Infraestructures

RAMON QUERALT

PORTAVEU DE L'ATENEU POPULAR GARRIGUENC

“L'acord de l'A-27 és llençar diners públics”

“El rescat de tota l'AP-2 costa 85 milions, en contraposició amb els 100 pressupostats per fer sols el tram entre les Borges Blanques i Lleida de l'A-27”

“L'acord només resol parcialment la sinistralitat, però no la connexió global entre Lleida i Tarragona, que manté trams de pagament”

PERFIL
Un estudi de l'Ateneu Popular Garriguenc i Conca22 demostra que és més barat el rescat del peatge de l'AP-2 que la construcció de l'A-27. Les dues entitats són impulsores i membres del grup que aplega alcaldes i agents econòmics de Lleida i Tarragona per connectar els dos territoris.
Comptant que tot anés bé, la nova autovia estaria enllestida
just quan acaba la concessió de l'AP-2

El prin­cipi d'acord entre Foment, Aber­tis i la Gene­ra­li­tat per des­en­ca­llar la cons­trucció de l'auto­via A-27 no ha agra­dat als trans­por­tis­tes. Tam­poc a dues de les enti­tats impul­so­res del res­cat de l'AP-2, com a alter­na­tiva a l'A-27 entre Mont­blanc i Lleida.

Com valo­ren el prin­cipi d'acord per aca­bar l'A-27?
Molt nega­ti­va­ment. És una mitja solució, podent tenir-la sen­cera. Resol la sinis­tra­li­tat d'un tram molt con­cret, a l'N-240 abans d'arri­bar a les Bor­ges Blan­ques. Però no el pro­blema glo­bal de la con­nexió entre Lleida i Tar­ra­gona, perquè es manté el paga­ment entre Mont­blanc i les Bor­ges. I en aquests dos muni­ci­pis se'n crea un d'ine­xis­tent: es for­marà un embut de trànsit per acce­dir a l'auto­pista. En una via d'alta capa­ci­tat, el que té valor és la con­tinuïtat. A més, cons­truir l'A-27 entre les Bor­ges i Lleida suposa per­dre unes 300 hectàrees de con­reus pro­duc­tius.
Havia de ser finançada per l'Estat i ara sem­bla que la pagarà Aber­tis.
És la cançó de l'enfadós d'aquest país. Paguem les coses dues vega­des o més. Foment salta d'ale­gria, perquè Aber­tis li cons­tru­eix l'auto­via a compte seu, però paguem nosal­tres a través dels peat­ges 15 o 20 anys més. L'acord no està tan­cat, però sem­bla que la prin­ci­pal con­tra­par­tida és l'allar­ga­ment de la con­cessió de l'AP-7. Aquí qui gua­nya és Aber­tis. Els ingres­sos de l'AP-2 són insig­ni­fi­cants com­pa­rats amb els de l'AP-7. Era una auto­pista pro­jec­tada per anar de Lleida a Bar­ce­lona i ara s'usa l'auto­via A2, pel nord.
També es pro­po­sen boni­fi­ca­ci­ons per a l'ús de l'auto­pista. És la solució?
La solució és l'alli­be­ra­ment del peatge. Pri­mer per una anàlisi del cost i el bene­fici. D'aquí a tres mesos, el res­cat valdrà 85 mili­ons entre Mont­blanc i Lleida, en con­tra­po­sició amb els 100 mili­ons que costa una part del tram de l'A-27, el de Lleida a les Bor­ges. És absurd plan­te­jar-se cons­truir una auto­via quan, en paral·lel, ja tenim una via d'alta capa­ci­tat. És un mal­ba­ra­ta­ment de diners públics. Pel que fa a les boni­fi­ca­ci­ons, les plan­te­gen fins al Ven­drell, lluny de l'A-27. No cre­iem que sigui casual: gran part del trànsit de l'AP-2 surt a Mont­blanc per no haver de fer el tram de 50 quilòmetres extres que suposa anar a Tar­ra­gona per l'auto­pista pas­sant pel Ven­drell. Així, la con­ces­sionària aug­menta trànsits i gua­nya boni­fi­ca­ci­ons, que paguem entre tots els ciu­ta­dans.
Però ales­ho­res cal­dria resol­dre el paga­ment del túnel de Lilla.
Doncs que els allar­guin dos anys la con­cessió i Aber­tis recu­pe­rarà la inversió.
El govern diu que les vies d'alta capa­ci­tat s'han de pagar. Creu que ha optat per aquest acord per evi­tar pre­ce­dents en el res­cat de peat­ges?
Bar­re­gen les coses: l'euro­vi­nyeta amb la recu­pe­ració d'una infra­es­truc­tura pública per part de la soci­e­tat. Si s'ha de pagar per les vies d'alta capa­ci­tat, ha de ser a tot arreu.
I a par­tir d'ara, què?
Con­ti­nuar tre­ba­llant per fer veure a la soci­e­tat i als polítics que el res­cat és la millor opció. Men­tei­xen quan diuen que podran començar les obres de l'A-27 a prin­ci­pis del 2015. Comp­tant que tots els tràmits anes­sin ràpida­ment i sense pro­ble­mes –pro­jec­tes, estu­dis ambi­en­tals, infor­mació pública, expro­pi­a­ci­ons, lici­ta­ci­ons, obres...–, difícil­ment esta­ria aca­bada abans de sis anys. Just quan acaba la con­cessió de l'AP-2.



Identificar-me. Si ja sou usuari verificat, us heu d'identificar. Vull ser usuari verificat. Per escriure un comentari cal ser usuari verificat.
Nota: Per aportar comentaris al web és indispensable ser usuari verificat i acceptar les Normes de Participació.
[X]

Aquest és el primer article gratuït d'aquest mes

Ja ets subscriptor?

Fes-te subscriptor per només 48€ per un any (4 €/mes)

Compra un passi per només 1€ al dia