Infraestructures

La costa, més a prop

Mas inaugura avui la nova via, que reduirà les distàncies entre Manresa i Vilanova

L'obra, que s'ha fet amb el model de peatge a l'ombra, costarà als catalans 1.400 milions d'euros, 3 vegades més del cost real

S'hi han invertit 368,4 milions però el cost real és de 1.400
Vilanova es promocionarà
a la resta de municipis de l'eix

A partir d'avui, baixar de la Catalunya central a la costa del Garraf serà més ràpid i còmode. El president de la Generalitat, Artur Mas, inaugura aquest migdia l'eix diagonal, la nova via que ressegueix la C-37 i la C-15 i connecta les ciutats de Manresa, Igualada, Vilafranca i Vilanova i la Geltrú, amb una velocitat mitjana de 90 quilòmetres per hora i 100 en el tram entre Vilanova i Vilafranca, on se li ha donat la fesomia d'una autovia. En total són 67 quilòmetres de via, dels quals 35 s'han fet de bell nou i la resta s'han adequat.

L'execució de la via va començar el segon semestre del 2009 i ha acabat ara, en un temps rècord: quasi mig any abans de la data prevista. El motiu de la rapidesa en l'execució –el tram entre Puigdàlber i Sant Salvador de Guardiola ja va entrar en servei el juliol passat– és el model que es va adoptar per fer l'eix viari: el sistema de peatge a l'ombra, és a dir, l'encàrrec a una constructora –ACS, amb la participació majoritària de Dragados– perquè fes i financés l'actuació a canvi d'una concessió administrativa que vindrà regulada pel trànsit que tindrà la carretera, a partir de l'obertura de la via. La rapidesa assegura a la constructora mig any més de beneficis.

Però els guanys de l'empresa no són només aquí, sinó en el model de construcció, que li assegura un rendiment econòmic notable. Segons fonts del Departament de Territori i Sostenibilitat, l'actuació va ser adjudicada per 368,4 milions d'euros, amb una concessió per 33 anys, i s'estima que el model utilitzat pel tripartit farà que el cost real que acabin pagant els catalans es multipliqui 3 vegades; altrament dit, que la via podria arribar a costar prop de 1.400 milions. El departament ja ha fet públic que l'aplicació del model en altres infraestructures del país –que ha superat amb escreix els límits del 15% que recomana la UE– lligarà de mans la partida pressupostària de Territori i Sostenibilitat del pressupost del 2012 perquè entre el 40% i 50% de la partida previsible s'haurà de destinar a pagar les anualitats d'infraestructures com ara l'eix diagonal, l'eix Vic-Ripoll, Reus-Alcover, Vidreres-Llagostera, Puig-reig-Berga i les estacions de la línia L9.

Aprofitar el nou eix

Mentre la Generalitat intenta quadrar números, els alcaldes del Bages, l'Anoia, l'Alt Penedès i el Garraf comencen a planificar estratègies per aprofitar el nou eix. El primer municipi que s'hi ha posat ha estat Vilanova i la Geltrú, la capital del Garraf. L'alcaldessa, Neus Lloveras, ha anunciat una campanya de promoció de la ciutat a la resta de municipis per on passarà la via, per mostrar els atractius de la ciutat i la costa del Garraf, i ha comparat aquest nou eix amb l'obertura de la C-32, els túnels del Garraf, que va dinamitzar notablement l'economia de la comarca. Segons Lloveras, Vilanova i la Geltrú “tindrà el lideratge com a ciutat comercial” i es convertirà en “la sortida al mar” de la resta de ciutats que uneix l'eix diagonal. Per l'alcalde de Vilafranca del Penedès, Pere Regull, l'obertura de la via “era una assignatura pendent” perquè fins ara “els actuals trams no permetien circular a més de 50 quilòmetres per hora ni vertebrar les capitals comarcals”, i destaca les possibilitats que s'obren i “el repte de singularitzar-se”. L'alcalde d'Igualada, Marc Castells, destaca que tot i que les capitals de les quatre comarques, amb prop de 550.000 habitants en conjunt, “són properes, fins ara eren sorprenentment distants”, i destaca que l'obertura de l'eix generarà expectatives de negoci, uns moviments importants “sobretot en el difícil context actual”. L'alcalde de Manresa, Valentí Junyent, considera com la resta de batlles que la via, que enllaça amb l'eix transversal, obre noves oportunitats, i confia que la carretera ajudi a ratificar “el caràcter central de Manresa com a nucli central de comunicacions dins el territori català”.

La inauguració d'avui, a la qual assistirà també, segons és previst, el president del grup parlamentari del PSC, Joaquim Nadal, no serà del tot plàcida. El PSC va organitzar dimarts, tres dies abans de l'acte que presideix avui el president Mas, un acte a Canyelles en què es destacava que l'eix viari “és la culminació d'un procés que el PSC ha liderat durant anys amb determinació, gestió, responsabilitat i aposta insistent”. A l'acte hi van assistir l'expresident José Montilla, exalcaldes i representants del PSC del Garraf i l'Alt Penedès. El Departament de Territori i Sostenibilitat ha mostrat la seva sorpresa pel fet que el PSC hagués organitzat aquest acte tres dies abans de la inauguració i que hi assistís Montilla, ja que “a tots els actes s'hi ha convidat Joaquim Nadal com un acte de continuïtat democràtica”. El departament ha declinat valorar la iniciativa, però ha indicat que l'eix diagonal va ser planificat per un govern de CiU, tot i que s'hagi executat durant el govern del tripartit.

Marc Castells
Alcalde d'Igualada
Per Castells, la nova via obre “nous horitzons de comunicació i de negoci importants en el difícil context actual, que cal saber aprofitar”.
Pere Regull
Alcalde de Vilafranca
Per l'alcalde vilafranquí, la connexió de la costa amb l'interior de Catalunya era “una assignatura pendent” i es mostra optimista pels nous vincles que es crearan.
Valentí Junyent
Alcalde de Manresa
Considera que la via “és un actiu que potenciarà enormement el caràcter central de Manresa com a nucli central de comunicacions”.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.