La Generalitat ampliarà un 60% el nombre de busos entre Vilanova i Vilafranca
L'Ajuntament de Vilanova celebra que hi hagi catorze viatges entre setmana, però en vol divuit
La millora del servei encara no té data, però «l'Ajuntament confia que la posada en marxa del servei serà ràpida, si és té en compte la celeritat amb què s'han executat els plans comarcals que fins ara s'han aprovat», segons explicava ahir el regidor de Mobilitat de Vilanova i la Geltrú, Xavier Carbonell (PSC). De fet, el tràmit per aprovar definitivament el pla és a tocar. Dimecres passat, el director general de Transport Terrestre, Manuel Villalante, deia a Subirats que l'aprovació del pla del Garraf no s'allargarà més enllà de finals d'octubre. Actualment, la línia entre Vilanova i Vilafranca només ofereix 9 viatges entre setmana, 3 els dissabtes i els dies festius i diumenge no hi ha servei d'autobusos. Amb l'ampliació que es farà, hi haurà 14 viatges d'anada de dilluns a divendres, 8 els dissabtes i 5 els diumenges i dies festius. Hi haurà la mateixa freqüència per a la tornada des de Vilafranca. La millora del servei farà que es passi de 12 a 27 autobusos. La línia de Vilanova a Vilafranca és actualment una de les menys utilitzades, amb 76.673 usuaris l'any, segons les dades recollides el 2008. L'altre servei, la línia Sitges-Olivella-Vilafranca, va registrar-ne menys encara, uns 19.293. Carbonell, el responsable de l'àrea de Mobilitat, explicava ahir que la proposta de millora satisfà l'Ajuntament però que aquesta no és la que volia el govern local (PSC, ERC i ICV-EUiA), ja que s'havien demanat 18 viatges en dies laborables. El regidor no descartava continuar reclamant la quantitat que s'havia marcat l'Ajuntament, i es mostrava caut sobre els resultats inicials que donarà l'ampliació del servei. «Cal veure com reaccionen els usuaris», deia. Carbonell explicava que l'Ajuntament ha pressionat la Generalitat perquè doti de més serveis la línia, però que aquests no siguin recorreguts «turístics», sinó directes de Vilanova a Vilafranca, amb parada només a Canyelles.
Millores i noves línies
Segons han explicat fonts del Consell Comarcal del Garraf, algunes de les propostes del pla ja s'han anat executant, com ara l'ampliació del servei entre Vilanova i Sitges fins a Barcelona, amb noves expedicions directes, i la creació d'una nova línia de Vilanova a Cubelles que passa pel Prat de Vilanova i pel sector Santa Maria de Cubelles. El pla proposa també l'increment de 6 expedicions de l'autobús entre Sant Pere de Ribes i Barcelona, l'increment de 3 viatges més de Vilanova a Tarragona, l'augment del recorregut urbà per Vilanova del bus de Vilanova a Barcelona i la creació a Canyelles d'una nova línia urbana. Una de les propostes que la Generalitat no ha inclòs és el servei de bus de Vilanova a l'UAB. El govern vilanoví vol el mateix reconeixement que tenen altres comarques, que disposen d'aquest servei.
El bus dels Camils, el més utilitzat
La línia que connecta Vilanova, Sant Pere de Ribes i Sitges és, de llarg, el servei més utilitzat pels veïns del Garraf. Segons les dades de la diagnosi que es recull al pla, la línia va tenir 1.075.579 viatgers al llarg de l'any passat i el tram més utilitzat va ser el que enllaça Vilanova i la Geltrú amb Sant Pere de Ribes, sobretot pel fet que dins d'aquest terme municipal hi ha l'hospital comarcal Sant Camil. El número de desplaçaments per persona va ser de 3.502 viatges. El tram entre Vilanova i Sitges va registrar 1.687 desplaçaments i el de Sitges a Sant Pere de Ribes 1.467.
El pla diu que els serveis que donen una millor cobertura són els que connecten Sitges, Sant Pere de Ribes, Vilanova i la Geltrú i Cubelles. Atorga una cobertura mitjana a la connexió amb Canyelles i insuficient a Olivella. El pla diu que cal reorganitzar el servei per facilitar la intermodalitat.