Acesa farà els nous peatges tancats entre Martorell i Tarragona a partir de la tardor
La concessionària espera l'aprovació definitiva del projecte per part del Ministeri de Foment per començar les obres
Un any després de la manifestació multitudinària a Vilafranca del Penedès contra el nou sistema de peatges previst per Acesa, a l'AP-7, la concessionària manté la intenció de començar les obres tan aviat com s'hagin executat tots els tràmits previs. Les expropiacions dels terrenys afectats estan, com a mínim, pactades; als punts que podrien estar afectats per troballes arqueològiques –els accessos de Vilafranca nord i Vilafranca centre– ja s'hi han fet els moviments de terres previs perquè es puguin fer les prospeccions. Quan Acesa disposi de tot el que necessita, les màquines començaran a treballar i en un termini d'entre sis mesos i un any, depenent de cada cas, els nous accessos estaran acabats. La intenció d'Acesa, amb el nou sistema, és eliminar completament les barreres troncals del Mediterrani, el Vendrell i Tarragona, i reformar els accessos de Martorell, Gelida –aquest es construirà de nou–, Sant Sadurní d'Anoia, Vilafranca nord, Vilafranca centre i Vilafranca sud, Altafulla, Tarragona, Reus i Vila-seca Salou. Els projectes de remodelació estan en diferents fases de tramitació administrativa, però a la zona del Penedès tots els alcaldes coincideixen que la intenció de la concessionària és iniciar les obres a la tardor. De fet, l'alcalde de Gelida, Lluís Valls, va comparèixer públicament fa unes setmanes per anunciar que la construcció del nou accés al seu poble començaria a l'octubre i que ell personalment havia aconseguit el compromís de la Generalitat que els gelidencs circularien de franc entre el seu poble i Vilafranca. En el cas de Sant Sadurní d'Anoia i Vilafranca del Penedès ningú no ha estat explícit en aquest sentit. Encara més, els ciutadans han interpretat la decisió d'Acesa com la manera de donar a entendre que, de moment, la companyia no es planteja la possibilitat de donar l'accés lliure a Barcelona. De fet, en l'última visita del director general d'Acesa, Josep Lluís Giménez, i el director d'Explotació, Antoni Español, a Vilafranca, a final de l'any passat, tots dos van coincidir a rebutjar l'ús de l'autopista com una circumval·lació gratuïta a Vilafranca, al·legant que això suposaria una afectació negativa per al trànsit. De la mateixa manera tampoc no van voler sentir parlar de l'eliminació del peatge de Martorell, ja que la concessionària considera que la gratuïtat de l'autopista col·lapsaria la via. Abans, Josep Lluís Giménez va recomanar als penedesencs que demanin l'ampliació de l'N-340 o la millora del transport públic. I es va comprometre a seguir la Carta del Paisatge en les futures obres entre Martorell i el Vendrell.
La CUP es manté en alerta a Vilafranca
C.MSaben que no podran fer gaire cosa per evitar les obres però no renuncien a denunciar obertament una decisió que consideren injusta. Després de tants anys pagant el peatge per poder accedir a l'àrea metropolitana de Barcelona, la CUP de Vilafranca considera incomprensible que Acesa plantegi un sistema de peatges tancat sense eliminar el peatge troncal de Martorell, que és una font de conflictes per les retencions que provoca. La CUP, a més, espera a tenir el projecte definitiu per veure de quina manera resol Acesa la construcció de l'accés de Vilafranca sud, ja que en el projecte inicial suposava el desviament d'una part de la riera de Llitrà i la construcció d'un mur de ciment just al costat. Precisament, fa dos anys que l'Ajuntament de Vilafranca treballa en la recuperació paisatgística i mediambiental de la zona. Els regidors de la CUP de Vilafranca creuen que l'ocupació de sòl agrícola que suposen aquestes obres –150.000 m²– va en contra del pla d'ordenació urbana municipal, en què no es preveia cap reserva en les zones afectades, i recorden que el nou sistema només beneficiarà una empresa –Acesa–, que té la mateixa matriu que la concessionària de tots els pàrquings a la capital de l'Alt Penedès –Saba–. La CUP considera que això és un exemple de monopoli inadmissible.