L'altra cara de la moneda a l'N-II
Al tram nord de l'N-II dues gasolineres han tancat des que no passen els camions i tres més perillen
Els restauradors de la zona qualifiquen la situació d'insostenible
Dues gasolineres van tancar al tram nord gironí de l'N-II a l'abril, quan va entrar en vigor la prohibició per als camions de circular per aquesta via i que els obliga a desviar-se per l'autopista AP-7. Totes dues estan situades al municipi de Pontós, a banda i banda de la carretera i al punt del restaurant Santa Anna. La primera va tancar al maig, poques setmanes després del desviament dels camions; l'altra ho va fer a principi d'agost. Entre les dues estacions són nou persones (la majoria de Pontós o Bàscara) que s'han quedat sense feina.
Pontós ha perdut les contribucions fiscals que les gasolineres aportaven, però l'Ajuntament no ha rebut cap notificació del tancament. “No ens n'han dit res; suposo que, com que tenen una gasolinera a l'autopista, deuen haver fet números i les gasolineres de la carretera ja no els interessen”, diu l'alcalde de Pontós, Narcís Algam. L'alcalde admet que la població agraeix la tranquil·litat a la carretera, però també destaca que l'altra cara de la moneda és la complicada situació per als serveis, bars i restaurants al llarg de la carretera. Les dues gasolineres pertanyien al grup Cepsa, que no ha respost les sol·licituds d'informació d'aquest diari. Una mica més al sud, al terme de Vilademuls, l'estació Repsol es manté oberta però amb poques perspectives. El gerent, Xavier Maset, explica que aguanta perquè gestiona tres gasolineres. “Aquesta estació sola no s'aguantaria. En volum hem perdut un 63% de vendes. Aquí paraven pocs camions, però cada camió eren molts litres. A final d'any tocarà renovar el contracte i ho posarem tot sobre la taula”, diu Maset. En aquesta empresa no ha anat ningú al carrer però s'ha aprofitat una baixa que no s'ha renovat.
Més al nord, a la gasolinera de marca Galp, al terme municipal de Borrassà, els treballadors han estat informats aquesta setmana passada que l'empresa iniciarà un ERO amb reduccions horàries de treball. En aquest punt calculen que les vendes han caigut prop d'un 70%.
Entre Figueres i la Jonquera, al terme de Biure, l'estació de servei de Montroig també trontolla. És una de les dues gasolineres independents (l'altra és a la Jonquera) que gestiona Miquel Coll. “Estem fatal, la gasolinera de la Jonquera no està afectada, però a la de Biure ens plantegem tancar. Estem a l'expectativa”, diu Coll. Entre la gasolinera, els serveis i el bar, perilla la feina d'una quinzena de persones. “Són infraestructures que es van fer amb inversions altes que es basaven en l'existència d'un percentatge alt de transportistes. Si els camions no hi són més, el negoci es mor”, diu aquest empresari. A banda de les estacions de serveis, l'altre sector que més ha rebut el xoc de la desaparició dels camions és el dels restaurants al llarg de l'N-II.
Restaurants al límit
A Orriols, Antonio Checa és l'encarregat de l'hostal El Parador des de fa 14 anys i es mostra particularment indignat. “És una vergonya el que s'ha fet, si calia solucionar el problema de Bàscara, s'hauria pogut buscar solucions però no s'ha permès cap alternativa”, diu l'hostaler. Segons Checa, al seu hostal, hi paraven un mínim d'entre 10 i 12 camions diaris, clients regulars. Ha reduït personal i la feina es fa en família, sense garantia de continuïtat.
Més amunt de Bàscara, al restaurant Santa Anna, el tancament de les dues gasolineres ha estat un cop dur. “Visc a Bàscara i si tot plegat s'hagués fet pel bé de la població, ho podria entendre. No és el cas. És un escàndol com s'ha fet tot plegat i ens toca el rebre sempre als mateixos, als petits, als autònoms”, diu l'encarregat del restaurant, David Rodríguez. Calcula que els camioners representaven entre el 35 i el 40% de la seva clientela. La gasolinera al costat del restaurant estava oberta les 24 hores i amb l'estació tancada hi ha menys seguretat, més sensació d'una zona abandonada, diu el restaurador. El restaurant ha reduït dues persones del personal; aquí també ara només és un negoci familiar amb molts dubtes sobre el futur. Entre gasolineres i restaurants en aquest tram de l'N-II de Girona fins a la frontera, des de l'abril s'ha perdut un mínim d'una dotzena de llocs de treball.
A més, tant a les gasolineres com als restaurants, es retreu als mossos que no informin correctament als camioners: a dreta llei, poden sortir de l'autopista per omplir el dipòsit i menjar, però els controls constants són molt dissuasius. Un exemple d'aquesta situació és que els camions que van en direcció nord, per aturar-se al Parador d'Orriols, sortien al peatge de Girona Nord i seguien per la carretera. Ara si els para un control de trànsit els diuen que haurien de sortir al peatge més proper al restaurant, el d'Orriols. Això obligaria el camioner a girar cua per l'N-II i tornar a fer mitja volta cap al restaurant.
LA DATA
La incògnita dels nous peatges
E. CTant els gerents de gasolineres com els restauradors afectats pels canvis a l'N-II admeten que la desaparició dels camions no és l'única explicació de la precària situació actual. Els problemes van començar abans i es van amplificar amb la davallada del consum i el context de crisi.. El desviament dels camions, però, ha estat un cop dur en el pitjor moment possible que ho ha vingut a complicar encara més.
Amb tot, una part dels responsables de les estacions de servei i restaurants que es mantenen a l'N-II expliquen que volen aguantar i confiar que la situació pot canviar amb l'entrada en servei dels nous accessos de l'autopista que estan en construcció. Quan obri el nou peatge de Vilademuls es pot produir un nou flux de trànsit que podria beneficiar els establiments al nord d'aquesta infraestructura. En canvi, els restaurants a peu de carretera a Medinyà temen que l'obertura d'aquest peatge els tregui definitivament el trànsit que s'ha mantingut fins ara. Entre Figueres i la Jonquera, el gerent de l'estació de servei de Biure també vol creure que l'obertura de l'accés nord de l'AP7 a Figueres pot ser un revulsiu, però no és gaire optimista. Tot plegat també queda pendent del comportament dels automobilistes. Totes les fonts consultades coincideixen a observar que els primers mesos sense camions es va notar un increment dels vehicles particulars per l'N-II; però també diuen que la tendència no s'ha mantingut i que des del setembre hi ha una davallada general del trànsit a la carretera.