Adéu al tren
Salou s'alia amb la UPC per repensar com serà el seu urbanisme un cop es retirin les vies de ferrocarril que ara mateix fracturen el centre. El projecte de l'eix cívic preveu tota una transformació autofinançada a través de la venda de solars
Si hi ha una activitat que els veïns de Salou estan habituats a fer, és esperar. Esperar davant de les barreres dels passos a nivell que passi el tren i poder travessar les vies que parteixen en dues meitats el centre del municipi. Esperar la tan anunciada retirada del ferrocarril del seu nucli urbà gràcies a l'entrada en servei del nou corredor del Mediterrani (moltes vegades endarrerit) i poder començar a dibuixar una nova ciutat. Enmig d'aquest compàs, i amb la data del 2016 en el nou horitzó de futur, l'Ajuntament de Salou i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) fa dos anys que han posat fil a l'agulla per donar forma a aquest Salou sense vies gràcies al projecte d'una nova avinguda: l'eix cívic.
«No és gaire habitual que un ajuntament busqui enginyers i urbanistes d'una universitat per fer un projecte així. És una oportunitat i un projecte bastant singular», reconeix Josep Parcerisa, professor d'urbanisme i ordenació del territori de la UPC i la persona que s'ha encarregat de coordinar l'encàrrec des de l'àmbit acadèmic. De la seva feina ha sorgit la proposta de pla de millora urbana del centre de Salou que ha de substituir el que actualment són vies, catenàries i edificis de servei del ferrocarril per un nou eix que vertebri tot el centre de la ciutat. Aquest procés «complicat i llarg», segons el mateix Parcerisa, inclourà també la planificació de la nova estació que haurà de donar servei de ferrocarril tant a Salou com al parc temàtic Port Aventura, i que substituirà l'actual baixador del complex d'oci.
«Estem parlant del projecte que normalitzarà urbanísticament Salou», destaca l'alcalde del municipi, Pere Granados. El nucli urbà està travessat en gran part pel traçat ferroviari, amb quatre passos a nivell, però tan sols un, el del carrer Barcelona, que funcioni com un veritable eix de mobilitat per a vianants i vehicles. L'operació que envolta el projecte d'eix cívic s'emmarca en el conveni assolit amb Adif, que preveu que l'entitat estatal cedirà a l'Ajuntament de Salou tots els terrenys ocupats per vies i edificis de servei. Gran part d'aquests terrenys se sotmetran a subhasta pública, destinats a la construcció d'habitatges i comerços, per tal d'aconseguir així els seixanta milions que es calcula que costarà el finançament del projecte.
Avinguda i edificis
El traçat de l'eix cívic, que ha d'afectar una superfície total de cinc hectàrees, preveu una avinguda que enllaci des del límit amb Vilafortuny (Cambrils), a l'extrem de ponent de Salou, fins a Port Aventura, on s'ha de situar la nova estació de tren. A banda de permetre la permeabilitat ara inexistent entre les dues bandes dividides pel traçat del tren, la nova avinguda haurà de fer possible la descongestió del passeig marítim de Miramar (que passaria a ser una zona de més protagonisme dels vianants), a més de tenir una funció clau per a la mobilitat, amb una plataforma prioritària per al transport públic. Al seu entorn, en aquells terrenys que quedin alliberats, es preveu la construcció de fins a 570 habitatges i espai per a 8.500 metres quadrats de locals comercials. «És una fórmula per evitar també l'explotació del territori cap als afores, ja que posem en valor un sòl que és cèntric i que farà encara més sòlid el nucli històric de Salou», destaca Parcerisa.
Però la planificació no és només de tipus estratègic, sinó que mentre continuï el temps d'espera per a l'execució, ara tant Salou com la UPC comencen a posar color al futur i pensar en l'estètica d'aquestes noves construccions, que seran claus per al finançament del projecte. Mig centenar d'alumnes de l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona s'encarregaran durant el primer semestre d'aquest curs de fer una proposta per a aquests edificis com a projecte de cinquè curs dels seus estudis. «Segurament el seu desenvolupament es farà per fases i en mans de diferents promotors, i treballs com aquests ens permeten pensar com donar unitat a tota l'actuació», assenyala Parcerisa. Els estudiants van visitar el passat mes de setembre Salou i treballaran amb el suport també dels tècnics municipals.
Apropar l'estació
La proposta, però, encara té alguns caps per lligar, pendents molt sovint de les decisions d'administracions superiors. La principal és la nova estació de Salou, que es finançarà també gràcies a la subhasta dels terrenys, i per a la qual encara no es dóna per tancada la situació. «Hem demanat a Adif la possibilitat de traslladar-la uns 500 metres més a prop del nucli urbà de Salou respecte de l'actual estació de Port Aventura, i estem esperant a saber si serà viable», explica l'alcalde. El transport que haurà de garantir la connexió entre aquesta terminal i el centre del municipi, així com amb els municipis de l'entorn, està pendent també de la concreció, o no, del Tram Camp, el projecte de tramvia per al Camp de Tarragona actualment aturat. «Preveiem tant la possibilitat que es faci com no, però el transport estarà garantit», afirma Granados.
La crisi econòmica i l'aturada de les grues de construcció no seran, com a mínim per als impulsors, un obstacle. «Són terrenys de molt valor, hi haurà demanda», vaticina Parcerisa. «Som un municipi turístic, amb una dinàmica diferent, i amb inversors molt importants en aquests darrers anys», celebra l'alcalde. Un dinamisme que, esperen, comprometi per fi la retirada del tren i l'inici del nou eix.
El nou corredor, el 2016
La construcció de l'eix cívic tan sols serà possible un cop es faci efectiu el trasllat de la línia ferroviària de la costa cap a l'interior, amb l'entrada en servei del conegut com a corredor del Mediterrani en el tram entre Tarragona i Vandellòs. Les obres d'aquest tram fa uns quants anys que estan en marxa i, tot i diferents aturades, ara està previst que es puguin acabar durant l'any 2016. Tant Salou com Cambrils han reivindicat repetidament l'acceleració dels treballs pel perill que suposa el pas del tren pels seus centres urbans, amb diversos episodis d'atropellaments als passos a nivell existents a les poblacions.