Infraestructures

Tarragona i Reus s'alien per millorar mobilitat i serveis

Convoquen una primera “cimera” per impulsar accions conjuntes

Demanaran que els autobusos puguin traspassar els límits municipals i defensaran la provisionalitat del tercer fil

La riva­li­tat que històrica­ment ha enfron­tat les ciu­tats de Tar­ra­gona i Reus sem­bla que està en vies de des­a­parèixer. Els equips de govern dels dos ajun­ta­ments van con­vo­car ahir una pri­mera reunió del que s'ha ano­me­nat “comissió bila­te­ral Tar­ra­gona-Reus”, que ha de ser­vir per “sumar esforços i fer un front comú” en temes com­par­tits com ara les infra­es­truc­tu­res, la mobi­li­tat, els ser­veis soci­als i la cul­tura. Els dos alcal­des, Josep Fèlix Balles­te­ros (Tar­ra­gona) i Car­les Pelli­cer (Reus), acom­pa­nyats d'alguns regi­dors, van pren­dre ahir alguns pri­mers acords; perquè es tracta, diuen, no pas de “fer volar coloms, sinó de crear tau­les de tre­ball per con­cre­tar temes”, segons l'alcalde de Tar­ra­gona.

La pri­o­ri­tat de les dues ciu­tats són els ser­vis soci­als, i per això van acor­dar cons­ti­tuir una taula social per impul­sar “estratègies comu­nes”. La pri­mera, segons Car­les Pelli­cer, estarà cen­trada en la pobresa energètica i, en aquest sen­tit, van anun­ciar con­ve­nis per evi­tar el tall de sub­mi­nis­tra­ment en el cas de fac­tu­res impa­ga­des; que impar­ti­ran for­mació específica als tre­ba­lla­dors soci­als en matèria energètica, i que hi haurà coor­di­nació entre les admi­nis­tra­ci­ons i les empre­ses sub­mi­nis­tra­do­res.

Una segona taula de tre­ball és la que afecta la mobi­li­tat i les infra­es­truc­tu­res. Els dos ajun­ta­ments inten­ta­ran “un canvi de la legis­lació” per tal que les línies urba­nes dels auto­bu­sos puguin tras­pas­sar els límits muni­ci­pals, de manera que els com­bois de l'Empresa Muni­ci­pal de Trans­ports de Tar­ra­gona (EMT) puguin arri­bar, entre altres punts, al cam­pus uni­ver­si­tari de Belli­sens de Reus, i els de Reus Trans­port puguin cir­cu­lar fins al cam­pus Ses­ce­la­des de Tar­ra­gona. “No té sen­tit que ara un alumne hagi de fer dos o tres can­vis per anar d'un cam­pus a l'altre”, va dir Balles­te­ros. També es dema­narà la con­nexió amb busos muni­ci­pals de les dues ciu­tats amb l'aero­port de Reus i amb l'estació de l'AVE del Camp de Tar­ra­gona. Els dos equips de govern pre­sen­ta­ran una moció al ple i després al Par­la­ment per impul­sar aquesta ini­ci­a­tiva legis­la­tiva.

Un altre punt calent és el del ser­vei de roda­lies, sobre el qual dema­na­ran que inclo­gui un abai­xa­dor a Tar­ra­gona i un a Reus. Tam­poc no volen renun­ciar al soter­ra­ment de la via del tren i, pel que fa al ter­cer fil, faran una petició con­junta al minis­teri de Foment dema­nant “que s'evi­denciï la seva pro­vi­si­o­na­li­tat” fins a l'entrada en fun­ci­o­na­ment de la línia Reus-Roda. “Són rep­tes que no són fàcils, però és l'embrió del que ha de ser la visió metro­po­li­tana del trans­port”, segons Balles­te­ros.

En l'àmbit del turisme i el patri­moni, es va acor­dar la incor­po­ració de l'Ajun­ta­ment de Tar­ra­gona al con­sorci que des de l'any 2003 uneix els muni­ci­pis de Salou, Cam­brils, Vila-seca i la Pineda per a la pro­moció turística. I ja comen­cen a pla­ni­fi­car rutes con­jun­tes, com la que res­se­guirà el patri­moni moder­nista. L'aliança entre Reus i Tar­ra­gona també passa per inter­can­vis entre els segui­cis popu­lars; per exem­ple, l'àliga de Tar­ra­gona visi­tarà Reus al setem­bre i els Nanos de Reus par­ti­ci­pa­ran a una tro­bada fes­tiva per Santa Tecla. La col·labo­ració de Reus en els Jocs del Medi­ter­rani 2017 i de Tar­ra­gona en el cam­pi­o­nat del món de pati­natge Reus 2014, i l'impuls d'acci­ons en matèria d'ocu­pació (es plan­te­jarà una nova edició del fòrum de Bus­si­nes Angels con­junta entre Redessa i Tar­ra­gona Impulsa) són altres acords que van pren­dre ahir.

“Sovint han des­ta­cat més les diferències, les dis­crepàncies, entre Tar­ra­gona i Reus que no el con­trari, però aquest com­promís ha de ser­vir per posar en relleu les coin­cidències i els fulls de ruta a traçar per a l'èxit del ter­ri­tori”, segons l'alcalde tar­ra­goní.

LA XIFRA

247.000
habitants
sumen les ciutats de Tarragona i de Reus. I és la segona àrea en població i en activitat econòmica del país.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia