Una MAT a dues velocitats
Endesa preveu que les seves subestacions de Santa Llogaia i Riudarenes estiguin més tard que les de REE
Descarta fer-ne a Sant Julià de Ramis perquè ja en farà prou amb la connexió amb Juià
Els calendaris de Red Eléctrica de España (REE) i Endesa pel que fa a les subestacions de la MAT no coincideixen i per això quan els trams de la infraestructura es vagin engegant encara no serviran per ajudar a la cobertura elèctrica de les comarques gironines, un dels arguments defensats per REE per justificar la línia davant l'oposició del territori. Així, al contrari del que va passar a Bescanó, on l'entrada en funcionament del tram des de Sentmenat el 2011 va comportar la posada en marxa tant de la subestació de REE com de la d'Endesa –per millorar la distribució a la Garrotxa, la Selva interior i una part del Gironès–, a la resta de zones de subestacions de la línia de 400 kV no serà així. Endesa calcula enllestir les seves subestacions de Santa Llogaia –per a l'Alt Empordà– i Riudarenes –per a la Costa Brava sud– més tard que REE i ha descartat fer la prevista a Sant Julià de Ramis –per al Gironès i la Costa Brava centre– perquè REE ja farà arribar l'energia fins a Juià.
Cas per cas
REE preveu enllestir el tram de Bescanó a Santa Llogaia a l'estiu i al setembre posar en marxa la subestació aèria de Santa Llogaia, que de moment només servirà energia a la subestació d'Adif per al TAV, construïda fa més de dos anys. A banda de la de Gas Natural per als parcs eòlics, ajornada sense data, la d'Endesa no estarà fins a mitjan 2015, segons les previsions de la companyia, que explica que els tràmits actuament estan “molt avançats però pendents encara de resoldre qüestions urbanístiques”. La subestació d'Endesa es podria posar en marxa més tard fins i tot que la subestació conversora i el tram soterrat de la MAT fins a Baixàs, previstos per al maig del 2015.
Engegada tota la línia principal, quedarà pendent el ramal de Riudarenes. La subestació de REE ja ha passat tots els tràmits i ha de començar-se a construir d'aquí a pocs dies, però el ramal, ara en fase d'exposició pública i amb una forta oposició al territori, va més endarrerit. Red Eléctrica preveu tenir-lo enllestit a mitjan 2015. A l'inici, però, el ramal segurament només servirà també per alimentar l'altra subestació d'Adif per al TAV. Endesa encara no té cap data concreta per a la seva subestació a Riudarenes, que situa en el període 2015/16. Pel que fa a Sant Julià de Ramis, REE calcula engegar-hi la subestació també a mitjan 2015, uns nou mesos més tard que el tram Bescanó-Santa Llogaia. Endesa va descartar fa un any fer-hi la seva. Com que REE connectarà Sant Julià de Ramis a través de dues línies d'alta tensió de 220 kV amb Juià, on Endesa té una de les principals subestacions de Girona, ja no els cal la de Sant Julià de Ramis: “La subestació de Sant Julià de Ramis d'Endesa només tenia sentit en determinades configuracions de la xarxa de 220 kV que fes REE. En la configuració prevista per REE no és necessari instal·lar la transformació 220/132 kV a Sant Julià de Ramis per part d'Endesa.”
A punt de cablejar tant el tram aeri com el soterrat
L.ALes obres actuals de la línia de molt alta tensió (MAT) continuen a molt bon ritme tant al tram aeri de Bescanó a Santa Llogaia com al soterrat de Santa Llogaia a Baixàs. De fet, la previsió és començar d'aquí a pocs dies a passar el cable en tots dos trams.
Les torres del tram Bescanó-Santa Llogaia van començar a aixecar-se a finals de setembre, però en pocs mesos ja s'han acabat 90 torres de les 115 que en total formen el tram. REE va contractar quatre empreses que treballen en diferents zones del tram i per això s'aconsegueix anar tan ràpid. Des de fa unes setmanes ja s'han començat els treballs previs amb el “cable pilot” per poder cablejar les torres acabades i la previsió és començar a passar-hi el cable d'aquí a 15 dies.
Els treballs de cablejat seran paral·lels a la finalització de les últimes torres del tram. L'únic escull que li queda a REE són els dos propietaris de Fellines que encara no han signat l'expropiació perquè construeixin una torre als seus terrenys, però l'Estat ja els ha citat per a principis de març.
Pel que fa al tram soterrat, actualment ja hi ha construïts més del 80% dels 30 quilòmetres de rases de la part gironina i tota l'obra del túnel, que es va acabar de perforar l'abril passat, es va donar per acabada fa un parell de setmanes. El pas següent, imminent, és començar a cablejar alhora la rasa i el túnel.
REE destaca que és un projecte pioner al món: mai no s'ha fet una interconnexió entre països soterrada tan llarga i mai no s'ha usat un cable tan avançat en una potència tan alta.
El TAV funciona amb energia interina des de fa més d'un any
Un altre dels arguments defensats per REE per justificar la MAT és que és necessària per al tren d'alta velocitat (TAV), però aquest ja funciona des de fa més de 13 mesos, com assenyalen els opositors a la línia, que ho veuen com una contradicció.
El retard en l'execució de la MAT respecte al calendari previst inicialment va fer que Adif hagués de buscar el 2012 fonts energètiques alternatives per poder subministrar l'energia necessària perquè els trens poguessin començar a circular el gener del 2013. Així, es va muntar una subestació mòbil de 400 kV a l'altura de Sant Celoni i es va arribar a un acord amb TP Ferro per utilitzar la seva subestació del Soler, a prop de Perpinyà. Sempre es va dir que eren mesures provisionals en espera de l'entrada en funcionament de la MAT. De fet, REE assenyala que aquesta línia del TAV actualment no funciona a plena capacitat i que cal l'energia de la MAT tant perquè els combois puguin anar a més velocitat com perquè puguin circular-ne més amb més freqüència.