Infraestructures

Últim Talgo a Portbou

L'entrada en servei del TAV a partir d'aquest diumenge 15 de desembre provoca que deixin de circular per Portbou el Talgo i el tren hotel nocturn

La innovació tecnològica que va suposar el 1969 un tren amb una amplada d'eix variable queda obsoleta amb el pas pel Pertús

El municipi de Portbou perd més protagonisme ferroviari

El 1969, poder sor­tir del país sense can­viar de tren va ser un salt


El Talgo va arri­bar a fer fins a qua­tre viat­ges dia­ris en cada sen­tit


L'arri­bada dels TAV direc­tes entre Bar­ce­lona i París a par­tir d'aquest diu­menge, 15 de desem­bre, com­por­tarà can­vis en els trens inter­na­ci­o­nals que fins ara pas­sa­ven per la via del tren con­ven­ci­o­nal de Port­bou. Segons fonts de Renfe, a par­tir d'aquest mateix diu­menge, el Talgo Mare Nos­trum, que uneix Lorca i Mont­pe­ller, aca­barà el recor­re­gut a Bar­ce­lona. Men­tre que, en el cas del tren hotel noc­turn Estre­lla Costa Brava, a par­tir d'ara només farà el recor­re­gut entre Bar­ce­lona i Madrid i, per tant, tam­poc arri­barà a Port­bou. El motiu és que el ser­vei que ofe­rien aquests com­bois, per unir Cata­lu­nya amb Europa, serà subs­tituït pels nous trens d'alta velo­ci­tat.

L'Estre­lla Costa Brava cir­cu­lava des dels anys sei­xanta i feia el recor­re­gut de Madrid a Cer­vera de la Marenda. Era un tren noc­turn amb un vagó cafe­te­ria, vagons amb lli­te­res i cot­xes llit –habi­ta­ci­ons amb lavabo i dutxa–, que ara s'havien reti­rat. Actu­al­ment, tenia pocs usu­a­ris fins a arri­bar a Bar­ce­lona, on pugen la majo­ria de viat­gers.

En el cas del Talgo, aquest tren va començar a cir­cu­lar per les comar­ques giro­ni­nes el 1969 i en els moments de més acti­vi­tat va tenir fins a qua­tre freqüències diàries en cada sen­tit, tot i que actu­al­ment només feia un tra­jecte al dia entre Llorca i Mont­pe­ller.

Va ser una inno­vació per a l'època, ja que els Talgo incor­po­ra­ven un sis­tema vari­a­ble que els per­me­tia cir­cu­lar per l'ample de via ibèric i per l'euro­peu. A l'estació de Port­bou hi ha una ins­tal·lació que eleva el vagó i que eixam­pla l'eix de les rodes per cir­cu­lar per la via de Renfe i les estreny per anar per la resta d'Europa. En aquell moment, es va fer una inau­gu­ració de la maquinària que per­met fer aquest canvi del sis­tema ibèric (1.674 mm) a l'euro­peu (1.435 mm).

L'alcalde de Port­bou, Josep Lluís Sales, explica que des de l'Ajun­ta­ment faran ges­ti­ons per inten­tar apro­fi­tar i seguir usant les estruc­tu­res del canvi d'amplada d'eix que ser­vien per al Talgo i que ara que­da­ran inu­ti­lit­za­des. “Bus­cant màqui­nes que siguin com­pa­ti­bles, inten­ta­rem apro­fi­tar aquest sis­tema”, diu Sales, tot i apun­tar que la dava­llada de l'acti­vi­tat fer­roviària a Port­bou és una pro­blemàtica que va més enllà de la des­a­pa­rició del Talgo, que només repre­sen­tava una petita part de l'acti­vi­tat de les ins­tal·laci­ons de Port­bou (vegeu peça).

Des de l'Asso­ci­ació d'Amics del Fer­ro­car­ril de les Comar­ques Giro­ni­nes, Ignasi Griñón, pre­si­dent de l'enti­tat, recorda el que va sig­ni­fi­car l'entrada en fun­ci­o­na­ment del Talgo. “Per als que vam veure cir­cu­lar els pri­mers Talgo, va sig­ni­fi­car l'arri­bada de la moder­ni­tat i la como­di­tat en els trens. Una nova tec­no­lo­gia per­me­tia sor­tir del país sense can­viar de tren i això va ser un salt impor­tant”, diu Griñón. També des­taca que l'arri­bada del Talgo anava lli­gada al fet que aquesta part nord de la via a l'Estat espa­nyol va ser una de les pri­me­res por­ci­ons que es va elec­tri­fi­car i que en aquell moment allò es va difon­dre àmpli­a­ment.“Als ini­cis, Talgo era una empresa pri­vada que llo­gava la infra­es­truc­tura a Renfe; per fer la pro­moció del Talgo, Renfe va pin­tar algu­nes de les seves màqui­nes elèctri­ques con­ven­ci­o­nals amb els colors del Talgo” recorda Griñon.

Menys activitat

Segons l'alcalde, el municipi de Portbou se sent menyspreat

Per al municipi de Portbou, que va néixer i es va desenvolupar amb l'activitat ferroviària, la desaparició del Talgo és un pas més enrere: tres persones més perden la feina, tres famílies del municipi. La davallada d'activitat a Portbou ve de lluny i el Talgo només representava una petita part del volum de feina que l'estació havia generat en els temps d'esplendor, però la fi del Talgo és un símptoma més del sentiment d'abandó que es viu en aquest poble. “Ens sentim menyspreats. No hi ha cap altre punt fronterer de les mateixes característiques que sigui tan maltractat. No existim per a ningú”, diu l'alcalde, Josep Lluís Sales. L'alcalde –i antic treballador del transport ferroviari– recalca que, en temps de màxima activitat, entre el sector del transport ferroviari i els agents de duanes, el municipi representava un plusvàlua i una font d'ingressos molt important per a l'Estat. “No estem recompensats pel que hem aportat com a municipi. Ningú no fa res per Portbou, ningú hi inverteix res. El poble de Portbou no es mereix aquest tracte”, diu Sales.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia