Infraestructures

Infraestructures

La Diputació és propietària dels terrenys de l'aeroport

L'ens els va cedir a l'Estat als anys seixanta, però mai s'han canviat les escriptures

Segons una informació de TV Girona, ara s'obre la porta a una reclamació judicial

Els terrenys on hi ha l'aeroport de Girona encara són de la Diputació. Segons una informació difosa ahir a la nit per Televisió de Girona, l'ens els va comprar als anys seixanta i els va cedir a l'Estat perquè hi construís la infraestructura, però això mai s'ha arribat a formalitzar a les escriptures. Amb els canvis legislatius que hi ha hagut, i el procés de privatització d'Aena en marxa, s'obre la porta a poder iniciar un procés judicial per reclamar la participació de la Diputació en l'aeroport.

La gestió d'aquesta infraestructura és una de les principals reclamacions polítiques, socials i econòmiques dels últims anys a les comarques gironines, ja que amb l'arribada de les companyies de baix cost s'ha convertit en un dels principals pols econòmics i en un aliat imprescindible del sector turístic.

Fins ara, l'estratègia de negociació s'havia centrat en l'intent de pacte polític, la pressió social i empresarial i fins i tot la proposta recent de la Cambra de Comerç de proposar preus de compra. Ara tot això pot canviar arran del context actual en la gestió aeroportuària a l'Estat. Segons va informar ahir Televisió de Girona, els terrenys on està construït l'aeroport encara són de la Diputació. L'ens provincial va ser el que va pagar l'adquisició de les finques, que després va cedir gratuïtament a l'Estat. De fet, hi ha dos acords de ple dels anys 1964 i 1983 que ho especifiquen. Però aquests acords mai s'han traslladat a les escriptures.

Segons fonts jurídiques consultades per TV Girona, l'Estat podria defensar avui que la titularitat dels terrenys és seva prenent com a base el que s'anomena l'usucapió, un mecanisme legal a través del qual pot esdevenir titular dels terrenys per haver-los posseït durant més de 30 anys. En tot cas, fins ara no ha exercit aquest dret.

Malgrat això, les mateixes fonts jurídiques admeten que també hi ha altres arguments legals que permetrien a la Diputació adoptar una posició de força a l'hora de negociar amb l'Estat una participació en la gestió de l'aeroport o alguna compensació. D'una banda, el fet que encara sigui el titular dels terrenys, i, de l'altre, que avui dia la llei prohibiria un acord de cessió gratuïta perquè el gestor de l'aeroport no és l'administració pública, sinó una empresa amb ànim de lucre: Aena Aeropuertos.

Per tot plegat, la Diputació té ara mateix un roc a la faixa per intentar si més no pressionar l'Estat i donar més arguments per aconseguir la gestió individualitzada de l'aeroport, sense haver de descartar la via judicial més enllà de la negociació política.

Un element clau per negociar-ne la gestió

La privatització d'Aena que vol dur a terme el govern espanyol és una de les claus a les quals es podria agafar la Diputació de Girona. Un argument legal que podria tenir recorregut és que l'ens provincial va pagar les finques amb diners públics i les va cedir gratuïtament. Ara, si Aena passés a mans privades amb ànim de lucre, hi hauria un canvi en les bases de l'acord. En tot cas, els últims anys l'Estat s'està plantejant diversos mètodes per privatitzar Aena, un organisme que acumula un deute de milers de milions d'euros. Les últimes declaracions del govern del PP apostaven per privatitzar un 60% de l'organisme a través de la sortida a la borsa i la recerca de fons d'inversió, intentant alhora no perdre'n el control polític. Fins i tot el seu president va dir ahir en un acte a l'Hospitalet que Aena està a punt per afrontar aquest procés, i que ara depèn dels polítics.

Aquesta voluntat de privatitzar podria obrir la porta a un procés de negociació també amb les comunitats autònomes, algunes de les quals estan disposades a assumir el control de determinats aeroports, com és el cas de la Generalitat amb Girona.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia