El doble d'usuaris al carril VAO des que s'obre tot el dia
El director de Trànsit diu que l'ús actual s'acosta al “límit màxim” pel qual va ser projectat a la C-58
L'entitat Promoció del Transport Públic proposa tornar als tres ocupants per no col·lapsar-lo
Un mes després de posar-se en marxa l' última modificació de les condicions per utilitzar el costós carril bus-VAO a l'autopista C-58, obrint en els dos sentits de la marxa i tots els dies, s'ha duplicat el nombre de cotxes i d'autobusos que hi circulen. Així ho va anunciar el director del Servei Català de Trànsit (SCT), Joan Josep Isern, en unes declaracions diumenge per a l'Agència Catalana de Notícies (ACN).
I és que s'ha passat de les irrisòries xifres de 2.000 usuaris diaris de quan es va posar en funcionament el 2012 als 3.600 després de fer-s'hi modificacions, fins a arribar als 6.500 cotxes diaris registrats en aquest últim mes. Pel que fa als desplaçaments de busos i autocars, s'ha passat de 208 a 430 vehicles diaris en un mes. Isern va admetre que aquesta intensitat de trànsit ja optimitza la infraestructura, que va costar 81 milions, perquè l'acosta al “límit màxim” pel qual va ser projectada. Quan es va posar en funcionament el 2012, es va parlar d'un ús de 7.500 cotxes diaris i, al cap d'alguns anys, la xifra s'ha anat reduint fins a 7.000. El SCT no donava ahir aquesta xifra per bona per mesurar el límit màxim, ja que són les que es recollien en els estudis previs abans de fer l'obra iniciada el 2008, i assegurava que les condicions d'ús de la via i també les socioeconòmiques s'han modificat molt en aquest temps.
Des del 13 de setembre fins al 8 d'octubre han circulat pel carril 156.344 cotxes i 10.500 autocars. Aquesta afluència, comparada amb un període equiparable del mes de maig, suposa un increment de pràcticament el 100%, ja que els vehicles llavors van ser 86.542 i els autocars, 4.979. Isern va explicar que aquesta infraestructura necessitava una “empenta”, com ara aquesta decisió de mantenir-lo obert de manera permanent en els dos sentits de la marxa.
Per a l'organització Promoció del Transport Públic (PTP) la millora s'ha produït en incorporar l'element de la flexibilitat i en renunciar al concepte d'autopista de “gran velocitat”, assenyalava el seu portaveu, Ricard Riol. Amb les xifres actuals proposa que es torni al límit inicial de tres ocupants per cotxe per accedir al carril i no als dos actuals, “per buscar l'equilibri i que no es col·lapsi”. Una idea que Trànsit no preveu actualment, ja que la intenció és anar analitzant-ne sobre la marxa el funcionament per aplicar solucions si es detecten problemes.
PTP defensa des de fa anys la necessitat d'implantar carrils bus-VAO de baix cost i gran eficiència sense haver de fer obres faraòniques. Admeten que el govern ha sabut reaccionar amb rapidesa per millorar l'ús del carril a la C-58, a diferència del que reivindiquen que es faci a la B-23 des del 2001.