Medi ambient

La interconnexió elèctrica estarà operativa el 2014

Els ministres d'Energia francès i espanyol ratifiquen que l'obra començarà a final d'any

Creen un grup de treball per estudiar nous enllaços fronterers

El minis­tre francès d'Indústria i Ener­gia, Eric Bes­son, i el seu homòleg espa­nyol, Miguel Sebastián, van rati­fi­car ahir la intenció de tots dos governs de començar les obres de la inter­con­nexió elèctrica Santa Llo­gaia-Baixàs a final d'aquest any, i de posar en marxa aquest enllaç sub­ter­rani de molt alta tensió (MAT) l'any 2014. En rea­li­tat el calen­dari del pro­jecte no can­via res­pecte de l'acor­dat ara fa un any, però per pri­mera vegada es rati­fica a escala minis­te­rial després que tots dos estats han com­ple­tat els tràmits admi­nis­tra­tius més impor­tants. Cal recor­dar, en aquest sen­tit, que el govern francès no va apro­var la decla­ració d'uti­li­tat pública del pro­jecte fins al dia 4 d'aquest mes.

La nove­tat més impor­tant de la reunió minis­te­rial cele­brada ahir a Madrid és l'anunci de la cre­ació d'un grup de tre­ball con­junt amb els ges­tors de les xar­xes de trans­port (les empre­ses REE en el cas espa­nyol i RTE a la banda fran­cesa) per ampliar la capa­ci­tat d'inter­con­nexió elèctrica “com a mínim fins als 4.000 megawatts al més aviat pos­si­ble, i en tot cas abans del 2020”. Cal recor­dar que l'entrada en fun­ci­o­na­ment de la línia Santa Llo­gaia-Baixàs, la capa­ci­tat d'inter­canvi elèctric entre l'Estat espa­nyol i el francès pas­sarà a ser de 2.800 megawatts anu­als, el doble de la capa­ci­tat actual.

Solució tècnica per al soterrament

El dictamen presentat fa tres anys pel mediador europeu per a la interconnexió elèctrica, Mario Monti, apostava per la construcció d'una línia soterrada per tal de superar l'oposició manifestada per nombroses entitats ciutadanes i municipalistes de les dues bandes de la frontera. La decisió de construir la línia sota terra, però, ha suposat un increment important del cost del projecte –que ara està valorat en 700 milions d'euros– i ha obligat a buscar solucions tècniques per aconseguir que la línia compleixi amb la seva principal finalitat: l'intercanvi d'electricitat. El principal problema tècnic és que la línia soterrada serà de corrent continu (i no altern, com les línies normals) i haurà de tenir transformadors especials a banda i banda per millorar l'eficiència en l'intercanvi.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.