L'Estat admet que tampoc desdoblarà l'N-II al tram nord
No inclou la via en la planificació fins al 2024, i només preveu variants a Pont de Molins i Bàscara
Segona patacada en dos dies, i l'N-II serà autovia només de Fornells a Maçanet
L'anunci de dimarts de l'Estat de cancel·lar el desdoblament de l'N-II entre Maçanet i Tordera només va ser l'aperitiu. Ahir el Ministeri de Foment va anar un pas més enllà, i ja és oficial que tampoc es desdoblarà la carretera al tram nord, de Vilademuls a la Jonquera. Al matí, la ministra Ana Pastor va anunciar, respecte del projecte global de l'N-II, que s'estaven estudiant “les millors solucions segons el trànsit real”. I a la tarda, durant la presentació del nou pla d'infraestructures fins al 2024 (Pitvi), l'N-II al nord ja havia desaparegut definitivament del mapa de projectes. Només s'hi especifiquen dues variants a Bàscara i Pont de Molins. D'aquesta manera, de tota l'N-II gironina només es faran els desdoblaments entre Caldes i Sils, i de Sils a l'enllaç amb la C-35 al límit entre Vidreres i Maçanet de la Selva.
La jornada ahir va ser intensa pel que fa a les informacions respecte de l'N-II. Al matí va tenir lloc en el ple del Congrés la interpel·lació de CiU a la ministra de Foment, Ana Pastor, sobre el desdoblament de la carretera a les comarques gironines. Estava prevista des de feia dies, però va coincidir just un dia després que el BOE anunciés la cancel·lació del projecte per al tram Maçanet-Tordera. El diputat de CiU Jordi Xuclà va iniciar la compareixença recordant els morts, la falta d'inversió en carreteres a la demarcació, i la “foto fixa” que és l'N-II a Girona. També va esmentar la promesa, per escrit, que el PP havia fet en un acte a la Cambra de Comerç on es comprometia a desdoblar tota l'N-II. Del tram Maçanet-Tordera, va afirmar: “Cancel·lar el projecte deixa sense connexió amb autovia una zona de 150.000 persones, i si creu que l'obra no té sentit pregunti-ho a Alícia Sánchez Camacho”, que és de Blanes.
Pastor va iniciar la resposta amb una frase que advertia el que vindria després: “Volem dotar l'N-II a Girona de les millores característiques. Treballem en diverses alternatives, perquè sabem els problemes que hi ha i que té un trànsit superior a la mitjana.” Tot seguit va recordar l'estat en què els mandats del PSOE havien deixat els projectes, i va justificar la cancel·lació del tram de Maçanet a Tordera per preu i perquè uneix amb la C-32, una carretera de la Generalitat. En aquest punt, va oferir diàleg amb la Generalitat per fer-hi millores i discutir un traspàs de la titularitat. Respecte el Sils-Maçanet, va prometre que les obres s'intentaran començar l'any que ve, i que la represa dels treballs de Caldes a Sils serà imminent. De fet, va afirmar que ha estat una de les dues úniques obres viàries que s'han adjudicat aquest mes, ja que la Intervenció General de l'Estat té els crèdits retinguts.
Del tram nord, va començar dient que “la situació no permet fer obres faraòniques”, i que el 2013 es destinaran partides per a la millora de la seguretat viària, com ara accessos conflictius o posar una mitjana de formigó entre els dos carrils en alguns trams amb alta sinistralitat per xocs frontals. També va afirmar que la prioritat seran les variants de Bàscara i Pont de Molins, i que s'està plantejant la col·laboració entre el sector públic i privat per al desdoblament. Segons Pastor, un grup d'empresaris catalans estaria disposat a fer l'obra, cobrant-la un cop acabada: “Fem el que podem i l'objectiu és desdoblar on es pugui.” Per Xuclà, tot plegat va ser “decebedor”, i va instar Pastor a complir els pressupostos aprovats i també el compromís històric del desdoblament de la carretera: “Va dir que pressupostaven poc però ho complirien, i encara no hi ha màquines treballant.”
Estocada final
Però l'estocada final al projecte del tram nord de l'N-II va ser a la tarda, durant la presentació del Pitvi, en què es recullen els projectes a desenvolupar en els pròxims dotze anys. Segons la documentació que es va entregar, l'N-II ha desaparegut de les autovies pendents, i només s'hi recull el tram de Fornells a Maçanet i les variants de Bàscara i Pont de Molins. En canvi, i com va recordar el portaveu de CiU a la comissió de Foment, Pere Macias, sí que hi apareixen carreteres com ara Ciudad Real-Badajoz, Conca-Terol i Albacete-Jaén, amb intensitats mitjanes de trànsit inferiors als 2.000 vehicles diaris.
LES FRASES
El tren a Girona, també aturat
Oriol MasLa ministra Ana Pastor va presentar ahir a la tarda detalladament el Pla d'Infraestructures de Transport i Habitatge (Pitvi), remarcant els eixos en què es treballarà en els propers anys i els objectius a assolir. A més, s'hi inclouen les actuacions concretes a desenvolupar. Malgrat que encara no és pública tota la documentació, i segons el que es va presentar ahir als partits polítics i a falta d'una anàlisi més completa, també ha desaparegut de la planificació el pas subterrani del tren convencional a Girona. Ja s'intuïa que la situació econòmica no permetria tirar endavant l'obra a curt termini, però amb aquesta exclusió el projecte ja se'n va més enllà del 2024. No cauen de la planificació, en canvi, el conjunt de línies d'alta velocitat que han d'unir Madrid amb totes les capitals de província, un projecte d'estat inalterable malgrat la nul·la rendibilitat econòmica. Precisament “la cohesió territorial” va ser un dels arguments més utilitzats per Pastor durant la presentació del pla, malgrat repetir també en diverses ocasions que l'Estat espanyol “ja no es pot permetre autovies sense trànsit, trens sense viatgers i aeroports buits”. La ministra va parlar dels desequilibris territorials en les inversions, i va apostar per racionalitzar l'oferta d'infraestructures i utilitzar millor les ja existents. A Girona, en xarxa viària, es manté el desdoblament de l'N-260 de Figueres a Besalú.
La Generalitat hi presentarà recurs
El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va anunciar ahir que la Generalitat recorrerà la revocació del desdoblament de l'N-II entre Maçanet de la Selva i Tordera. El conseller va qualificar la decisió de “pèssima notícia” i de “galleda d'aigua freda per Catalunya i els soferts usuaris de l'N-II a Girona”. De fet, va afirmar que la decisió de no desdoblar aquest tram “no té ni cap ni peus i no s'entén”, tant per la intensitat mitjana diària de trànsit que registra, com per l'alta sinistralitat i la situació de provisionalitat amb obres començades i no acabades. Tot i presentar aquest recurs administratiu, Recoder va admetre que no té gaires esperances que aquesta decisió prosperi i pugui obligar a canviar l'anul·lació dels projectes i la tramitació en els 8,9 quilòmetres entre Tordera i Maçanet. D'altra banda, també va dir que la conselleria mantindrà la pressió política perquè es pugui tirar endavant el desdoblament del tram i de tota l'N-II.