Infraestructures

El TAV i l'N-II són ara com ara els casos més problemàtics

A Vilademuls Foment encara no ha respost què vol fer amb els terrenys

Adif vol pagar la meitat del promès

Els dos grans fronts que ara per ara tenen els veïns a qui se'ls han expro­piat ter­renys són l'N-II entre Orri­ols i Medinyà i els del TAV entre Pontós i Figue­res. En el cas de l'N-II, el pro­blema és que l'Estat espa­nyol ha des­car­tat des­do­blar aquest tram un cop ja hi va haver començat les obres. Per això, l'Estat ha pro­po­sat retor­nar els ter­renys als antics pro­pi­e­ta­ris, amb qui ja s'havia arri­bat a un acord amb la gran majo­ria d'afec­tats. El pro­blema és que les fin­ques han que­dat com­ple­ta­ment des­tros­sa­des i en molts casos inser­vi­bles. Una solució seria que el Con­sell de Minis­tres fes marxa enrere en el pro­jecte, però lla­vors s'hau­rien de res­ti­tuir les fin­ques abans de retor­nar-les, un aspecte en què el sin­di­cat agrari no con­fia: “un cop ja hi han actuat, el que han de fer és pagar. A més, per als de l'Estat, els és més barat això que no pas res­ti­tuir-ne els ter­renys, indem­nit­zar...”, ha afir­mat Caball. El sin­di­cat espe­rava una res­posta de Foment al setem­bre. Pel que fa al TAV, el des­a­cord és pels ter­renys que s'han ocu­pat sobre la marxa per les neces­si­tats de l'obra i que no esta­ven pre­vis­tos en el pro­jecte ini­cial. Per no haver atu­rar el pro­jecte, Adif i els pro­pi­e­ta­ris van pac­tar que se'ls paga­ria el mateix preu que la resta de ter­renys. Però un cop ha arri­bat el moment, Adif només els n'ofe­reix la mei­tat. Per això els ajun­ta­ments no van cedir les dependències muni­ci­pals perquè s'aixe­ques­sin les actes prèvies. Hi haurà una segona con­vo­catòria, en el lloc que Adif vul­gui. Per Caball, “hi havia un acord ver­bal, i ara pres­si­o­na­rem perquè paguin el que toca, perquè si no es trac­ta­ria d'una ocu­pació il·legal dels ter­renys”.

LA DATA

2008
És l'any
en què es van pactar les expropiacions amb Adif, abans que aquesta n'ampliés els terrenys afectats.

LA FRASE

L'N-II és la carretera dels dolors. No volen desdoblar el tram nord, però allà on han actuat han de pagar
Joan Caball
coordinador nacional d'unió de pagesos

Milions de deute en expropiacions 15

L'Estat i la Generalitat deuen aquesta quantitat als propietaris afectats
La manca de recursos ha fet retardar-ne més els pagaments
En cap de les grans obres viàries s'han liquidat tots els diners
Oriol Mas

L'Estat i la Generalitat deuen aproximadament 15 milions d'euros en expropiacions de grans obres a les comarques gironines. És la quantitat global que Agroxarxa –empresa de serveis d'Unió de Pagesos– calcula que està pendent de cobrar pels propietaris de les finques, bàsicament pagesos. L'impacte de la crisi econòmica en les administracions ha retardat encara més de l'habitual el cobrament de les expropiacions, i ara com ara gairebé totes les grans obres d'infraestructures encara tenen pendent liquidar les indemnitzacions per l'ocupació dels terrenys afectats. Segons Joan Caball, coordinador nacional d'Unió de Pagesos, la llei marca fins a sis mesos el termini per pagar les expropiacions una vegada s'ha pactat amb el propietari, i aquest termini gairebé sempre s'incompleix. Tot i que llavors les administracions han de pagar interessos, això no en beneficia els afectats: “l'interès és baix, i teòricament el preu de l'expropiació serveix perquè es pugui comprar una finca semblant i no perdre negoci. Però mentre no es cobren, el pagès no pot ni amortitzar les inversions que ha hagut de fer ni pagar els crèdits pont que hagi signat”, ha afirmat el responsable del sindicat agrari.

Eix, TAV, N-II i C-31

La Unió de Pagesos representa aproximadament un 50% dels propietaris afectats en les obres de les comarques gironines, a qui els deuen cap a 7,5 milions sense comptar-ne els interessos. Les obres en què s'està pendent són sobretot l'eix transversal, el TAV, l'N-II i la C-31, si bé per exemple l'ACA també deu una quantitat important de diners.

En el TAV, entre Sarrià i Llers, de les 500 finques totals afectades encara n'hi ha moltes que han de cobrar part de l'expropiació. Tot i que en molts trams l'obra està pràcticament acabada, s'ha notat una disminució en el ritme dels pagaments. Per Caball, “Adif pagava quan tocava, però ara s'està retardant tot i que des de Madrid ens han assegurat que hi ha els diners consignats”. En els trams sud de l'N-II, al cap de tres anys els propietaris el tram entre Sils i Caldes han cobrat però encara els falten cobrar-ne els interessos del retard. I entre Sils i Maçanet, tot i que els acords estan signats fa un any, encara no han cobrat res. Un problema és que l'Estat espanyol ha desafectat finques incloses en el projecte inicial i que, per tant, no entraran en el projecte definitiu. El que passa és que en alguns casos ja s'hi havia treballat i s'havien fet modificacions en els terrenys, i per tant els propietaris volen acordar-ne una indemnització.

Pel que fa a la Generalitat, encara deu diversos pagaments. De fet, encara té finques pendents de pagar en la C-31 entre la Tallada i Torroella de Fluvià, una carretera que es va estrenar fa un any i mig. Tot i els retards, Caball ha explicat que el compromís del govern és liquidar-les totes el 2011 i, de fet, ja se n'estan pagant algunes expropiacions i el compromís. En el tram de la C-31 entre Castell d'Aro i Palamós també hi ha finques sense cobrar i encara falta restituir molts serveis de fora de la via principal, que s'havien de refer un cop acabades les obres. Finalment, a l'eix transversal s'estan tancant els acords amb Cedinsa, la concessionària de la via, després de les mobilitzacions dels afectats. Es creu que no hi haurà problemes i que es cobrarà pròximament.

7,5
Milions
d'euros és la quantitat que es deu als propietaris que Agroxarxa representa, que són la meitat del total.
2.909
Finques
són les afectades sumant els projectes del TAV, l'ampliació de l'N-II, la C-31 en els diversos trams i el desdoblament de l'eix transversal.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.