municipal
il·luminació
Fan un control informàtic pioner de l'enllumenat i dels semàfors
La concessionària Lleida Llum gasta 400.000 euros en un sistema de telegestió per al control dels 25.200 punts de llum dels carrers de la ciutat
El trànsit també el gestiona des d'una sala de control a la caserna de la Guàrdia Urbana
L'Ajuntament de Lleida, a través de la concessionària de l'enllumenat públic de la ciutat, Lleida Llum, instal·la un sistema de telegestió als 298 quadres de comandament d'enllumenat. Amb això, convertirà Lleida en una de les poques ciutats de l'Estat espanyol amb un sistema de gestió al 100% informatitzada en aquest servei. Amb aquest sistema es controlaran els 25.200 punts de llum de tota la ciutat i es facilitarà informació molt útil pel que fa a consum, facturació, planificació de l'estalvi energètic i incidències, ja que el sistema alerta d'actes vandàlics i de quan un intrús es connecta a la xarxa pública.
El nou sistema estarà totalment instal·lat i operatiu en un màxim de quatre mesos. Té un cost de 400.000 euros i va a càrrec de la concessionària del servei d'enllumenat públic, ja que va incorporar aquest projecte com una millora en el concurs d'adjudicació del contracte.
Aquesta telegestió facilitarà informació als tècnics sobre l'estat de la xarxa d'enllumenat públic a temps real, permetrà la possibilitat d'actuació o de reparació immediata, així com planificar estratègies operatives d'encesa i apagada per afavorir l'estalvi energètic sense perjudicar el servei.
Aquest sistema ja funciona en ciutats com Barcelona, Palma de Mallorca i Gijón, però ben poques ho tenen en el 100% de la xarxa, segons explicaven tècnics municipals.
Aquesta gestió informatitzada de l'enllumenat permet el control permanent des d'una sala de control que estarà situada a la seu de la concessionària però que, a mitjan termini, també s'instal·larà en dependències municipals. D'aquesta manera, l'Ajuntament de Lleida podrà comprovar en tot moment el funcionament de l'enllumenat i supervisar la feina de la concessionària. Igualment, els operaris es poden connectar al sistema mitjançant aplicacions de telefonia mòbil.
La Paeria té un segon sistema de gestió informatitzada i és en la xarxa de semàfors. En aquest cas, ja funciona des de fa uns anys i permet que un tècnic a la sala de control de la caserna de la Guàrdia Urbana pugui seguir, a temps real, la fluïdesa del trànsit de la ciutat i les fases dels semàfors. I, si és necessari, modificar-ne el funcionament per millorar la mobilitat. També és possible sincronitzar els semàfors.