Medi ambient

BAIX EBRE / MONTSIÀ

El Parc Natural del Delta de l'Ebre rescata el triple de peixos als canals

El tècnics recuperen més de 8.000 quilos d'exemplars de 24 espècies, 14 de les quals són introduïdes

Es capturen sabogues, una espècie en regressió

Els tècnics del Parc Natu­ral del Delta de l'Ebre gai­rebé han aca­bat la cam­pa­nya de res­cat de pei­xos atra­pats a la xarxa de reg, que per­met fer un segui­ment de les dife­rents espècies. Quan només queda pen­dent el res­cat en un tram del marge esquerre del Delta (entre Amposta i l'assut), s'han cap­tu­rat més de 8.000 qui­los de peix, un volum que gai­rebé tri­plica el total d'exem­plars recu­pe­rats l'any pas­sat. “Enguany s'han asse­cat els desaigües de Buda, cosa que no es fa cada any i que ha afa­vo­rit la recu­pe­ració de més pei­xos”, va expli­cat Nati Franch, tècnica de l'àrea de pro­tecció i recerca del parc natu­ral.

Els pei­xos recu­pe­rats cor­res­po­nen a 24 espècies dife­rents, 14 de les quals són al·lòcto­nes. Pel que fa al volum total, les espècies introduïdes repre­sen­ten un 60% de les cap­tu­res, men­tre que si es compta per indi­vi­dus, el per­cen­tatge que­da­ria igua­lat al 50%. “La població d'espècies com el silur, introduïda els anys vui­tanta, ja s'ha esta­bi­lit­zat al riu, men­tre que ara estan en fase d'expansió espècies d'aqua­riofília, com els pei­xos arlequí, però les cap­tu­res que en fem als canals no són sig­ni­fi­ca­ti­ves”, va dir Franch. També està en fase d'expansió el mis­gurn, un peix que es va detec­tar per pri­mera al Delta el 2001 i que ara ha envaït tota la zona i s'ha detec­tat en altres rius cata­lans. És una espècie que amenaça la rabo­seta de riu, que està en perill d'extinció, i de la qual s'han recu­pe­rat 220 exem­plars, que els tècnics del parc natu­ral han mar­cat i alli­be­rat al riu. De fet, totes les espècies autòcto­nes cap­tu­ra­des es llen­cen al riu. Una de les sor­pre­ses dels tècnics ha estat cap­tu­rar per segon any con­se­cu­tiu sabo­gues, una espècie amenaçada que fins al 2011 no s'havia tro­bat als canals (els res­cats es fan des del 1990).

LA XIFRA

24
espècies
diferents de peixos han rescatat dels canals els tècnics del Parc Natural del Delta de l'Ebre.

Carpa i barb, les espècies més abundants

Les carpes i els barbs són les espècies més abundants entre les capturades als canals. Tot i que la carpa és una espècie introduïda, fa tants anys que viu a l'Ebre que ja no se la considera una invasora i es tracta com les autòctones. Pel que fa als silurs, dels quals a finals dels noranta se'n capturaven més de 400, la quantitat d'exemplars s'ha limitat a un centenar.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.