Infraestructures

EUGÈNIA CARBÓ

PORTAVEU DE LA PLATAFORMA PROU CAMIONS N-II DE BÀSCARA

“L'N-II ha de ser una bona comarcal”

“La constància de tot un municipi ha estat el que ens ha fet arribar a solucionar el problema”

“Pensàvem que celebraríem el Sant Joan a la carretera”

“No entenem que no s'hagi fet res a l'N-II fins ara”

A peu de carretera
L'Eugènia ha fet de portaveu de la plataforma i no ha parat. Diu que tindrà quinze dies de calma però després, de nou, a treballar. Fem l'entrevista a la rebotiga del local que l'Eugènia té a peu de carretera, entre l'últim tall de carretera i el primer dia sense camions.
Vuitanta dies de lluita i els camions ja no passen pel poble. Quina ha estat la clau de l'èxit?
L'èxit ha estat el dia a dia. La constància de la gent. Si això hagués durat quinze dies, hauria quedat en un sac buit. Però hem de ser conscients que hem estat el mitjà d'arribar aquí. Segurament ja estava previst, però qui és que ho començava? La constància de tot un municipi, dia a dia, ha estat el que ens ha fet arribar a solucionar aquest problema.
Creu que ho han precipitat, doncs...
Sí, un dia o un altre havia d'arribar. És de lògica. Els que som de la zona o usem l'N-II ho sabem, però ha vingut gent de fora que quan veu el que passa en aquesta carretera, ens diu: “Com ho heu suportat?” Arriba un moment que t'hi acostumes i aprens a viure així. Però una nacional de dos carrils amb 30.000 vehicles diaris, normal, no ho és.
Per qui no hagi vingut, com ha estat viure amb el pas de camions?
Mira, nosaltres tenim passos de vianants farà quatre o cinc anys i abans travessàvem per simpatia. Quan veies que algú frenava, passaves. Els primers dies de tenir els passos de vianants van atropellar tres o quatre persones. Fins que vam aprendre, trist és, que un pas de vianants no és seguretat aquí.
I per als nens?
La mainada aquí no travessen sols. Ni pensar-hi! Els acompanyen, o si són una mica més grans i van sols demanen algú que els ajudi. Els grans esperem que dos vehicles s'aturin però et pot comportar deu minuts o un quart d'hora. I hem de dir que moltes vegades s'aturen més camions que cotxes. Els vehicles van a molta velocitat i per una persona gran o per algú que porta un cotxet, és un problema.
El poble està partit en dos. Han de travessar sovint, suposo?
Algú del poble potser ha de travessar la carretera cinc o sis vegades. Els supermercats són en un cantó, la fleca a l'altra, la farmàcia a l'altra. És anar i venir. Ens parteix totalment. I no t'explico els de Calabuig i Orriols, encara més complicat.
I com és ara sense camions?
Tu mateixa ho pots valorar. El
Bàscara entén que fins que no s'ha plantat no s'hagi fet res a l'N-II?
No ho entenem. Tristament, és així. I si mires la televisió, veus que la gent s'ha de plantar per tot. No sé perquè anem a votar. La gent ha de sortir al carrer i dir prou. Hem tingut la sort de ser un municipi petit i hem pogut anar tots junts: plogui o faci tramuntana, més abrigats o menys, hi hem estat.
És difícil de mantenir tothom unit?
Pensava que sí, però he quedat gratament sorpresa. Fins i tot un dia de pluja, un senyor em va dir: “normalment no vinc però avui he pensat: «deixa'm-hi anar que no sigui que hi falti gent»”. Els que no podien venir, els sabia greu i es va fer el tall de les tardes perquè poguessin ser-hi.
Esperaven que acabés bé?
No. Molta gent deia, com ho farem a l'estiu? Jo responia, si els paraigües paren la pluja també aturaran el sol. Pensàvem que celebraríem el Sant Joan a la carretera.
La mort de la Pilar ho va provocar tot. Què va passar, aquell dia?
En el primer moment també ens ho vam preguntar, però després ho hem anat parlant.Va ser un ja-n'hi-ha-prou. La gent ho passa malament i li costa d'arribar a final de mes. I cada dia a les notícies un enganya aquí, un que enganya allà, infraestructures que s'han fet mal fetes i fortunes gastades en coses que no s'estan fent servir. I nosaltres tenim una N-II eix vertebrador del Mediterrani i no s'han pogut gastar ni un duro? Això sí, estudis els que vulguis. Va ser una rauxa, la gota que va fer vessar el got, causada perquè la gent n'està tipa.
I si la situació es relaxa i tornen a passar camions a Bàscara?
Està prou estudiat. A Bàscara no en passaran . Som l'únic poble que s'ha pronunciat. Si aquí no passen camions la sensació serà que no en passen enlloc fins que agafem el cotxe i anem a la Jonquera. Llavors podem que són camions que van a destinació si n'hi ha pocs, i si n'hi ha molts serà que falla alguna cosa. Confiem que s'aplicarà i que els Mossos s'abocaran a fer la seva feina.
La plataforma treballarà ara per eliminar els punts negres a l'N-II. Bàscara ho farà sola. Què en pensen?
Creiem que la nacional és de tots. Hi ha pobles que s'han adherit a nosaltres, però només adherit. Se'ls agraeix el suport. Però és trist que molts no siguin conscients de les millores que necessita aquesta carretera. Molta gent la fa servir l'N-II. No sé si ningú ha tingut un ensurt, ha vist un accident o ha tingut un familiar o amicTothom té prou problemes i potser això els és secundari. Ho entenc. Però buscant signatures podríem fer pressió per tenir una infraestructura que pugui ser correcta.

Què demanen, als pobles veïns?

Esperem que els alcaldes facin pressió seriosa perquè l'AP-7 sigui una autovia. La mà d'obra la hi posarem el dia que calgui. Si la Plataforma convoca un acte des de la Jonquera fins a Maçanet, que tots els pobles surtin i que vegin que estem tips de la carretera. Volem que la lluita s'estengui a les comarques gironines. I si veuen passar camions, guerra.
Com s'imagina el futur de l'NII?
El que volem és que es pugi usar la nacional com una bona comarcal, que en comptes de 30.000 en passessin 10.000 o 15.000. Quina diferència, no? A França o Alemanya no fan millores a les nacionals. Al contrari, han posat impediments perquè la gent usi les autopistes.
Bàscara no vol una variant...
Som un municipi petit. Ja passa l'autopista de sis carrils, posa-hi l'autovia de quatre carrils, en portem deu. Hi ha un grup de cases, dos carrils de l'N-II ara, l'altra meitat del poble, i el tren d'alta velocitat. Hi ha d'haver medis de comunicació però tants? No malgastem i aprofitem el que tenim. No cal malgastar els cèntims. Un dels punts més dolents que tenim és el pont. Què costaria, econòmicament, fer un nou pont? Seria faraònic. És remenar diners en va. No n'hi ha cap necessitat.
Tenen por que s'acabi fent?
No. Som molt tossuts a Bàscara.
A partir d'ara el refrany serà amb Bàscara hem topat...
Si. (riu)
Han estat molt originals amb la protesta. Han demanat ajuda als guionistes de polònia?
No però si necessiten algú que el vingui a buscar a Bàscara. Que no pateixi, aquí hi ha ments privilegiades.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.