Urbanisme

El tren es convertirà en tramvia a Balaguer

La Generalitat encarrega a Gisa la reforma de les vies de la Pobla al seu pas per Balaguer perquè allà funcioni com a tramvia

El govern s'estalvia fer subterrànies les vies o canviar-ne el traçat

El govern del a Generalitat optarà finalment per la conversió en tramvia del tren de la Pobla en el seu pas per la ciutat de Balaguer. L'empresa pública Infraestructures.cat ja ha rebut l'encàrrec de redactar el projecte bàsic del projecte, que consistirà en la conversió de l'actual plataforma de vies en un carrer urbanitzat pel qual passaran els carrils de tramvia per on circularà el tren. El creuament amb els carrers que la via del tren troba ara al seu pas seran al mateix nivell i sense cap barrera arquitectònica. El tren haurà de circular a velocitat de tramvia i circularà com un vehicle més, respectant les cruïlles semafòriques i els passos de vianants.

“Serà el mateix que veiem ara a la Diagonal de Barcelona, on la circulació del tramvia és perfectament compatible amb la resta del trànsit i no genera cap conflicte”, ha explicat l'alcalde de Balaguer, Josep Maria Roigé, que veu en aquesta decisió del govern una solució “molt positiva i realista” per eliminar l'actual barrera urbanística que representa per a la ciutat la via del tren en determinats punts de la trama urbana.

De fet, dues zones de nou creixement estan ara mateix afectades en el seu desenvolupament a causa de la via: la zona de l'antiga fàbrica Impacsa, i la sortida de la carretera de Camarassa, urbanitzada però encara per desenvolupar-hi els habitatges i la majoria d'equipaments previstos. Aquestes zones estaven a l'espera que s'executés el fer subterrànies les vies, un projecte plantejat i dissenyat en el darrer tram del boom econòmic immobiliari i que tenia un cost de més de 80 milions d'euros: una xifra desorbitada per a les finances de les obres públiques de la Generalitat en plena crisi. Ja el 2009 es va plantejar una segona opció més barata: traslladar-hi la via fora de la ciutat, circulant pel perímetre oriental de la ciutat i amb l'estació als terrenys de l'antiga Impacsa, allunyant-la del centre. Aquesta opció costava 26,5 milions i el darrer govern tripartit la va posar a exposició pública el 2010, però no es va arribar a aprovar.

Finalment, el govern actual ha tornat a revisar el projecte i, aconseguint l'acord del govern municipal, optarà per una opció encara més barata: convertir el ferrocarril en un tramvia, cosa que ja es preveia en l'opció del 2010, però conservant-ne el traçat actual.

Petició de l'Ajuntament

L'alcalde de Balaguer fa de la necessitat virtut i considera que, de les tres opcions, aquesta no només és la més sostenible econòmicament, sinó que evita el trasllat de l'estació més lluny del centre i fa compatible la circulació del tren amb la seguretat a la via pública i desencallar les peces urbanístiques que restaven afectades per l'anterior projecte de soterrament, encara vigent. “El que no podíem fer és mantenir el projecte de soterrament i esperar 80 anys a què es pugui fer”. L'alcalde Roigé, això sí, reclama ara al govern de la Generalitat dues coses: que fixi un calendari clar de les obres i el complexi, d'una banda, i que el projecte contempli el tram urbà del ferrocarril en tota la seva totalitat, de punta a punta de la ciutat.

Els trens encarregats ja ho contemplen

La Generalitat ha encarregat a l'empresa suïssa Stadler la construcció de dos trens per a la línia de la Pobla d'amplada ibèrica i amb capacitat per adaptar-se a trams de tramvia, com es farà a Balaguer. La línia funciona ara amb un sol tren llogat a Renfe, amb qui la Generalitat no ha volgut renovar la gestió perquè és massa cara. Amb els dos trens, que s'entregaran a principis del 2016 si les previsions del moment de l'adjudicació es compleixen, Ferrocarrils de la Generalitat podrà ampliar les freqüències. Un dels trens faria el trajecte complet, i l'altre faria el trajecte entre Lleida i Balaguer, de manera que cobriria aquest territori amb freqüències inferiors a 45 minuts.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia