pallars jussà
El nombre de viatgers del tren de la Pobla baixa a la meitat
La dràstica reducció de la freqüència de pas fa caure en prop d'un 50% la quantitat de passatgers durant el mes de febrer
El transport públic per carretera en recupera una petita part i puja un 22%
Era d'esperar: la retallada del nombre de trens ha foragitat els viatgers. Durant el primer mes de funcionament de les noves freqüències i tarifes de la línia de tren de Lleida a la Pobla de Segur, la línia ha perdut aproximadament la meitat dels seus viatgers, segons van apuntar dijous fonts de la conselleria de Territori i Sostenibilitat. És un descens paral·lel a la reducció de la freqüència de pas, que s'ha retallat un 50% entre Lleida i Balaguer i un 66% entre Balaguer i la Pobla de Segur, on només hi arriba un tren al dia, en lloc dels tres serveis que hi havia abans del febrer.
Si aquesta baixada fins al 50% es manté la resta de l'any, el tren de la Pobla haurà tornat el 2012 a unes xifres de viatgers del 2004, l'últim any abans del traspàs de la línia de l'Estat a la Generalitat. Aquell any, la línia va registrar 117.467 viatgers. Un cop a les mans del govern, la línia va pujar fins als 256.745 el 2008. L'any 2010 va transportar 226.961 viatgers.
Part dels viatgers que ha perdut el ferrocarril aquest mes s'han recuperat amb un increment d'un 22% dels viatgers dels autobusos de Lleida a la Pobla i Esterri, segons dades del govern. Però no cobreixen la baixada del tren. La línia de tren registrava fins ara una mitjana mensual de 20.000 viatgers. La caiguda a la meitat d'aquesta xifra no la compensa l'increment del 22% dels prop de tres mil usuaris al mes que tenien de mitjana les línies d'autobús de Lleida a la Pobla i Esterri.
Servei per a estudiants
El govern català té previst comprar dos trens d'ample de via Renfe (els que té FGC són d'ample de via europea i no els pot utilitzar a la línia de Lleida a la Pobla) per poder gestionar directament la línia o adjudicar-la a un tercer i prescindir, per tant, dels serveis de Renfe, massa cars segons la Generalitat. A més, el govern ha decidit reforçar el servei per carretera amb un servei extra cada divendres i cada diumenge a la tarda, pensat per als estudiants del Pallars que estudien durant la setmana a Lleida.
Una altra millora ha estat la d'augmentar les freqüències previstes per al tren dels llacs: un servei turístic que funciona els caps de setmana els mesos d'estiu.
Tremp, fora de la comissió del tren
Dijous es va reunir per primer cop la comissió de seguiment de la línia de la Pobla amb la qual el govern català ha volgut canalitzar el malestar del territori per la dràstica supressió de freqüències.
Però la primera reunió ha encès encara més l'alcalde de Tremp, capital de la comarca més afectada, el Pallars Jussà. Víctor Orrit, alcalde de Tremp, s'ha queixat perquè el seu municipi no ha estat convidat a la comissió i ni tan sols se l'ha avisat de la reunió, celebrada al seu municipi. L'Ajuntament de Tremp, governat pel PSC, ha estat un dels més actius en les mobilitzacions convocades contra la decisió del govern de la Generalitat de retallar la línia. Un portaveu del govern va justificar dijous la decisió al·legant que perquè la comissió fos operativa no s'ha fet extensiva a tots els alcaldes sinó als de les poblacions de Lleida, Balaguer i la Pobla de Segur, i als presidents dels quatre consells comarcals afectats: Segrià, Noguera i els dos Pallars.