Vilafant tindrà un barri nou al costat de l'estació del TAV
És un espai agrícola de 132.000 m² on es faran 450 habitatges, equipaments i zona comercial, i on es reordenaran els accessos a l'estació
S'ha iniciat un procés de participació ciutadana
El municipi de Vilafant projecta créixer cap a l'est amb el desenvolupament d'un nou barri a l'entorn de l'estació de l'alta velocitat. L'Ajuntament ha iniciat els tràmits del projecte d'ordenació urbanística d'aquesta zona de 132.634 metres quadrats que actualment es destinen majoritàriament a usos agrícoles i ramaders (també hi ha un sector habitat al camí vell d'Avinyonet) i que s'han de convertir en una nova zona residencial amb 450 habitatges, comercial i d'equipaments. El consistori ha iniciat el procés de participació ciutadana, que donarà per tancat a final d'any i en què està consultant amb diverses reunions veïns, sectors econòmics i entitats del municipi.
Segons ha dit l'alcaldessa, Consol Cantenys, el que s'està tramitant és “una modificació del pla general a l'entorn de l'estació”. Cantenys ha explicat que cal definir “cap on ha de créixer Vilafant”, i que el que fa l'Ajuntament és una proposta que es podrà debatre i modificar en funció de les opinions que es recullin amb el pla de participació ciutadana, del qual ja s'han fet diverses reunions. De fet, l'Ajuntament proposa dues alternatives d'ordenació als veïns. “Decidirem qüestions de mobilitat, de com s'accedeix a l'estació des de diferents punts del municipi, també quin tipus de barri volem que sigui i quina combinació entre el sector econòmic i el residencial ha de tenir”, explicava Cantenys.
El projecte de desenvolupament urbanístic d'aquest nou barri del municipi parteix de la base que la instal·lació de l'estació Figueres-Vilafant del tren d'alta velocitat ha comportat una nova centralitat al municipi. Per això proposa definir diversos aspectes, com ara un sistema viari que garanteixi una bona accessibilitat a l'estació des dels nuclis urbans, una àrea d'equipaments que permeti absorbir les necessitats dels equipaments ferroviaris i del nou barri i els usos que garanteixin la diversificació de l'activitat econòmica del municipi en convivència amb un barri residencial.
Un espai per urbanitzar
El sector que s'ha d'urbanitzar és un espai comprès entre la riera Galligans i el barri del Turó Baix de Figueres, la urbanització Les Oliveres, la plataforma ferroviària i l'estació del TAV. Són 132.634 metres quadrats, dels quals gairebé el 60% es destinaran a equipaments, espais lliures i sistema viari (79.259 metres quadrats) i la resta a ús residencial, comercial i de serveis (53.375 metres quadrats). S'hi podran edificar un màxim de 450 habitatges. De fet, preveu un sostre residencial màxim de 56.369 metres quadrats, i els mateixos per a zona comercial. L'estudi també té en compte els serveis viaris futurs i deixa clar que el desenvolupament del nou barri de l'estació de Vilafant “ha de permetre la continuïtat de la xarxa viària que forma la prolongació de les rondes nord i sud de Figueres”.
Pel que fa als costos d'urbanització, l'Ajuntament calcula que el pressupost de l'obra seria de més d'onze milions.