Infraestructures

La Seu d'Urgell hi posa l'aeroport i Andorra, els vols

La Generalitat culminarà al juny l'adequació de l'aeroport per a vols comercials, mentre que el pes de la promoció correspon a Andorra

Air Andorra dóna per fet que hi operarà a l'estiu

Quatre anys després de la reobertura, l'aeroport de la Seu d'Urgell es prepara per fer un gran pas endavant i convertir-se en aeroport de vols comercials a partir de l'estiu. La Generalitat preveu que a mitjan mes de juny s'hauran enllestit les obres d'adequació de les instal·lacions per als requisits de seguretat que demana la normativa internacional, després d'invertir-hi un milió d'euros, mentre que el govern d'Andorra ha agafat el pes de la promoció comercial de la infraestructura i treballa amb diverses possibilitats per poder començar amb vols regulars durant els mesos d'estiu.

Ni des de la Generalitat ni des d'Andorra s'ha avançat quina companyia o quins operadors turístics hi haurà, però les fonts consultades donen per fet que hi operaran aquest mateix estiu. La que té més números per ser-hi és Air Andorra, una companyia liderada per Patrick Pérez, propietari dels grans magatzems andorrans Pyrénées, juntament amb Joaquim Miró (Tag Systems) i Francesc Xavier Babot. La companyia, que ara té la seu oficial a la terminal 2 de l'aeroport del Prat, ja anuncia des de fa mesos en el seu web la posada en marxa de connexions amb Eivissa, Palma, Madrid, Lisboa, Tolosa i Barcelona, aquesta última destinació amb un pont aeri d'uns 75 euros i uns 25 minuts de vol. Durant el mes de març, Air Andorra va omplir les pantalles comercials de diversos establiments del principat amb el missatge “Falten cinc mesos”.

Altres aspirants a ocupar l'aeroport d'Andorra-Seu d'Urgell són Andair, de l'empresari Camil Subirà, responsable de BR Group, que ha explicat a la premsa andorrana que té socis inversors espanyols i dels Emirats Àrabs per engegar la companyia, i Route Network, liderada per un empresari britànic. Aquestes empreses han contactat directament amb el govern andorrà. El govern català assegura que n'hi pot haver d'altres d'interessades, però fins que no es firmi cap acord no volen avançar noms. En tot cas, per la capacitat de l'única pista de l'aeroport, seran vols d'avions de poca capacitat, d'entre 40 i 50 passatgers.

Sigui com sigui, l'objectiu del govern català és que l'aeroport sigui “sostenible per si mateix”, sense subvencions a les companyies, segons ha explicat el director de Transports de la Generalitat, Pere Padrosa. De moment, ha invertit un milió d'euros en la posada a punt en matèria de seguretat, i ara està pendent del desenvolupament del conveni signat el febrer passat entre els governs d'Andorra, Catalunya i l'Estat espanyol, que inclou la previsió d'una quantitat d'ingressos per a promoció econòmica, turística i comercial que anirà a càrrec d'Andorra. La quantitat encara no s'ha fixat i un dels problemes que volen esquivar els governs implicats és l'ombra de sospita que s'estigui subvencionant amb diners públics l'arribada de companyies, cosa que la UE prohibeix. La fórmula que es busca podria ser que Andorra destinés diners a la promoció turística del Pirineu en funció del nombre de viatgers que arribin a Andorra.

LA DATA

04.06.10
Es va reobrir
l'aeroport de la Seu. La Generalitat se n'havia fet càrrec després que no funcionés com a aeroport privat.

LA FRASE

Com a xarxa, tenir aeroport a la Seu i a Alguaire té tot el sentit del món; tenen objectius diferents
Pere Padrosa
director general de transport i mobilitat de la generalitat
Les claus

MÉS AEROPORTS I TURISME PIRINENC

d. márin

La posada en marxa de vols comercials a l'aeroport de la Seu d'Urgell suposa una aparent amenaça per a l'aeroport de Lleida-Alguaire, que actualment basa la seva activitat comercial en vols de viatgers amb destinació al Pirineu (especialment a Andorra) durant la temporada d'esquí, a través de l'operador britànic Thomas Cook. Però totes les administracions implicades s'afanyen a treure-hi importància i asseguren que els dos aeroports són compatibles. “Tenen objectius diferents; poden compartir un territori, però no l'estratègia pel que fa a potencials clients i rutes”, assegura l'alcalde de Lleida, Àngel Ros, un dels principals valedors de Lleida-Alguaire. L'alcalde de Lleida confia que l'aposta d'Alguaire algun dia passaran a ser les mercaderies, en combinació amb les operacions de viatgers, i confia que l'aposta del govern català vagi en aquesta direcció. L'alcalde de la Seu d'Urgell, Albert Batalla, també creu que són compatibles: “Els aeroports del Prat, Tolosa, Alguaire i la Seu són molt diferents. El de la Seu té una capacitat limitada de passatgers i noliejarà avions petits, per a un públic diferent del d'Alguaire”, opina Batalla. “La Seu tindrà probablement un client de nivell adquisitiu alt, i Alguaire, d'operador turístic.”



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.