Infraestructures

Infraestructures

El pas a nivell del centre de Figueres

Cues per descoordinació

Els col·lapses de trànsit que provoca el pas a nivell s'han repetit aquest estiu

El consistori fa tres anys que està pendent d'un acord amb Adif per poder posar en funcionament els semàfors de l'avinguda Vilallonga i millorar la mobilitat

Un estiu més s'han tornat a repetir els col·lapses de trànsit continus a l'avinguda Vilallonga de Figueres. És gairebé un clàssic a la capital altempordanesa. El problema de fons és el pas a nivell. La ciutat fa trenta anys que lluita per eliminar aquesta cicatriu del centre –aquesta i la dels Fossos–, en una batalla que fins ara ha estat completament infructuosa. En aquest moment les administracions no estan gens disposades a tirar endavant una obra que costaria 70 milions (30 amb la proposta que fan Ajuntament i Generalitat per fer un cobriment parcial de les vies). No és excusa perquè la demanda figuerenca no és d'ara, i no s'hi ha de renunciar, però és cert que ara mateix són molts diners.

D'acord. Però és que l'Ajuntament de Figueres ha fet una proposta per millorar la mobilitat de l'entorn del pas a nivell. Fa tres anys va col·locar uns semàfors a l'avinguda Vilallonga que s'havien de coordinar amb la barrera del pas a nivell, i així evitar en part les cues que es fan en un dels trams més transitats de la ciutat, ja que és l'accés des de la costa (Roses i Castelló). Però el consistori fa tres anys que negocia amb Adif, encarregat de gestionar la via, per sincronitzar els dos sistemes: el semafòric i el ferroviari. I no hi ha hagut manera. Segons van explicar fonts municipals l'estiu passat, l'Ajuntament i l'administrador d'Infraestructures (Adif) havien arribat a un acord per coordinar finalment semàfors i pas a nivell. Però la intervenció no ha arribat un any després. La falta d'acord retarda, doncs, una inversió relativament econòmica d'uns divuit mil euros, que assumiria l'Ajuntament figuerenc, i que sembla que aniria bé per al trànsit complicat d'aquest sector. I segons les mateixes fonts, la insistència de l'Ajuntament no hi falta.

Mentrestant, la ciutat continua pendent de l'obra que ha de solucionar definitivament la problemàtica dels passos a nivell figuerencs, que no només han portat problemes de trànsit, sinó que també s'han cobrat vides. El trasllat de la via, que havia d'anar lligat a l'arribada de l'alta velocitat, no arriba i menys ara amb un pressupost de 70 milions, es va descartar. L'Ajuntament i la Generalitat proposaven una alternativa més econòmica –de 30 milions– per fer un cobriment parcial de les vies al centre de la ciutat, i salvar així els passos a nivell. Però l'any passat l'Estat ja va dir que no ho pagaria. I fins ara no hem sabut res més de si s'albira alguna possibilitat que la inversió es pugui fer des de l'administració catalana.

Amb tot plegat, amb l'Estat deixant d'invertir en un projecte no només necessari sinó bàsic per a Figueres i Adif posant pals a les rodes per una inversió que no ho resoldria però que podria ajudar, potser l'Ajuntament de Figueres haurà de tornar a alçar la veu de manera més contundent. Potser no cal arribar a la decisió de l'alcalde, Pere Giró, que als anys setanta va fer travessar la via als camions de bombers per l'avinguda Vilallonga per exigir que s'eliminés el pas a nivell. Però sí a un cop de puny sobre la taula, si cal, de la Generalitat i l'Ajuntament conjuntament.

Els indicadors del TAV
L'Ajuntament també fa diversos anys que batalla amb Adif per a la millora dels senyals indicadors de l'estació del TAV, entre Figueres i Vilafant. També l'Ajuntament veí ha presentat diverses propostes per tirar-ho endavant.


Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.