El turisme interior vol un accés millor a la informació
El visitant del nord d'Europa està acostumat a un turisme en moviment que requereix més bones rutes
Cal impulsar el que diferencia un municipi d'un altre i establir quin és el públic potencial
La presència dels alcaldes i alcaldesses de Begur, Palamós, Santa Susanna i Calella, així com de representants de Barcelona, va fer que per força el debat girés entorn del turisme de platja. Un fet que Ramon Serrat, professor de la diplomatura en turisme del EUHT CETT-UB, va destacar per reivindicar el turisme d'interior. “És un sector molt important en què queda molt camp per córrer”, va assegurar. Serrat es va confessar creient del que va definir com “turisme de formigueig”, aquell en què els seus practicants “van amunt i avall i es mouen molt pel territori”. Es tracta d'un turisme que ve sobretot del nord d'Europa, i que necessita sobretot que se li ofereixin rutes “dissenyades des del territori”, segons Serrat.
Per potenciar aquest model de turisme d'interior, potser un turisme no tant d'operador turístic com d'autogestió, és essencial “que el turista pugui accedir a la informació amb molta facilitat, com es fa en altres països”. I implicar el ciutadà en el sentit que “vegi el turisme com una cosa positiva”. El ciutadà que conviu amb el turista no té encara, segons el professor de l'EUHT CETT-UB, “una imatge del tot positiva”.
Potenciar les diferències
La directora general de Turisme, Marian Muro, va destacar al seu torn la necessitat de “potenciar el que diferencia un municipi d'un altre”. Va posar d'exemple les mines de sal de Cardona, un paratge singular similar a un altre de Colòmbia. La diferència és que al colombià s'acompanya la visita amb música clàssica, cosa que posa en evidència, segons la directora de Turisme, la necessitat d'“embolcallar” el producte que es vol vendre “amb un paper i posar-hi una llaçada”. El mateix es podria dir d'un altre referent de turisme singular com és la Patum de Berga i que, tanmateix, “no s'està potenciant”, va dir Muro.
La Generalitat reconeix que donar valor al turisme interior de vegades es fa difícil per les especificitats dels municipis petits. “No és tan fàcil que un centre d'interpretació d'un poble en fase de desenvolupament turístic obri en festiu”, va posar com a exemple la directora de Turisme. El repte és, també, que municipis i Generalitat es posin d'acord en el públic al qual es volen adreçar. “Estem posant ordre per no duplicar, i a molts alcaldes això no els agradarà”, va alertar Muro.