L'obertura de l'AP-7 a l'oest de Girona, encallada a Foment
El ministeri ha de validar els requisits tècnics i les tarifes de l'enllaç de l'autopista
Girona preveu que a la carretera de Sant Gregori hi haurà tant trànsit com al carrer Barcelona
El Ministeri de Foment té encallat des de fa dies el tràmit administratiu que ha de fer possible l'obertura de la sortida oest de l'AP-7 a Girona. L'empresa concessionària Abertis està pendent de l'“autorització definitiva de Foment”, segons fonts del seu servei de comunicació. L'autorització inclou la validació final de tot el projecte, amb els requisits tècnics i les tarifes. L'obertura de l'enllaç oest de l'AP-7 a Girona no va coincidir ahir amb l'inici de la Volta Ciclista a Catalunya, cosa que hauria complicat la mobilitat.
Abans que sigui efectiu l'enllaç a Fornells, a l'estiu, la tercera sortida de l'AP-7 a la comarca del Gironès s'obrirà finalment amb gairebé un any de retard. La previsió inicial de la concessionària Abertis era que entrés en servei a mitjan 2012, però Foment no va posar a licitació les obres fins a l'octubre del 2011. Les sortides nord, a Sant Julià de Ramis; sud, a Salt, i oest, a tocar de Sant Gregori, permetran fer la circumval·lació a Girona de manera gratuïta. L'autopista té quatre carrils durant el recorregut.
“Un repte”
El regidor de Mobilitat, Via Pública i Seguretat de Girona, Joan Alcalà, reconeix que l'Ajuntament afronta “un repte” amb l'obertura de la sortida de l'AP-7 al sector de Domeny. “Quan s'obri la sortida, serà un repte per nosaltres i hem de veure com el gestionem. Des de fa temps, ja havíem proposat [al govern socialista] que hi hagués més capacitat d'entrada a la carretera de Sant Gregori, però ens van dir que ja hi hauria altres carrers que engolirien el trànsit”, explica Alcalà.
Alcalà admet que la carretera de Sant Gregori, el nexe d'unió més directe entre Girona i la nova sortida oest, es convertirà en els propers mesos en un “eix principal”. Segons l'edil de Mobilitat, “la carretera de Sant Gregori serà un eix viari similar al carrer de Barcelona quant a volum de trànsit. És el que hi ha, i la gent ho ha de saber”.
Al setembre passat es van saber les dades d'un estudi encarregat a l'empresa concessionària del sistema de semàfors, Etra Bonal. Segons aquestes dades, cada dia circulen, de mitjana, 8.840 vehicles pel carrer de Barcelona, en concret entre el carrer de la Creu i la plaça Marquès de Camps, anant cap al nord.
Per això, a banda d'insistir que es respectin els límits de velocitat –(40 quilòmetres per hora) al carrer Roberto Bolaño–, Alcalà insta la ciutadania a utilitzar el transport públic i caminar en lloc d'agafar el cotxe als barris de Domeny i Taialà, assenyala. “De vegades s'agafa el cotxe per estalviar-se trajectes de 500 metres.”
Després de l'AP-7, el trànsit a Girona canviarà notablement a finals d'any, quan s'obri el pont sobre el riu Ter, de més de 400 metres. L'Ajuntament preveu que l'avinguda de França recuperi el doble sentit de circulació i que el carrer Pont de la Barca tingui carril bici.
LA XIFRA
Retencions i carrers tallats pel pas de la Volta a Girona
La ciutat de Girona va viure ahir la sortida de la segona etapa de la Volta Ciclista a Catalunya. La policia local i els Mossos d'Esquadra es van encarregar de regular el trànsit i, tal com havia anunciat l'Ajuntament de Girona, hi va haver talls, entre d'altres vies, a la rambla Xavier Cugat (vial sud), el pont de la Barca, el passeig de la Devesa, la ronda Ferran Puig, la plaça Marquès de Camps i el carrer de Barcelona.
El regidor de Mobilitat, Via Pública i Seguretat de l'Ajuntament de Girona, Joan Alcalà, va explicar que des d'abans de les dotze del migdia el trànsit es va tallar per a la sortida neutralitzada de l'etapa. Ja no es podia aparcar, a més, a tocar del pavelló de Fontajau i del vial sud de la rambla Xavier Cugat. Hi havia cartells des de dies abans.
“No hi ha hagut problemes per a la gent”, va dir Alcalà sobre el funcionament del trànsit durant el transcurs de la ronda ciclista. El regidor va estar en contacte amb la policia.
A mesura que els ciclistes van començar l'etapa, es van anar alliberant els carrers, començant per la rambla Xavier Cugat, al barri de Fontajau. Entre les dotze del migdia i dos quarts d'una, hi va haver retencions de vehicles i més cues a la frontissa del Güell i a l'avinguda Josep Tarradellas.
(Més informació, a la plana 54).
La Federació d'Hostaleria vol camions per l'N-II
Els empresaris de la Federació d'Hostaleria de les comarques gironines estan en desacord amb la mesura que, a partir del 2 d'abril, prohibirà el pas dels camions de més de 12 tones per l'N-II, de Maçanet de la Selva a la Jonquera. La junta directiva ha enviat dues cartes en què exposa els motius de la seva oposició a la ministra de Foment, Ana Pastor, i al conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila. Els empresaris argumenten que els camioners són un públic potencial d'hotels i restaurants a peu de carretera i que ara, amb l'entrada en vigor de la prohibició, aquests establiments perdran clients. La federació creu que la solució per a l'N-II és desdoblar-la i fer-hi obres de millora i no fer passar els vehicles per l'autopista AP-7.
La junta directiva de la Federació d'Hostaleria reunida el dimarts 12 de març va decidir enviar dues cartes dirigides al conseller del Departament de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, i a la ministra de Foment, Ana Pastor, per exposar els motius pels quals estan en contra de la prohibició del pas de camions per l'N-II. Aquesta federació reuneix més de 1.500 empreses del sector d'arreu de la demarcació de Girona.
A la carta, els empresaris expressen que, principalment, la seva oposició a la mesura rau en el fet que creuen que els establiments a peu de carretera perdran molts clients. “Els camioners són un altre públic potencial de la nostra demarcació”, exposen en la carta.