infraestructures
Els descomptes VAO als peatges hauran d'esperar
La generalització de les bonificacions als peatges per als vehicles amb tres o més ocupants no estaran a punt a començaments d'any
Abertis preveu aplicar-les durant el primer trimestre
Els nous descomptes per als vehicles d'alta ocupació (VAO) que s'han d'estendre a tots els peatges que són titularitat de la Generalitat no estaran encara a punt a començaments de l'any 2012 ni tampoc hi ha data fixada. El nou model de peatges impulsat pel govern d'Artur Mas pretén generalitzar els descomptes per als vehicles amb tres ocupants o més que va implantar el govern tripartit als túnels de Vallvidrera, però això requereix la importació a les diverses barreres dels equips tecnològics que l'operadora pública Tabasa va posar en funcionament als túnels, una operació que no es pot fer d'avui per demà. A les barreres de Vallvidrera s'hi ha instal·lat una tecnologia de detecció òptica dissenyada per la càtedra de robòtica de la UPC i l'empresa EMTE. Unes càmeres enregistren la imatge de l'interior dels vehicles i un sistema informàtic processa les dades per comptar el nombre d'ocupants. Però això es fa només en una part dels carrils de la barrera, habilitats i senyalitzats com a carril VAO 3+, on s'ha de prémer el botó de les màquines de pagament per sol·licitar el descompte. Tenint en compte que la Generalitat vol importar les bonificacions d'alta ocupació als peatges de les Fonts i Sant Vicenç de Castellet de la C-16; Vallcarca, Cubelles, el Vendrell, Montgat, Vilassar, Mataró, Arenys i Santa Susanna de la C-32; i els de Mollet i la Llagosta de la C-33, caldrà instal·lar en totes aquestes barreres càmeres, carril VAO 3+, màquines de pagament i maquinari i programari informàtic. Tota aquesta operació no estarà a punt segons les previsions de la Generalitat fins al segon trimestre de l'any. La secretaria de Territori i Mobilitat, però, s'ha proposat avançar la posada en marxa de les bonificacions sense la tecnologia. S'ha intentat aplicar-los a partir del dia 1 en alguns peatges per mitjà del sistema manual –els conductors que volguessin tenir el descompte haurien d'utilitzar una porta de pagament manual per tal que el cobrador pogués confirmar el nombre d'ocupants del vehicle.
El secretari de Territori, Damià Calvet, ja va advertir que aquesta opció tenia implicacions laborals per a les empreses concessionàries i que seria difícil aplicar els descomptes des de començament d'any. Finalment, la gestora dels peatges de la C-32 i C-33, Abertis, preveu implantar el sistema manual durant el primer trimestre i Autema, la concessionària de la C-16, informa en el seu portal web que ho preveu pel segon trimestre de l'any.
LA XIFRA
El descompte verd entra en vigor
El descompte que sí que entrarà en vigor l'1 de gener és el nou EcoviaT, que permetrà rebaixar un 30% del preu del peatge als conductors de vehicles de gasolina amb emissions de menys de 120 g/km de CO2 o dièsel amb menys de 108 g/km. Per poder beneficiar-se'n, però, el vehicle ha d'estar registrat al portal EcoviaT d'internet i també s'ha de disposar del model VIA T de Teletac. Al registre s'haurà d'aportar la fitxa tècnica del vehicle en cas que inclogui el nivell d'emissions de diòxid de carboni o un certificat oficial del fabricant en cas que aquesta dada no figuri en la fitxa tècnica. L'altre descompte en funcionament el dia 1 és el de recurrència, que ja s'aplica en molts peatges –30% per als vehicles que passin més de 16 cops al mes pel peatge–. El VAO 3+ permetrà una bonificació del 40%.