Infraestructures
El TAV en va fent via
La construcció del TAV entre Sarrià de Ter i Figueres està en diferents fases en funció del tram, però es treballa perquè estigui tot enllestit el 2012
Les obres van de nord a sud, i l'estesa de vies i balast ha arribat ja fins a Pontós
Els túnels d'aquest recorregut estan en fase molt avançada, i els viaductes ja s'han acabat
El 2012 és a tocar. En un any i mig s'acaba l'últim termini perquè els trens d'alta velocitat puguin travessar les comarques gironines. La proximitat d'aquesta data permet contemplar com van avançant, paral·lelament, cada un dels trams en obres. Entre Figueres i Borrassà, on coincideixen les vies del TAV i la de la variant amb ample ibèric i internacional, una màquina va anivellant la via i controlant que tots els paràmetres siguin correctes. Només hi falta fer les canalitzacions i posar el cable de la catenària. Més avall, a Santa Llogaia d'Àlguema, hi ha la primera zona d'apilonament de balast –els altres dos són a Pontós i Palol de Revardit–, des d'on les màquines se n'aprovisionen per anar-lo posant sobre la plataforma i també un cop s'han posat les vies i la travessa. Una perfiladora va anivellant després el balast perquè quedi en la posició correcta.
Les vies estan muntades ja fins a Pontós, en 13 quilòmetres. L'operació d'estesa és ràpida: un comboi les carrega a Sant Feliu de Buixalleu, va fins a Figueres pel tercer rail i allà agafa la línia del TAV per col·locar-les. Després, un equip especialitzat d'unes vint persones les colla a les travesses. A partir del viaducte sobre el Fluvià a Bàscara –que està ja gairebé a punt per fer-hi aquestes obres–, el relleu es complica i proliferen els túnels, que ocupen una tercera part dels 12,7 quilòmetres de TAV entre Sarrià i Figueres. Precisament el túnel de Sarrià és el més endarrerit, tot i que està gairebé acabat. A la resta, en pocs mesos ja hi haurà la via construïda.