Administracions

Sense frontera tot és negoci

La dependència de la zona comercial del barri al sud de la frontera és total, però, tot i això, el poble està treballant per millorar les relacions i regular un comerç que porta molts ciutadans francesos fins als seus aparcaments

Quan va caure la frontera, la vila es va reinventar convertida en una mena de port franc amb preus baixos, i avui la visiten quasi quatre milions de persones l'any i és un dels principals centres comercials de l'Empordà

“Tre­ba­llem més que a Andorra”, ens va dir un comer­ci­ant de la zona dua­nera de la Jon­quera. La frase ens la va con­fir­mar un altre del Pertús que, tot i la incidència de la crisi econòmica, va reconèixer què “abans els fran­ce­sos com­pra­ven nou o deu car­tons de tabac i ampo­lles d'alco­hol i avui és limi­ten a tres o qua­tre, però saben que ningú els pas­sarà comp­tes a la duana, i això els dóna molta tran­quil·litat”. Els nos­tres inter­lo­cu­tors saben de què par­len, cada any els visi­ten quasi qua­tre mili­ons de per­so­nes i, si pri­mer venien atrets per la diferència de preus entre els estats espa­nyol i francès, desprès, quan van des­a­parèixer les dua­nes, els boti­guers van ven­dre més, “perquè s'ha con­ver­tit en un pol d'atracció comer­cial” amb un volum de fac­tu­ració tan impor­tant que els fa ser molt com­pe­ti­tius i ofe­rir alguns pro­duc­tes “fins a un trenta per cent més barats que a Figue­res”. Qui parla és Joan Bella, pre­si­dent de l'Asso­ci­ació de Comer­ci­ants del Pertús i regi­dor de la Jon­quera, que coin­ci­deix amb Jordi Cabe­zas, antic bat­lle i un dels res­pon­sa­bles el procés de recon­versió, en asse­nya­lar el període entre el 1991 i el 1994 com a uns anys de depressió pro­funda. “L'eli­mi­nació va por­tar misèria i deso­lació, van tan­car molts agents de dua­nes, més de vuit-cen­tes per­so­nes es van que­dar sense feina, vam rebre poca ajuda de les ins­ti­tu­ci­ons i a l'Ajun­ta­ment haguérem de bus­car una sor­tida”, sosté Cabe­zas. “Vam com­prar els ter­renys de Mas Morató; la Gene­ra­li­tat ens va reco­ma­nar que hi féssim una mena de polígon indus­trial enfo­cat a les empre­ses d'expor­tació, però allò no va fun­ci­o­nar”, explica. Dos anys desprès no s'havia venut ni una par­cel·la i es va can­viar l'ori­en­tació del pro­jecte. Com va decla­rava l'antic rec­tor Edu­ard Vivas i Llo­rens el febrer del 2011 a Família Cris­ti­ana: “L'alcalde Pere Bru­gat va enge­gar una política de faci­li­tats a les implan­ta­ci­ons comer­ci­als que ha fet que la Jon­quera hagi esde­vin­gut un cen­tre de referència, i ho serà encara més quan entri en ser­vei el com­plex tipus la Roca Village.”

Salt enda­vant

Abans, però, va cal­dre la impli­cació dels empre­sa­ris de la zona, noms com el de Josep Rau­rich i Marissé San­taló, que van començar en una petita botiga del Pertús dedi­cada a l'ali­men­tació, per trans­for­mar-la en el Grup Tra­mun­tana, que avui reu­neix cen­tres de moda, res­tau­ració i ali­men­tació; i el d'Antoni Escu­dero, un immi­grat nas­cut a Salo­bre (Alba­cete) que amb 16 anys va arri­bar per tre­ba­llar de cam­brer a l'hotel Porta Espa­nya i des de prin­ci­pis dels setanta va pro­ta­go­nit­zar una cursa cons­tant i impa­ra­ble que l'ha por­tat de des des­pat­xar cami­ons a l'agència de dua­nes, a fun­dar el seu propi grup d'empre­ses que avui dis­posa de res­tau­rants, super­mer­cats, hotels, gaso­li­ne­res, cellers i mit­jans de comu­ni­cació, i està a punt d'inau­gu­rar el Cen­tre Empordà Escu­dero, un espai comer­cial situat en el polígon de les Oli­ve­res que fun­ci­o­narà com out­let de grans mar­ques de moda, en què els cli­ents, a més, hi tro­ba­ran, bufets lliu­res i altres pro­pos­tes d'oci. En entre­vis­tes publi­ca­des a la premsa, Escu­dero, ha afir­mat que el seu públic és majo­ritària­ment de naci­o­na­li­tat fran­cesa, una dada que con­fir­men les estadísti­ques i els més de qua­tre mil menús que cada dia ser­vei­xen els res­tau­rants que hi ha a les dues ban­des de la línia fron­tera, sobre tot a la de l'Estat espa­nyol. N'hi ha 46, els bufets lliu­res dels quals reben mul­ti­tuds atre­tes per uns preus com­pe­ti­tius i una oferta gas­tronòmica en la qual es bar­reja la quan­ti­tat hete­rogènia de l'oferta amb la qua­li­tat.

