu­men­tat estudi sobre la segu­re­tat del parc nuclear esta­tal que, per encàrrec del Foro de la Indus­tria Nuclear Española, ha redac­tat l'exca­tedràtic de tec­no­lo­gia nuclear de les uni­ver­si­tats politècni­ques de Cata­lu­nya i Madrid, Agustín Alonso, que es va pre­sen­tar ahir a la seu del Col·legi d'Engi­nyers Indus­tri­als de Cata­lu­nya a Tar­ra­gona, davant una nodrida dele­gació de repre­sen­tants polítics del ter­ri­tori. Alonso fona­menta l'afir­mació en tres grans raons: “Des del punt de vista jurídic, tenim les lleis i regla­ments opor­tuns per garan­tir que la segu­re­tat nuclear està sota con­trol; les com­pa­nyies també ho garan­tei­xen i tots els índexs de segu­re­tat estan en el pri­mer terç en la com­pa­ració amb els nivells estàndard i els d'altres països”.

En el pri­mer aspecte, l'expert des­taca que el marc jurídic creat sobre la indústria nuclear des de la pri­mera llei regu­la­dora del 1964 –la qual, per cert, admet que gai­rebé no s'ha tocat en els prin­ci­pis essen­ci­als– és “eficaç, i està en har­mo­nia amb el marc inter­na­ci­o­nal”, ja que a més l'Estat ha subs­crit tots els grans con­ve­nis de segu­re­tat. Alonso des­taca aquí el bon fun­ci­o­na­ment del Con­sell de Segu­re­tat Nuclear (CSN), creat el 1980 com a òrgan regu­la­dor inde­pen­dent, que ha esta­blert “una regla­men­tació tècnica satis­factòria, una ava­lu­ació i vigilància con­ti­nu­a­des –amb un sis­tema pio­ner copiat als Estats Units– i un pro­ce­di­ment just de coerció i cor­recció”.

L'estudi, en segon lloc, també lloa que els titu­lars de les cen­trals “han accep­tat la res­pon­sa­bi­li­tat pri­mor­dial de la segu­re­tat, i els seus indi­ca­dors estan entre els millors a nivell inter­na­ci­o­nal”. “Les com­pa­nyies són res­pon­sa­bles i tenen un com­promís amb l'entorn”, apun­tava Luis del Val, vice­pre­si­dent de Foro Nuclear, que, en ple debat mun­dial, apro­fi­tava per des­ta­car les excel·lències de l'ener­gia nuclear: “Dóna segu­re­tat en l'apro­vi­si­o­na­ment, res­pecta el medi perquè no emet CO2 i té uns cos­tos esta­bles, resis­tents a la vola­ti­li­tat de les matèries pri­me­res”.

En un ter­cer grup, l'estudi enu­mera tots els inci­dents regis­trats en els 250 anys d'ope­ració que, jun­tes, sumen les vuit cen­trals que hi ha ara a l'Estat: tres suc­ces­sos de nivell 2 (dotze cada mil anys de mit­jana, com la fuita de partícules a Ascó el 2007) i 40 ano­ma­lies de nivell 1 (15 cada 100 anys), unes pro­ba­bi­li­tats “con­si­de­ra­des admis­si­bles, i en la línia d'altres països”, asse­gura Alonso, que tan­ma­teix no ha comp­ta­bi­lit­zat l'incendi de Van­dellòs I el 1989 (de grau 3) que ca aca­bar pro­vo­cant-ne el tan­ca­ment. L'expert es refe­ria aquí a l'acci­dent de Fukus­hima, per dir que “s'apren­dran mol­tes coses del Japó, però cal tenir paciència, i pri­mer cal espe­rar que s'acabi bé”. “En cada acci­dent greu –va dir– es fa l'anàlisi deta­llada de les cau­ses i con­seqüències, i després això s'aplica a totes les cen­trals del món que ja estan en marxa o en pro­jecte”, que, per cert, ara són diver­ses al cen­tre d'Europa, la Xina o el Regne Unit.

L'estudi també ha ana­lit­zat altres índexs, com la radi­ació a què està sotmès el per­so­nal d'explo­tació de les cen­trals, que s'ha com­por­tat com a la resta del món i ha anat bai­xant per les millo­res tec­nològiques, de la pro­tecció i de la for­mació pro­fes­si­o­nal. De manera anàloga –és a dir, a la baixa– ha evo­lu­ci­o­nat l'impacte radiològic d'alguns pro­duc­tes radi­o­ac­tius gene­rats en el procés, que Alonso admet que són “molt difícils de rete­nir”, com el triti, el iode o alguns gasos nobles, dels quals hi ha “peti­tes emis­si­ons mesu­ra­des i con­tro­la­des”.

“L'estudi cons­tata que la segu­re­tat està per sobre de la mit­jana mun­dial en tots els paràmetres ana­lit­zats”, resu­mia Antoni Tahull, pre­si­dent de la sub­co­missió de sec­tor elèctric del Col·legi. L'engi­nyer, ferm defen­sor de l'ener­gia nuclear, en des­taca a més que “pot com­pe­tir en segu­re­tat i efec­tes con­tra la salut, ja que a l'Estat no hi ha incidències relle­vants de més casos de càncer a la vora de les nucle­ars”.

LA DATA

1964
Es va aprovar
la primera normativa nuclear de l'Estat, que gairebé no s'ha retocat en els principis bàsics.

LA XIFRA

40
anomalies
de grau 1 i 3 de grau 2 han sofert, en els 250 anys que, sumats, fa que operen, les 8 nuclears estatals.

Crítiques al Parlament per l'MTC

L'estudi sobre la seguretat nuclear a l'Estat només troba un punt negre, que apunta Alonso: “La gestió dels residus de baixa i mitjana intensitat s'ha resolt bé, però no la del combustible usat”. El 1983, el govern estatal va decretar que aquests residus es comencessin a emmagatzemar en lloc d'enviar-los fora, en una mesura que “va contra la seguretat”, segons ell. La producció, de fet, ha baixat des del 1997, quan arran d'uns nous dictàmens d'Enresa els residus es van començar a compactar al fons d'unes piscines inicialment pensades perquè s'hi estiguessin pocs anys, i on per tant “ha augmentat la càrrega de material radioactiu”.

Per a l'excatedràtic, la solució ideal passaria per “reprocessar-los –es veu factible reutilitzar-los com a combustible– o bé guardar-los per tenir-los acotats en el futur com a banc d'energia”. En aquest sentit, Alonso veu bé el procés iniciat per l'Estat per a la instal·lació d'un magatzem centralitzat, i critica la postura del Parlament de Catalunya, que dimecres per tercer cop va votar contra la candidatura que ha presentat l'Ajuntament d'Ascó. “No hi ha cap raó tècnica que impedeixi que l'MTC vagi al lloc previst a Ascó; fan malament els que prenen decisions sense escoltar tots els punts de vista, com fa l'efecte que ha passat”, indica. L'expert va més enllà, i recorda que “si bé hi ha grups actius que fan soroll, un percentatge important de població silenciosa no es manifesta”. I conclou: “Si hi ha una votació amb un rebuig social important s'ha de tenir en compte, però ara no es pot concloure que els pobles afectats rebutgen el projecte”. Les eleccions del 22 de maig seran el millor test.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.