Nadal tanca el debat i posa a informació només l'opció sud de la variant de la Bisbal

L'opció nord desapareix en el nou procés d'exposició pública, i Forallac i Cruïlles portaran el tema als jutjats

Quan, el mes d'abril, el con­se­ller Nadal es va decan­tar defi­ni­ti­va­ment per l'opció sud de la vari­ant de la Bis­bal, molts es van pre­gun­tar quina neces­si­tat hi havia de tor­nar a fer una expo­sició pública que incor­porés una altra vegada la vari­ant nord. Els can­vis introduïts al pro­jecte feien repe­tir el tràmit, i la llei obliga a plan­te­jar alter­na­ti­ves al traçat esco­llit. Això, però, hau­ria pro­vo­cat una nova dis­puta social encara no un any després de l'última expo­sició pública. Un procés que va gene­rar 6.500 al·lega­ci­ons i un esgo­ta­ment gene­ral.

Amb la decisió de la con­se­lle­ria, s'allu­nya defi­ni­ti­va­ment aquesta pos­si­bi­li­tat. Segons expli­cava ahir el Depar­ta­ment de Política Ter­ri­to­rial i Obres Públi­ques, en deci­dir-se per la vari­ant sud, el més lògic era com­pa­rar traçats simi­lars, i cen­trar el debat només en aquest recor­re­gut. De les dues opci­ons, la pre­fe­rent és la solució A, la que va pre­sen­tar Nadal a l'abril. L'auto­via fa 17,5 quilòmetres des de Vul­pe­llac fins a la Pera, inclou un túnel de poc més d'un quilòmetre a Vaca­morta –que s'allu­nya del barri i l'ermita de Santa Cris­tina–, un fals túnel de 675 metres entre Fon­teta i la Bis­bal per reduir l'impacte i l'efecte bar­rera, i via­duc­tes sobre el Daró i la riera del Vilar –de 310 metres–, sobre el Ris­sec –de 100 metres– i sobre la riera de Mas Ter­ra­des –110 metres–. A par­tir de Corçà, i en direcció a la Pera, la car­re­tera es des­do­blarà sobre el traçat actual fins a l'enllaç de Rupià, i després es farà una vari­ant dar­rere del polígon indus­trial de la Pera. Hi haurà set enllaços, i s'ha eli­mi­nat bona part de l'enllaç pre­vist a Sant Cli­ment de Peralta.

D'altra banda, la solució B recu­pera aspec­tes dels traçats que s'havien pre­sen­tat a infor­mació pública l'estiu pas­sat: un traçat més llarg, més pro­per a les Gavar­res per la banda de Fon­teta, i també més pròxim al barri de Santa Cris­tina de Corçà.

Ara l'estudi estarà a infor­mació pública dos mesos per a par­ti­cu­lars i tres per a ajun­ta­ments, un mes més del que és habi­tual. Durant aquest període s'hi podran pre­sen­tar les al·lega­ci­ons, i tot seguit la con­se­lle­ria les estu­diarà abans que Medi Ambi­ent faci la decla­ració d'impacte ambi­en­tal. Lla­vors ja es podrà posar a lici­tació i redac­tar el pro­jecte cons­truc­tiu.

Reac­ci­ons dels alcal­des

L'alcalde de la Bis­bal, Lluís Sais, es va mos­trar satis­fet perquè la pro­posta «trenca la inde­fi­nició» i res­pecta els cri­te­ris de la Bis­bal. Va expli­car que ara vol con­sen­suar al·lega­ci­ons amb els pobles veïns, si bé la solució esco­llida «no és la millor» per a les ter­re­res de Vaca­morta i pel fet que no incor­pora un accés a l'Aigüeta.

Els alcal­des de Fora­llac, Josep Sala, i de Cruïlles, Monells i Sant Sadurní de l'Heura, Ramon Nadal, van quei­xar-se que només hi hagi traçats sud. Sala va ser el més con­tun­dent i ho va qua­li­fi­car de «ver­go­nya». «Els argu­ments a favor de la nord són tan clars que han deci­dit treure-la, i això ja no és de bona fe», va dir, a més d'expli­car que ara por­ta­ran el cas als jut­jats. L'alcalde Nadal tam­poc va des­car­tar aquest camí: «Ara ens mira­rem amb calma què fem, i qui­nes vies legals i jurídiques podem explo­rar.»



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.