Bea Arti­gues, pre­si­denta dels comer­ci­ants de la Jon­quera, diu que en aquesta gran àrea de ser­vei en què s'ha trans­for­mat l'antiga zona dua­nera hi ha tres parts molt ben dife­ren­ci­a­des: “El barri sud del Pertús i la zona de la duana, on es con­cen­tren les boti­gues de roba, tabac i alco­hol, que essen­ci­al­ment tre­ba­llen per a un públic que està de pas o ve expres­sa­ment per com­prar; la zona de Mas Morató, on es con­cen­tren els macro­res­tau­rants, i els hotels, i el cen­tre de la vila, que s'ali­menta d'una cli­en­tela una mica més eli­tista, que no busca preu sinó qua­li­tat i un ser­vei acu­rat, i en el qual, més que fran­ce­sos de pas, ate­nem gent que arriba dels vol­tants, sigui d'Agu­llana o Girona.”

Aquests dies d'agost, quan es regis­tra l'ocu­pació màxima i els car­rers estan plens dels cam­pis­tes arri­bats de Bar­carès, Arge­lers i Canet, que volen viure el seu dia de shop­ping i gas­tro­no­mia, la gen­dar­me­ria fran­cesa ajuda la poli­cia local i els Mos­sos d'Esqua­dra en la lluita con­tra la venda il·legal con­tro­lada per grups d'ori­gen magrebí, a l'hora que hi ha visi­tants que no saben si el tiquet d'apar­ca­ment l'han de pagar a la banda del nord o la del sud, i es donen casos com el que explica l'alcalde del Pertús, Jean-Claude Picas, al qual arri­ben recla­ma­ci­ons de mul­tes de trànsit i no poden deter­mi­nar on s'han produït real­ment les infrac­ci­ons que les han moti­va­des.

Pro­ble­mes o pro­ble­mes?

Els números que es mouen a la zona de la fron­tera són tant impor­tants –més de 9.000 visi­tants dia­ris i més de 6.000 emple­ats direc­tes, dels quals les tres quar­tes parts viuen als pobles dels vol­tants, de Can­ta­llops a Figue­res– i la seva influència a la comarca es tan fona­men­tal, que junt amb el turisme fami­liar i un poder adqui­si­tiu mitjà, que és el majo­ri­tari, ha arri­bat un altre tipus de per­so­natge, un cli­ent que es podria defi­nir com a busca-raons, que, desprès de les tra­ves posa­des a l'Estat francès a l'exer­cici de la pros­ti­tució, han tro­bat a l'altre cos­tat de la línia una oferta ale­gal, però tole­rada, que ha con­ver­tit el tram de car­re­tera entre la Jon­quera i Figue­res en una terra de ningú, habi­tada per clubs de con­tac­tes i noies lleu­ge­res de roba que ofe­rei­xen ser­veis sexu­als. “És un dels peat­ges que hem hagut de pagar; tan sols una mínima part dels mili­ons de per­so­nes que pas­sen per casa nos­tra bus­quen sexe, dro­gues i alco­hol, però s'ha creat tanta fressa mediàtica que molta gent creu que aquest és un espai sense llei, quan hem fet tot el pos­si­ble per evi­tar la pros­ti­tució”, sosté Cabe­zas. Bella remarca que els comer­ci­ants estan molt pre­o­cu­pats pel tema: “No tant sols dóna una mala imatge sinó que dis­tor­si­ona la rea­li­tat; la gent de peu ha de saber que legal­ment la poli­cia quasi no pot fer res.” “Crec que el millor seria regu­lar-la i cenyir-la a clubs espe­ci­a­lit­zats”, con­clou. Tot i que des del 1991 les lleis diuen que, teòrica­ment, no exis­teix la fron­tera, la gent del Pertús viu en un inter­regne que els abraça amb la de la Jon­quera. “Els expli­caré una cosa interes­sant –ens diu l'alcalde Picas–: aquí tenim una escola primària en què s'impar­tei­xen les clas­ses en francès i català; del total de 90 alum­nes, 35 són de la Jon­quera, no em diran que això no és tre­ba­llar pel futur?”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.