La Generalitat recupera l'estació del TAV a l'aeroport
El conseller anuncia que s'ha encarregat un estudi per analitzar com es farà
Hi ha terrenys reservats a Riudellots amb aquest objectiu, però mai s'havia pres seriosament la possibilitat de materialitzar el projecte
Els plans de transport ja preveuen que s'hi aturin els Avant
La connexió de l'aeroport Girona-Costa Brava amb la xarxa ferroviària d'alta velocitat podria ser una realitat en un futur no gaire llunyà. El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va anunciar ahir que ja s'ha encarregat un estudi per analitzar com s'haurà de fer aquesta infraestructura. Es tracta d'un avantprojecte previ al projecte constructiu, i serà la mateixa Generalitat qui s'encarregarà de redactar-lo. D'aquesta manera, doncs, es vol posar fil a l'agulla a una obra que des que es va apostar per l'estació central del TAV al centre de Girona ha quedat relegada només a la planificació territorial.
Segons va dir Recoder, l'estació o baixador de tren a l'aeroport “és una bona opció per millorar les oportunitats” de les instal·lacions de Vilobí, ja que seria una nova infraestructura amb una viabilitat “absolutament garantida”. El fet que ja hi hagi una reserva de terrenys i que la via estigui feta permetria que tan sols fos necessari dotar l'espai d'uns mínims equipaments a peu de via, que tindrien un cost econòmic no gaire elevat. Un dels temes a resoldre serà la manera de transportar els viatgers entre l'estació i l'aeroport, que quedarien a una distància d'encara no un quilòmetre. I tampoc s'ha especificat qui hauria d'assumir els treballs, ja que tot i que la Generalitat és qui ha encarregat el projecte, la infraestructura és titularitat de l'Estat espanyol. Segons el departament, el director general de Transports i Mobilitat, Ricard Font, n'oferirà més detalls en una conferència del Cercle d'Infraestructures que tindrà lloc demà a la Cambra de Comerç de Girona.
Una obra planificada
L'estació o baixador del TAV a l'aeroport ja es preveu en els documents que ha elaborat els últims anys el departament, tant en la planificació sectorial com en la territorial. De fet, la parada a l'aeroport seria bàsicament per al servei dels Avant. Aquests combois uniran Figueres, Girona i Barcelona a través de la via d'alta velocitat i sense fer parades intermèdies. Només s'hi podria unir la de l'aeroport, que quedaria a encara no mitja hora de Barcelona i a 10 minuts de Girona.
L'estació és només una de les dues potes
El futur de l'aeroport de Girona depèn de molts factors, un dels més importants dels quals és la construcció d'un baixador o estació del TAV aprofitant-ne la proximitat. Amb menys de mitja hora es podria ser al centre de Barcelona, però també s'ha de tenir en compte la connexió amb el nord: Perpinyà i fins i tot Montpeller es consolidarien com dos grans pols econòmics que quedarien dins l'àmbit d'influència de l'aeroport gironí, i podrien ser una injecció encara més important de viatgers del que ja representen actualment. L'altra gran pota en la definició d'aquest futur consisteix en el model de gestió. De poc servirà millorar les connexions si l'aeroport gironí no pot establir el seu propi model de gestió i decidir la política de taxes que més li convingui. A hores d'ara, i tal com s'està plantejant la proposta del Ministeri de Foment, no està clar quin pes tindran les administracions i organismes gironins i catalans en la gestió dels aeroports secundaris com el de Girona. El govern català ha insistit en la voluntat d'aconseguir el traspàs a la Generalitat de la infraestructura, però això sembla un objectiu molt difícil d'assolir. La concessió a una empresa privada o una gestió compartida amb Aena són altres possibilitats en l'horitzó.