Baix llobregat
Metro ‘versus' tramvia
L'associació per a la Promoció del Transport Públic, Sant Just Desvern i Sant Feliu volen que el trambaix passi directe per Laureà Miró
Esplugues dóna prioritat al metro
Esplugues té la clau i ho sap. Per això, l'alcaldessa socialista Pilar Díaz, tot i no tancar les portes a estudiar un nou traçat de la línia T3 del trambaix que passi per l'antiga N-340, tal com demanen els ajuntaments de Sant Just Desvern i Sant Feliu de Llobregat, recorda que la seva prioritat és el metro: “Apostem per l'arribada de la línia 3 del metro a Esplugues amb dues estacions, una a l'Hospital Sant Joan de Déu i una altra a la plaça de Santa Magdalena, davant de l'Ajuntament.” Díaz ja ha posat les cartes sobre la taula en una primera reunió amb el Departament de Territori i Sostenibilitat celebrada al febrer, després que els altres dos municipis interessats en el canvi aprovessin al ple mocions a favor del pas del tramvia pel pont d'Esplugues, La Mallola i la rambla de Sant Just per reduir el temps de trajecte. L'alcaldessa espera tornar a trobar-se amb la Generalitat en un parell de mesos i, llavors, “seure, escoltar i veure les propostes” que facin sobre el futur dels dos mitjans de transport. A Territori confirmen que s'estan estudiant i treballant les diverses possibilitats però en una fase inicial.
El canvi al Trambaix és una antiga reivindicació que en els darrers mesos ha rebut un nou impuls de l'associació per a la Promoció del Transport Públic (PTP), que ha organitzat una campanya informativa i de recollida de signatures, i dels ajuntaments de Sant Just, socialista, i Sant Feliu, governat per ICV. La PTP es remunta a un projecte de l'any 1989 de l'Entitat Metropolitana del Transport (EMT) que dibuixava un tramvia procedent de Barcelona que es bifurcava a Esplugues per la C-245 fins a Cornellà i Sant Joan Despí, i per l'N-340 fins a Sant Just i Sant Feliu. Finalment, però, no es va construir. Actualment, la T3 para al pont d'Esplugues, continua per la carretera de Cornellà i fa un revolt per passar per Sant Joan Despí i aturar-se a l'Hospital Moisès Broggi, abans d'endinsar-se a Sant Just Desvern i, posteriorment, a Sant Feliu, al Consell Comarcal, on acaba el recorregut.
La plataforma defensa en un estudi els avantatges del traçat nou. Es basa en aspectes com ara la reducció en el temps del trajecte –passaria de 14 a 7 minuts–; la millora de la mobilitat a la zona, que afavoriria l'accés als intercanviadors, i la disminució del trànsit rodat. Segons Ricard Riol, de PTP, l'aposta seria fer una línia recta i enllaçar per la carretera Laureà Miró, la qual cosa suposaria fer un quilòmetre de recorregut, amb un cost aproximat d'uns deu milions d'euros.
Aquest traçat genera dubtes a Esplugues. “Hem convertit l'antiga via en un carrer pacífic i comercial; si el pas del tram suposa fer un pas enrere, evidentment no direm que sí”, puntualitza Díaz. Per l'associació l'afectació al trànsit serà més baixa del què sembla. Fins i tot, consideren que es podria fer una via doble compartida amb el trànsit i no una de segregada. La proposta inclou un enllaç amb la T2 per facilitar l'accés a l'hospital comarcal. Esplugues no té cap dubte en el cas del metro: “Som conscients que la inversió per perllongar la línia 3 com estava previst era molt forta; però, fins a Esplugues, no.” “A més, connectaria millor l'hospital Sant Joan de Déu”, hi afegeixen.