Infraestructures

Donen per acabada la interconnexió de la MAT

Inelfe enllesteix ara l'estesa de cable a l'interior del túnel dels Pirineus

Es preveu que el tram soterrat de la línia entri en servei a mitjan 2015, un cop acabi el període de proves

Inelfe, la societat participada per l'espanyola Red Eléctrica i la francesa RTE, ha donat per enllestida l'obra d'interconnexió de la línia de molt alta tensió (MAT). Un cop aixecades les dues estacions conversores i amb els 56 quilòmetres de rasa ja coberts, els operaris estenen ara el cable a l'interior del túnel dels Pirineus, on també es passarà fibra òptica. Després d'això, la línia entrarà en període de proves, un tràmit que s'allargarà ben bé mig any fins que no entri en servei a mitjan 2015. El tram de la interconnexió s'estén entre Santa Llogaia d'Àlguema i Baixàs, al Rosselló. En el moment en què s'endinsi al subsòl, es rebaixarà la tensió de la MAT dels 400 als 320 kV i se'n canviarà el corrent de continu a altern.

Més de dos anys d'obres

Els treballs al tram de la interconnexió elèctrica van començar el gener del 2012 i ara, dos anys i mig després, se n'ha enllestit l'obra civil. A la pràctica, això vol dir que Inelfe ja ha aixecat les dues estacions conversores que hi ha en un extrem i l'altre del tram (a Santa Llogaia i a Baixàs), ha passat cable i ha recobert la rasa per on circularà la MAT, i ha enllestit la perforació del túnel dels Pirineus.

64 quilòmetres

El tram de la interconnexió de la MAT discorre al llarg de 64,5 quilòmetres. D'aquests, 30 creuen l'Alt Empordà amb una rasa, 8,5 són els que passen per l'interior del túnel dels Pirineus i els 26 restants ja són a la Catalunya del Nord, a l'altra banda de la frontera, també enterrats en una rasa. L'obra civil de les dues estacions conversores va acabar ara fa unes tres setmanes. Tant a Santa Llogaia com a Baixàs, les dues estacions tenen fins a quatre edificis. Als dos principals hi ha els mòduls de potència (que s'encarregaran de passar el corrent a altern), set transformadors de més de 250 tones cadascun i un sistema per refredar l'aire. Als dos edificis restants, més petits, s'han situat els sistemes de control.

LA XIFRA

64
quilòmetres
constitueixen la interconnexió de la MAT a banda i banda d'un túnel de 8,5 km per passar el Pirineu.

Un centenar d'operaris

L'obra de la rasa a la Catalunya del Nord va acabar l'octubre de l'any passat i a l'Alt Empordà ha finalitzat aquest estiu. L'obra té uns 3 metres d'amplada per 1,5 de profunditat, i al seu interior discorren dos cables paral·lels (un d'anada i l'altre de tornada).

En l'excavació han pres part un centenar d'operaris i s'han hagut de fer fins a 37 perforacions (22 de les quals, a la banda empordanesa) per evitar obstacles geogràfics, com ara talussos. L'obra de la rasa no es va fer seqüencial, sinó que es va anar fent per trams, que després es connectaven entre si.

Per evitar l'impacte de l'obra, l'estratègia que es va fer servir va ser la següent: s'obria un tram de rasa, s'hi col·locava formigó i els tubs per on havien de passar els cables de la MAT i, després, es tornava a recobrir tot amb terra. Només es deixaven obertes algunes càmeres (a l'Alt Empordà n'hi ha 19) per després passar-hi el cable (que s'ha fabricat a França i que arribava a lloc amb unes immenses bobines de 70 tones cadascuna).



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Els nostres subscriptors llegeixen sense anuncis.

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia