Municipal
Vianants i ciclistes, eixos de la futura mobilitat a Malgrat
L’Ajuntament revisa el pla anterior i proposa, entre d’altres, ampliar les zones restringides al trànsit i connectar la xarxa de carril bici
El document recull aportacions fetes per la ciutadania
Malgrat va presentar ahir en un acte públic les novetats incloses en el pla que dibuixarà el futur de la mobilitat al municipi i en què els vianants i els ciclistes tindran un paper cabdal en detriment dels vehicles particulars. En el cas de les persones, l’estudi elaborat per l’empresa Mcrit, recull com a aspectes bàsics l’ampliació de l’actual zona de vianants del centre, que s’allargaria fins al carrer Llibertat; la reordenació de la primera línia de la façana marítima; l’ampliació de les voreres, amb preferència de plataformes úniques, i l’habilitació de nous passos de vianants. Pel que fa a les bicicletes, a banda de detectar una falta d’estacionaments, incideix en la necessitat de connectar, homogeneïtzar i senyalitzar correctament la xarxa de carrils, que ara estan disseminats per la geografia urbana del municipi. “L’empresa va quedar sobtada del gran ús que els malgratencs fan de la bicicleta, amb 2.600 desplaçaments diaris”, destaca l’alcaldessa, Carme Ponsa (JxM).
L’inspector en cap de la policia local, Joaquim Martínez, hi afegeix que el nou pla recull la idoneïtat de convertir tota la població “en zona de velocitat 30”. En el camp del transport públic es pretén connectar tota la població “amb l’objectiu de superar el desconeixement per la majoria de gent de les diferents línies de bus que treballen a Malgrat”, i també es proposa implantar el servei de bus nit.
Pel que fa al trànsit de vehicles, un dels punts conflictius que el pla proposa resoldre és el trànsit excessiu que hi ha als carrers Passada i Girona. “Una solució que va lligada als canvis previstos al pàrquing de darrere de l’Església i a la conversió de totes les cruïlles en plataforma única, cosa que obligarà a reduir la velocitat i convida els conductors a passar per un altre lloc”, assenyala Martínez, que xifra en uns 5.000 els vehicles que passen per aquests carrers.
Obres condicionades
D’aquesta quantitat, uns 800 provenen directament del pàrquing i es derivarien cap al carrer Llibertat un cop es resolguin les obres pendents d’urbanització d’aquest carrer. “Algunes de les actuacions més importants estan condicionades per altres obres que ens impedeixen poder-les aplicar d’un dia per l’altre”, diu la tercera tinenta d’alcalde, Núria Casajuana (CUP). Precisament, pel que fa a aparcaments, el document recull la regulació dels existents, però no indica que sigui necessari començar a pagar la zona d’estacionament limitat.
Altres projectes que planteja el pla de mobilitat és convertir en sentit únic cap a Calella el passeig Marítim “un cop estigui habilitada i oberta l’avinguda Barcelona, que tindrà doble sentit”; tancar el carrer Escoles en horari escolar i deixar que els cotxes passin pel carrer Sant Esteve, o fer de doble direcció el tram de l’avinguda Tarragona fins al pavelló municipal d’esports i crear una rotonda.
Tant l’alcaldessa com el cap de la policia valoren positivament la col·laboració dels veïns en la redacció del pla, que s’ha dut a terme a través de tallers participatius.